۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۳۶۰۷۸

نشست عصری با علامه طباطبایی در ایتالیا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست عصری با 'علامه طباطبایی' در شهر رم پایتخت ایتالیا با حضور ده ها اندیشمند، روزنامه نگار و علاقمندان به فلسفه اسلامی برگزار شد.
نشست

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست عصری با 'علامه طباطبایی' در شهر رم پایتخت ایتالیا با حضور ده ها اندیشمند، روزنامه نگار و علاقمندان به فلسفه اسلامی برگزار شد.

 

این نشست به مناسبت ترجمه و انتشار کتاب 'مکاتبات علامه طباطبایی و پروفسور هنری کوربن' در محل سالن اجتماعات کتابخانه 'caffe Letterario' در شهر رم برگزار شد که مورد استقبال گرم علاقمندان به فلسفه اسلامی قرار گرفت .

 

'جوزپه آیلو' ناشر این کتاب که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا ترجمه شد، در جلسه نقد این کتاب و نشست عصری با اندیشه های علامه طباطبایی گفت: چاپ این کتاب ارزشمند را افتخاری بزرگ برای انتشارات خود می دانم، چرا که موفق شدم در خصوص معرفی مکتب عقلانی شیعه که برای بسیاری از عموم ناشناخته است گام مهمی بردارم.

 

وی افزود: پرسش های مطرح شده از سوی کربن در این کتاب شاید برای شما هم مطرح شده باشد لذا می توانید پاسخ پرسش های خود را در آن بیابید. افکار ما نباید تحت تاثیر رسانه های گروهی قرار گیرد بلکه خودمان باید به جست و جوی حقیقت بپردازیم. من به عنوان یک ایتالیایی در ابتدای تشرف خود به اسلام با خواندن این کتاب برای بسیاری از سئوالات خود پاسخ یافتم. علامه طباطبایی در این کتاب تنها به ارایه پاسخ به کوربن اکتفا نمی کند بلکه خواننده را با مفاهیم عمیق شیعی آشنا ساخته و پاسخ های عقلانی و فلسفی پرسش های مطروحه در ذهن آنها را ارایه می دهد.

 

'قربانعلی پورمرجان' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا همچنین به معرفی علامه طباطبایی و سابقه گفتمان علمی و فلسفی بین اندیشمندان شیعی و غربی پرداخت و گفت: مکتب انسان ساز اسلام به پشتوانه کتاب مقدس قرآن که مملو از آموزه های وحیانی در حوزه ها و موضوع های متنوع است، در سیر تاریخی خود از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و ضمن حفاظت بشر از انحرافات، آموزه های الهی را به بشریت عرضه کرده است.

 

وی افزود: یکی از اندیشمندان معاصر شیعه که در این خصوص تلاش کرد؛ سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی بود. او در یک خانوده متوسط و کشاورز در شهر تبریز متولد شد و با مهاجرت به نجف و قم چنان خود را در علوم عقلی و نقلی در محضر اساتید بزرگ هر کدام از این رشته ها، ( حدیث ، فلسفه ، فقه و اصول ، تفسیر قرآن و حتی ریاضی ) متبحر ساخت که وی با عنوان علامه خطاب می شد و در هر کدام از این علوم مرجع حل گره های پیش آمده برای اصحاب فن بوده است. وی پس از گذراندن مدارج علمی، در کسوت فقیه؛ مفسر و فیلسوف شیعی به تبیین مکتب اسلام پرداخت که ماحصل آن، تألیف یکی از برجسته ترین تفاسیر قرآن بوده است.

 

یکی از پر ثمر ترین نمونه های گفتمان فرهنگی، آشنایی پروفسور هنری کوربن (1978-1903)؛ مستشرق شهیر فرانسوی با علامه طباطبایی بوده است که عمدتا از طریق مکاتبه و پرسش و پاسخ صورت پذیرفته است. در جریان این مکاتبات و پاسخگویی علامه طباطبایی به پرسش های پروفسور کوربن در خصوص مکتب تشیع است که علامه طباطبایی پرده از رمز و راز برخی از مفاهیم شیعی برمی دارد و داستان شکل گیری تشیع و مرجعیت شیعه و بنیاد یافتن علوم شیعی توسط ایشان را که خود با پشت سر گذاشتن موانع تاریخی بر سر راه آن تحقق یافته است، برای کوربن روایت کرده و به اتهاماتی که علیه تشیع وجود دارد به شیوه عقلانی؛ پاسح گفته است.

 

پروفسور 'رولو' استاد فلسفه دانشگاه اینسوبریا در شهر 'کومو' در شمال ایتالیا و رییس هیات تحریره انتشاراتی میمس که در خصوص انتشار کتب علوم انسانی و بالاخص فلسفی شهرت فراوانی دارد در این نشست گفت: من از طریق کوربن با مکتب شیعه آشنا شدم و شناخت فعلی را که از شیعه دارم مدیون کوربن هستم. کوربن فیلسوف بزرگ و شناخته شده دنیای غرب در مقابل علامه طباطبایی درست مانند یک دانشجو می نشیند و با تواضع خاص به سخنان حکیمانه او گوش می دهد.کوربن تشنه شناخت حقیقت بود و علامه را به عنوان منبعی برای برطرف کردن عطش خود می دید.کوربن معتقد بود برای شناخت یک دین بایستی اجازه داد که او خود را به شما نشان دهد و بایستی تمامی روش های ابداعی در غرب برای مطالعه ادیان که هیچ استفاده ای هم ندارند را کنار گذاشت.

 

پروفسور 'دیوید روسی' رییس موسسه تاریخ و فلسفه اندیشه معاصر در شهر لوکارنوی سوییس و مدرس دانشگاه میلان نیز گفت: من این کتاب را چندین بار مطالعه کردم و با هر بار مطالعه مورد جدیدی را پیدا کردم که پیشتر در مورد آن اطلاعاتی نداشتم و باور دارم که اگر باز هم آن را مطالعه کنم به موارد دیگری هم برخورد خواهم کرد. آنچه که بیش از هر مورد دیگر من را در این کتاب تحت تاثیر خود قرار داده است، تاکید بر بحث گفت و گو است زیرا تنها راه نجات دنیای امروز از وضعیتی است که ایجاد شده است. گفت و گو بین فرهنگ ها و تمدن ها بسیار مهم است.

 

وی افزود: در این میان گفت و گو با منطقه خاورمیانه و مدیترانه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید شما حرف من را الان قبول نکنید ولی به یاد داشته باشید که آینده اروپا در سال های نه چندان دور با اسلام در آمیخته خواهد بود. بدانید که اسلام در آینده در اروپا حرف اول را خواهد زد. کافی است به رشد جمعیت مسلمانان در اروپا بنگرید، به افزایش مهاجرت مسلمانان به اروپا بنگرید آیا به نظر شما می توان در آینده، اسلام و مسلمانان را در اروپا در نظر نگرفت.

 

وی گفت: جامعه اروپا یک جامعه پیرو جامعه آنسوی مدیترانه جامعه ای است جوان که به دنبال آینده ای بهتر است، پس بهتر است ساختارهای مورد نیاز در جامعه در جهت گفت و گو با اسلام را تقویت کنیم. مکتب شیعه به نظر، تنها مکتبی در اسلام است که از نظر تطبیق بین دین و منطق هیچ مشکلی نداشته است .تطبیقی که فلسفه غرب هم در عملی کردن آن درمانده شده است. این کتاب و مکاتبه بین دو اندیشمند بزرگ به خوبی بیانگر گفتمان بین دو دین و تمدن است. معتقدم که برای داشتن دنیایی مملو از صلح و دوستی و عدالت بایستی اول از همه به شناخت دیگران اقدام کنیم. /982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات