۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۳۸۳۲۶
اتحادیه اروپا تأکید کرد؛

بازداشت شیخ علی سلمان وضعیت بحرین را بغرنج‌تر می‎‌کند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای خواستار شفافیت و رعایت استانداردهای حقوقی و قانونی در کل فرآیند بازداشت و محاکمه احتمالی شیخ سلمان شد.
علي سلمان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای با اشاره به بازداشت شیخ علی سلمان، رئیس جمعیت الوفاق، بزرگترین تشکل شیعیان بحرین، اعلام کرد: "بازداشت شیخ علی سلمان در 28 دسامبر نشانگر گامی دیگر در رویارویی بین بخشی از مخالفین و مقامات پادشاهی بحرین است که خطر بدتر شدن وضعیت سیاسی و امنیتی از قبل سخت، را به همراه دارد."

 

"استانداردهای مورد لازم در این فرآیند باید رعایت شود، که عبارتند از حضور وکیل حقوقی شیخ علی سلمان در تمام مراحل، شفافیت درباره مکان وی، بکارگیری کامل دستورالعمل‌ها برای آزادی وی به قید وثیقه، و در صورتی که شیخ علی سلمان محاکمه شود روندهای دادگاهی باید منصفانه و شفاف باشند."

 

"فقط فرایند آشتی ملی، بدون پیش‌شرط، می‌تواند ثبات و رونق را برای تمام شهروندن بحرینی به ارمغان آورد."

 

شیخ علی سلمان روز یکشنبه (7 دی) پس از مراجعه به مرکز تحقیقات جنایی وابسته به وزارت کشور از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و از همراهان و وکلای وی خواسته شد تا این مرکز  را ترک کنند.

 

وی در تماسی تلفنی با خانواده خود که چند ثانیه بیشتر طول نکشید خبر داد که بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

دستگاه امنیتی بحرین پس از بازداشت دبیر کل جنبش الوفاق بحرین 9 فقره اتهام را به وی وارد کرده است که عبارتند از: تحریک مردم برای نفرت از رژیم حاکم، دعوت از مردم برای سرنگون کردن رژیم حاکم، القای این مسئله به جوانان که قیام علیه دولت جایز است، توهین به دستگاه قضایی، توهین به قوه مجریه، تحریک گروهی از مردم علیه گروهی دیگر از آنان، کمک گرفتن از خارج از کشور، صدور بیانیه‌های کذب که باعث ایجاد اخلال در امنیت کشور می‌شود و در نهایت مشارکت در راهپیمایی‌ها و تجمعات که باعث وارد آمدن زیان به اقتصاد می‌شود.

 

بازداشت رهبر جمعیت الوفاق با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی از جمله تظاهرات داخلی و واکنش علمای این کشور همراه بود.

 

گروه‌های ملی دموکراتیک معارض بحرین با تأکید بر اینکه بازداشت دبیر کل جمعیت الوفاق روند سیاسی در این کشور را به نابودی می‌کشاند، آزادی بی قید و شرط وی را خواستار شدند.

 

37 سازمان حقوقی با صدور بیانیه‌ای، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط «شیخ علی سلمان» شدند.

 

بحرینی‌ها یکشنبه شب در پی اعلام رسمی بازداشت شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق، تظاهرات کردند. این تظاهرات در مناطق مختلف این کشور از جمله "عالی" و "کرزکان" برگزار شده است و تظاهرات کنندگان خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شدند. /982/د101/ک

ارسال نظرات