۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۳۸۳۵۰

کتاب دو زبانه با موضوع «تصحیح چهره اسلام» در مصر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتابی با موضوع تلاش‌ها و فعالیت‌های دارالافتای مصر در زمینه تصحیح چهره اسلام در غرب، به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شد.
شوقي علام از علماي مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «شوقی علام»، مفتی اعظم مصر، از انتشار کتابی با موضوع «تصحیح چهره اسلام» در این کشور خبر داد و گفت: دارالافتای مصر خیلی زود خطر فتواهای تکفیری و عقاید و اندیشه‌های افراطی در جامعه را احساس کرد و در همین راستا پژوهش‌ها و تحقیقات زیادی برای برخورد جدی و عملی با این قضیه انجام داد و گام‌هایی نیز برای مقابله با این اندیشه افراطی برداشت.

 

وی افزود: دارالافتای مصر در همین راستا کتابی به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر کرد که در آن تلاش‌ها و فعالیت‌های علمی و عملی این مرکز دینی در زمینه تصحیح چهره اسلام در غرب تبیین شده است.

 

شوقی علام گفت: هدف از انتشار این کتاب، اقدام عملی برای مواجه با افکار نادرست و عقاید تکیفری که با پوشش اسلام انجام می‌شود، است. در این کتاب، فعالیت‌های فکری، علمی و عملی دارالافتای مصر در زمینه مبارزه با افکار و اندیشه‌های تکفیری تبیین شده است.

 

در این کتاب آمده است: دارالافتای مصر براساس راهبرد علمی و استوار، یک مرکز علمی برای رصد و تحلیل تمامی فتواهای تکفیری راه‌اندازی کرده است، همچنین در این زمینه به نشر آگاهی بین افراد عامه و برحذر ساختن آنها از این افکار نادرست پرداخته است.

 

در بعد عملی نیز یک کمپین برای نشر آگاهی‌بخشی و ترویج افکار و عقاید درست از طریق فعالیت‌های علمای بزرگ دین در مناطق و کشورهای مختلفی که از این فاجعه رنج می‌برند، تأسیس کرده است.

 

شوقی علام در ادامه بیان کرد: دارالافتا توانست با فعالیت‌های گسترده خود در کشورهای خارجی به نتایج مطلوبی دست یابد و توانست افکار و عقاید نادرست درباره اسلام که مورد هجوم افراد فرصت‌طلب و تروریست‌ها قرار گرفته بود را تصحیح کند.

 

در این کتاب به راه‌ندازی مرکز رصد فتواهای تکفیری و افکار افراطی و بررسی آنها به‌صورت علمی و دقیق و پاسخ‌گویی به آنها اشاره شده است.

 

همچنین در این کتاب به تولیدات علمی مرکز رصد تکفیر وفتواهای ناهنجار و پاسخ به فتواهای نادرست گروه‌های تکفیری که به انجام عملیات‌های قتل و ترور افراد سیاسی دعوت می‌کند، اشاره شده است.

 

از دیگر موضوعات ذکرشده در این کتاب می‌توان آیات جهاد در قرآن و سوءاستفاده سازمان‌های تروریستی از این آیات، رصد جنایت‌های گروه تکفیری داعش در حق زنان تحت پوشش اصول اسلامی و احکام، تلاش‌های دارالافتای مصر جهت بهبود و تصحیح چهره اسلام و مسلمانان در خارج از طریق سفر علمای دینی مصر به‌ کشورهای اروپایی اشاره کرد.

 

دارالافتای مصر پیش از این به منظور مقابله با اندیشه تکفیری و تصحیح چهره دین اسلام در غرب، کتابی به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

 

ابراهیم نجم، مشاور مفتی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: کتاب "The Ideological Battlefield" (کارزار ایدئولوژیک) در راستای تلاش‌های دارالافتای مصر در مقابله با اندیشه افراطی و تکفیری در داخل و خارج از این کشور به چاپ رسیده است.

 

وی افزود: تصحیح چهره دین اسلام در غرب و تبیین معنای صحیح مفاهیم دین اسلام - که گاهی از سوی افراد افراطی به منظور فریب‌دادن جوانان با عناوینی چون جهاد و خلافت اسلامی استفاده می‌شود - از اهداف چاپ این کتاب است.

 

نجم اظهار کرد: این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات، پژوهش‌ها و فتواهایی در مورد اندیشه سازمان های تکفیری و تروریستی است و به تبیین معنای حقیقی جهاد در دین اسلام، کیفیت تعامل با اسرا، تعامل با غیرمسلمانان، معنای خلافت اسلامی، مفهوم تطبیق شریعت، فهم صحیح آیات و احادیث جنگ و جهاد در قرآن کریم و حقوق زن و اقلیت های غیر مسلمان در دین اسلام پرداخته است.

 

مشاور مفتی مصر بر ضرورت تلاش بیشتر برای مقابله با تروریسم و اندیشه های افراطی تأکید کرد و خواستار همکاری بین المللی برای مواجهه با این پدیده شد./980/ب102/
منبع: ایکنا

ارسال نظرات