۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۲۴۰۳۴۷

آخرین اخبار انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ کتاب های «همگونی سیره نبوی و سیره مهدوی» ویژه میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلم، مجموعه کتاب های کودک و بزرگسال با محور زندگی امام صادق علیه السلام و مجموعه 8جلدی «شگرد پهلوانان» به مناسبت درگذشت جهان پهلوان تختی و انتشار 5 عنوان کتاب برگزیده شعر کودک از آخرین انتشارات آستان قدس رضوی است.
به نشر

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با ایام ولادت امام جعفر صادق علیه السلام انتشارات آستان قدس رضوی مجموعه کتاب های کودک و بزرگسال خود را با محور زندگی این حضرت معرفی کرد.

 

این انتشارات کتاب های متعددی را از امام جعفر صادق علیه السلام و موضوع تشیع به چاپ رسانده است از جمله کتاب «چهل حدیث از امام صادق علیه السلام» که از سوی جواد محدثی نگاشته و با قطع جیبی تاکنون به همت انتشارات آستان قدس رضوی دو نوبت تجدید چاپ شده است، تلاش دارد تا برگزیده امام صادق علیه السلام را چون چراغی نورانی، برای راهنمای جویندگان نور و دانش بیفروزد.

 

کتاب «حکمت های صادقی» نهمین جلد از سلسله کتاب های «راه زندگی» به قلم جواد محدثی شامل ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام صادق علیه السلام و همچنین جلد هشتم مجموعه کتاب های «چهارده اختر تابناک» که در خصوص زندگانی امام صادق علیه السلام نوشته احمد احمدی بیرجندی، از دیگر کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی در ارتباط با سبک و سیره زندگی موسس مکتب شیعه محسوب می شوند.

 

کتاب «مبارزات شیعیان در دوره نخست خلافت عباسیان» نوشته دکتر سمیره مختار اللیثی و ترجمه دکتر سیدکاظم طباطبائی از دیگر کتاب های به نشر با موضوع و محوریت تشیع و موسس مکتب شیعه می باشد.

 

نویسنده این کتاب که تا کنون در دو نوبت به چاپ رسیده است تلاش دارد تا به قدر توان خویش از مبارزات و دفاع شیعیان در برابر عقیده و اندیشه و افکار و آرای خویش، تصویری گسترده و روشن به مخاطب ارائه دهد.

 

در حوزه کتاب های کودک و نوجوان انتشارات آستان قدس رضوی تحت عنوان کتاب های پروانه، می توان به دو عنوان کتاب «قصه هایی از زندگی امام صادق علیه السلام _سبد سبد آرزو» از مجموعه قصه های شیرین از زندگی معصومین علیهم السلام نوشته مسلم ناصری و تصویرگری محمّد حسین صلواتیان با چهار نوبت تجدید چاپ و همچنین کتاب «با علی یا علی- امام صادق علیه السلام» نوشته فریبا کلهر و تصویرگری علیرضا گلدوزیان از مجموعه 14 جلدی این اثر با دو دوره تجدید چاپ اشاره کرد.

 

از «همگونی سیره نبوی و مهدوی» تا «شیوه های ارتباطی پیامبر صلی الله علیه و آله سلم»

 ایام ولادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله سلم زمان مناسبی برای بازشناسی و ارتقاء سطح آگاهی ها در ارتباط با زندگانی و سیره آن حضرت محسوب می شود و بر همین اساس «به نشر» دو عنوان کتاب با این محوریت معرفی کرد.

 

کتاب «همگونی سیره نبوی و سیره مهدوی» نوشته جواد محدثی که در سال 1390 در قطع پالتویی از سوی به نشر برای نخستین بار چاپ شده است، مواردی از سیره نورانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله سلم را که در دستور فعالیت های حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داشته و در سیره مهدوی نقل شده است، بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام بررسی می شود.

 

از جمله امتیازات این کتاب که به همگونی ها و تشابهات بین سیره و رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله سلم و حضرت مهدی علیه السلام می‌پردازد، می توان به بیان ویژگی های حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام از زبان روایات اهل‌بیت علیهم السلام با نثری ساده و روان و همچنین استناد به منابع روایی و تاریخی معتبر و استفاده از ظرافت های ادبی در بیان مطالب اشاره کرد.

 

کتاب «شیوه های فرهنگی-ارتباطی پیامبر در عهد مدنی» به قلم جواد نظری مقدم، دیگر کتاب انتشارات آستن قدس رضوی در این زمینه است که سال 1389و در قطع رقعی روانه بازار کتاب شد.

 

این کتاب که یکی از وجوه پر رمز شخصیتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله سلم را سیره تبلیغی و ارتباطی ایشان عنوان می کند، گامی تحقیقی در جهت واکاوی تجربه های فرهنگی و ارتباطی پیامبر صلی الله علیه و آله سلم در عهد مدنی محسوب می شود.

 

کتاب «شیوه های فرهنگی-ارتباطی پیامبر در عهد مدنی» تلاش دارد تا با توجه به نحوه رفتار و مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله سلم با مخاطبان پیام اسلام و گزارش مصادیق شیوه های فرهنگی و ارتباطی حضرت و نیز با اشاره به مباحث نظری-تاریخی حوزه فرهنگ و ارتباطات، الگویی مناسب از نظام فرهنگی-ارتباطی کارآمد و اثرگذار ایشان را ارائه دهد.

 

5 عنوان کتاب برگزیده شعر کودک

تعداد پنج عنوان کتاب شعر کودکانه از «خدا خدای مهربان» تا «مورچه خانم» و «آی زنگوله،آی زنگوله» از سری مجموعه «کتاب های پروانه برای چندمین بار تجدید چاپ و روانه بازار کتاب شد.

 

نظر به اهمیت محتوا و مضمون انتشار کتاب های کودکانه و همچنین نیاز بازار، این انتشارات نسبت به چاپ مجدد برخی از برگزیده کتاب های شعر کودکانه از مجموعه کتاب های پروانه اقدام کرده است.

 

کتاب «مورچه خانم» که مهری ماهوتی آن را سروده و بیتا ترحمی تصویرگری این کتاب را بر عهده داشته و کتاب «دختر بهار» سروده سید احمد میرزاده و تصویرگری مسعود شاکری که نخستین بار در سال 1379 توسط انتشارات آستان قدس رضوی چاپ شده اند  و هر یک تا کنون 6نوبت چاپ شده ، در چاپ هفتم خود با تیراژی برابر با دو هزار نسخه وارد بازار نشر شده اند.

 

همچنین کتاب شعر کودکان به عنوان «آی زنگوله، آی زنگوله» سروده افسانه شعبان نژاد و تصویرگری فهیمه محجوب که جوایزی نظیر برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سال 1385، برگزیده سومین دوره جایزه پروین اعتصامی سال 1378 و تقدیر شده در هشتمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد در سال 1389 را از آن خود کرده است، توسط به نشر در چهار نوبت با تیراژ دو هزار نسخه تجدید چاپ شده است.

 

دو کتاب شعر کودکانه دیگر از اسدالله شعبانی با عنوان های «خدا خدای مهربان» و «دنیای من رنگ و وارنگه» با تصویرگری فائزه تقی زاده و شیلا خزانه داری توسط انتشارات آستان قدس رضوی و از کتاب های پروانه برای سومین دوره به چاپ مجدد با تیراژ دو هزارتایی رسیده است.

 

مجموعه 8جلدی «شگرد پهلوانان»؛ راهی برای آشنایی با سلوک جوانمردان

به مناسبت فرارسیدن 17 دی ماه سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی و روز جوانمردی و ورزش پهلوانی در کشور، مجموعه کتاب های «شگرد پهلوانان» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی معرفی شد.

 

جهان پهلوان غلامرضا تختی نه تنها یکی از اسطوره های ورزش ایران به شمار می رود بلکه نمادی برای پهلوانی، منش و رفتار انسانی والا و سجایای اخلاقی پسندیده و حس نوع دوستی و در مجموع اسوه و الگوی جوانمردی است.

 

در همین راستا انتشارات آستان قدس رضوی نسبت به چاپ کتاب هایی با محوریت و موضوع ورزش پهلوانی اقدام کرده است که همزمان با سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی، مجموعه کتاب هشت جلدی «شگرد پهلوانان» نوشته محمدرضا یوسفی در قطع خشتی ویژه گروه سنی نوجوانان و از سری کتاب های پروانه معرفی شد.

 

جلد اول مجموعه کتاب «شگرد پهلوانان» با تصویرگری نازلی تحویلی با موضوع پهلوان اکبر نخستین بار در سال 1385 و جلد دوم این مجموعه با عنوان پهلوان عبدالرزاق و پهلوان پوریای ولی با تصویرگری امین حسن‌زاده در سال 1386 به چاپ رسید.

 

جلد سوم و چهارم این مجموعه هشت جلدی با تصویرگری نرگس محمّدی و اکبر نیکان‌پور داستان شجاعت و دلاوری پهلوان محمّد مالانی، پهلوان بهرام چوبینه و پهلوان سوفزای نقل می کند که به ترتیب در سال های 1386 و 1388 توسط به نشر چاپ و توزیع شده است.

 

زندگی و شگردهای پهلوان درویش و میرزای همدانی در جلد پنجم و پهلوان ساوی و فیله را در جلد ششم با تصویرگری اکبر نیکان پور و الهه طاهریان نقل شده است که در سال 1388 به همت انتشارات آستان قدس رضوی وارد بازار کتاب شد.

 

جلد هفتم و هشتم این مجموعه کتاب نیز به پهلوان حسین کرد شبستری و یعقوب لیث صفاری و همچنین پهلوان بیک عیار و گلزار می پردازد که توسط گلناز محمودی و امین حسن‌زاده تصویرگری شده و به نشر آن ها را در سال 1389 به چاپ رسانده است.

 

شایان ذکر است که از نویسنده این مجموعه، محمد رضا یوسفی کتاب های متعددی از جمله «ستاره سبز»، «تا خورشید راهی نیست»، «اسب سفید» و «بزرگی» توسط به نشر به چاپ رسیده است.

 

علاقه مندان به تهیه کتاب های مرتبط با سبک و سیره امام صادق علیه السلام و همچنین سایر کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com و یا فروشگاه های مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند./1308/پ203/ق

ارسال نظرات