۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۴۱۶۵۶
در گفت و گو با رسا مطرح شد؛

پیشنهاد عالم سنی برای حذف محتوای اختلافی از کتاب‎های درسی

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای اهل تسنن عمان گفت: باید در کشورهای اسلامی کتاب‌های درسی و آموزشی‌ مورد بازنگری قرار گیرد و آموزه‌های تفرقه‌انگیز و اختلافی را از آنها خارج کنیم.
السيابي

 

احمد بن سعود السیابی، مدیر کل حوزه مفتی اعظم عمان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با بیان این که کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران نمونه ای ارزشمند و الگویی مهم برای اتحاد مسلمانان است، ابرازداشت: دوری مذاهب از یکدیگر به قیمت ظهور فرقه های تکفیری تمام شد.

 

وی افزود: مؤسسان مذاهب اسلامی و بزرگان دین مسیرهایی را بر اساس اجتهاد و تکیه بر منابع اسلامی مشخص کردند تا مسلمانان برای پیروی از دین دچار سردر گمی و انحراف نشوند، اما برخی پیروان مذاهب با فاصله گیری از این اهداف، به انحراف کشیده شده و راه افراط گری را در پیش گرفتند.

 

مدیر کل حوزه مفتی اعظم عمان، وحدت را هدف اساسی همه مسلمانان توصیف و عنوان کرد: مذاهب، مدارسی برای آموزش و پیروی از مکتب اسلامی هستند. شکاف میان مذاهب با روحیه اسلامی و آرمان های دینی ناسازگار است.

 

وی تکفیر و کشتار مسلمانان را فتنه بزرگ توصیف و عنوان کرد: کنفراس وحدت اسلامی از بزرگ ترین همایش هایی است که علمای ایرانی و غیر ایرانی در آن حضور داشته و این همایش ابزاری برای تعریف اسلام صحیح است.

 

این عالم سنی با بیان این که در تاریخ اسلام دورانی سخت‌تر از دوران کنونی نداشته‌ایم افزود: مهمترین چالش امروز ما جریان تکفیر است که متاسفانه در بین مسلمانان گسترش پیدا کرده است، این جریان در آغاز صرفا در مرحله تکفیر بود اما در پایان خود به مرحله تفجیر رسید. یعنی ابتدا یکدیگر را تکفیر و سپس همدیگر را منفجر می‌کنند.

 

مشاور و مدیرکل حوزه مفتی اعظم سلطنت عمان اظهار کرد: ما پیش از این طائفه‌گری را در اسلام نداشته‌ایم ولی امروز چالش جدی با مسأله طائفه‌گری و افراط‌گرایی مذهبی داریم. برای رویارویی با این چالش نیازمند به سه راهکار هستیم، نخست باید کتاب‌های درسی و آموزشی‌مان را مورد بازنگری قرار داده و آموزه‌های تفرقه‌انگیز و اختلافی را از آنها خارج کنیم تا فرزندان و نوجوانان ما دچار تفرقه و اختلاف نشوند.

 

السیابی درباره دومین راهکار مورد نیاز جهان اسلام گفت: علمای مذاهب اسلامی باید از دعوت پیروان دیگر فرق اسلامی به مذهب خودشان پرهیز کنند و هر کس مسؤولیت پیروان مذاهب خود را به دوش بگیرد، راهکار سوم نیز آن است که مسلمانان از تأکید بر مسائل تاریخی فتنه‌انگیز دور شوند و آنها را یادآوری نکنند، به جای آن تأکیدشان بر گذشته درخشان جهان اسلام باشد.

 

وی در پایان با اشاره به آیه « انما هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاتقون» تصریح کرد: این آیه به معنای دعوت به وحدت و عدم تفرق است./9452/ب911/ک

ارسال نظرات