۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۲۴۳۴۶۷

هدف طرح ضد تروریسم اروپا جمع‌آوری اطلاعات شخصی مسافران است

خبرگزاری رسا ـ بنا به گزارش‌ها، لازمه طرح جدید کمیسیون اروپا برای مبارزه با تروریسم جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی مسافران این قاره به مدت پنج سال است.
پليس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه گاردین روز چهارشنبه به نقل از فعالان آزادی مدنی اعلام کرد طرح کمیسیون اروپا «حکم اخیر دادگاه اروپا را نقض می‌کند.»

 

به موجب حکم دادگاه اروپا جمع‌آوری همه جانبه اطلاعات شخصی بدون رعایت نکات ایمنی دقیق، نقض شدید حریم خصوصی محسوب می‌شود.

 

این طرح امروز (چهارشنبه) منتشر می‌شود و لازمه آن جمع‌آوری «اطلاعات مربوط به تمامی مسافران اروپا در 42 زمینه است.» این اطلاعات شامل جزئیات حساب بانکی، آدرس منزل و حتی سلیقه غذایی مثلا غذای حلال است که برای مدت پنج سال در یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می‌شود تا پلیس و نیروهای امنیتی به این موارد دسترسی داشته باشند.

 

با وجودی که طرح اصلاح شده از نظر حفاظت از اطلاعات ایمن‌تر است، فعالان آزادی مدنی تاکید دارند رویکرد کلی‌گرای آن برای حفظ و ذخیره اطلاعات شخصی میلیون‌ها مسافر غیر مقبول است.

 

ژان فیلیپ آلبرشت، معاون کمیته آزادی‌های مدنی پارلمان اروپا گفت: «طرح‌های کمیسیون اروپا بی احترامی به منتقدان پارلمان اروپا و دادگاه اروپا است که جمع آوری اطلاعات بدون هیچ ارتباط با یک خطر یا ظن حتمی را نامتناسب اعلام کرده‌اند.

 

آلبرشت همچنین گفت: «جمع‌آوری همه جانبه کل اطلاعات مسافران نقض آشکار حقوق اساسی محسوب می‌شود.»

 

وی گفت: «پیشنهاد نظارت بر تمامی مسافران اقدامی نمادین است که به قیمت از دست رفتن آزادی مدنی شهروندان اتحادیه اروپا و از بین رفتن تدابیر امنیتی موثر است.»

 

بنا بر اعلام گاردین، وزرای کشورهای اروپایی از جمله ترزا می، وزیر کشور انگلیس پیشتر در پاریس اعلام کردند اولویت اصلی این طرح در ردگیری پیکارجویان خارجی با هدف رفع مخالفت اتحادیه اروپا با طرح مبارزه با تروریسم بوده است./982/د102/ک

ارسال نظرات