۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۴۳۷۸۲

تدریس کتاب های حاوی ارزش های غربی در چین ممنوع شد

خبرگزاری رسا ـ ارشدترین مقام آموزشی چین روز جمعه تاکید کرد که «از این پس تدریس کتاب های حاوی ارزش های غربی در مدارس و دانشگاه های کشور ممنوع است».
چين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «یوئن گویی رن» وزیر آموزش و پرورش چین در دیدار مسوولان آموزش و پرورش و روسای دانشگاه های چین گفت: از این پس، تدریس کتبی که مروج فرهنگ های غربی باشد در چین ممنوع خواهد بود.

کارشناسان مسائل فرهنگی و سیاسی تصمیم آموزش و پرورش چین را در راستای اقدام جدید پکن به منظور کنترل بیشتر مسائل عقیدتی حزب کمونیست می دانند.

«یوئن» گفت: نباید به سخنان و دیدگاه هایی که توهین به مقامات حزب کمونیست بوده و به نظام سوسیالیستی آسیب می رساند، اجازه نشر داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت کنترل حزب کمونیست بر نظام آموزشی در چین، از مسوولان آموزش عالی این کشور نیز خواست مراقب باشند تا مطالب آموزشی مدارس و دانشگاه ها، باعث چالش اعتقادات حزب کمونیست نشود.

این مسوول آموزشی چین همچنین تاکید کرد: اساتید دانشگاه ها و دبیران مدارس نباید با طرح موضوعات و بیان مطالب مغایر با روح قانون اساسی کشور، اذهان دانشجویان و دانش آموزان را مشوش سازند.

سخنان ارشدترین مقام آموزشی چین یک ماه پس از آن طرح شد که «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین از مقامات مسوول خواست اختیارات حزب کمونیست را بر دانشگاه ها افزایش داده و فعالیت بر مسائل عقیدتی را افزایش دهند.

رییس حزب کمونیست چین اوایل دی ماه سال جاری اعلام کرده بود که به دنبال اصلاحات سیاسی نیست، اما تاکید کرد دانشگاه های کشور باید مسوولیت آموزش و پژوهش در زمینه گسترش مارکسیسم را به دوش بکشند.

وی از مقامات چینی خواست تا هدایت و رهبری حزب کمونیست در دانشگاه ها را تقویت کرده و به ارتقای تلاش های سیاسی و عقیدتی در دانشگاه ها بپردازند.

«شی جین پینگ» تاکید کرد: پردیس های دانشگاهی باید به پرورش و اجرای ارزش های بنیادین سوسیالیست در درس هایشان اقدام کنند.

سخنان رییس جمهوری چین در حالی مطرح شد که برخی رسانه های مخالف دولت معتقد هستند دانشگاه ها، سخنرانی ها و برنامه های آموزشی این مراکز توسط دولت کنترل می شود.

ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، یک نشریه وابسته به حزب کمونیست چین نوشت: دانشگاه «پکینگ» که یکی از دانشگاه های مهم کشور است از دانشجویان و استادان خواسته تا با هرگونه انتقاد از حزب کمونیست، مقابله کنند.

چندی پیش یک اقتصاددان لیبرال چینی که از منتقدان سرشناس حزب کمونیست بوده، پس از آنکه خواهان اصلاحات دمکراتیک در کشور شد، از این دانشگاه اخراج شد.

همچنین اخیرا رسانه های چینی گزارش دادند که دانشگاهی در شمال غرب کشور مراسم کریسمس را ممنوع و اعلام کرد که این مراسم منجر به محروم شدن دانشجویان از سنت های کشور شده و دانشجویان را وادار می کند فیلم های تبلیغاتی خارجی ها را ببینند.

در سال های اخیر و در پی توسعه پرشتاب چین، حزب کمونیست به عنوان تعیین کننده سیاست های اجرایی کشور با چالش های فراوانی از جمله ناهمخوانی ارزش های غربی وارداتی با آموزه های حزبی و سنتی روبرو شده است.

گسترش شبکه های اجتماعی و ارتباطات مجازی و همچنین کاهش چشمگیر سن استفاده کنندگان از تجهیزات ارتباطی نگرانی هایی را در بین سیاستگذاران کشور ایجاد کرده و سخنان روز گذشته مرد نخست آموزش و پرورش چین بازتاب بخشی از این موارد است./982/د101/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات