۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۴۸۹۹۲
اثر استاد جواد محدثی؛

مجموعه‌ای از شناخت‌های کاربردی در حوزه دین در یک کتاب

خبرگزاری رسا ـ کتاب شناخت‌های کاربردی تألیف حجت‌الاسلام جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب از چاپ خارج شده است.
کتاب شناخت‌هاي کاربردي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اگر زندگی را یک راه طولانی و پرپیچ و خم بدانیم و خود را رونده این راه، در مسیر زندگی شناخت‌های لازم و کاربردی برای ما چراغ راه است و عصای دست». انسان بدون شناخت، به بی‌راهه می‌افتد و از خود، خدا، جهان، زمان، تکلیف و هدف، غافل می‌شود.

 

شناخت انسان از جهان و خود و موضوعات دیگر، مبنای عملی در رفتار اوست. و زندگی هر کسی بر مبنای نگاه و بینش او شکل می‌گیرد. از این‌رو تلاش برای دست‌یافتن به شناخت‌هایی صحیح و عمیق و جامع، از اولویت‌های مهم است.

 

آن‌چه در این کتاب می‌خوانید، مجموعه‌ای از شناخت‌های کاربردی در حوزه دین است، همچون: هستی‌شناسی، خودشناسی، قرآن‌شناسی، زمان‌شناسی، شیعه‌شناسی، معادشناسی، سنت‌شناسی و... امید است با این شناخت‌ها، رفتار و زندگی ما نیز در بستر حق و بندگی و رستگاری قرار گیرد. 

 

کتاب شناخت‌های کاربردی از فصل‌های «خداشناسی، هستی‌شناسی، دین‌شناسی، معادشناسی، امام‌شناسی (مهدویت)، حجت‌شناسی، شیعه‌شناسی، قرآن‌شناسی، سنت‌شناسی، عبرت‌شناسی، فتنه‌شناسی، نعمت‌شناسی، آسیب‌شناسی، زمان‌شناسی، خودشناسی و دشمن‌شناسی» جمع‌آوری و هر فصل از عناوین مختلف گردآوری شده است.

 

در فصل اول عناوین «خدا و فطرت، محورهای خداشناسی، راه‌های خداشناسی و مباحث دیگر»، در فصل دوم مباحث «هدف‌داری خلقت، پیوستگی جهان هستی، رابطه دنیا و آخرت، رابطه عمل و عکس‌العمل و شناخت باطن هستی» و در فصل سوم موضوعات «دین‌ چیست، اهتمام به شناخت دین، آفت ضعف در شناخت دین، موهبت تفقه و دین‌شناسی و دین‌دانی و دین‌داری» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

گفتارهای «حتمیت مرگ، آمادگی برای مرگ، عوالم پس از مرگ، عالم برزخ، رستاخیز و بهشت و جهنم» در فصل چهارم و موضوعات «محورهای بحث، امام‌شناسی در عصر حاضر، امام موعود و موجود، استواری بر این عقیده، در آینه القاب و فرقه‌های ساختگی و مدعیان دروغین» در فصل‌های پنجم آمده است.

 

نویسنده کتاب درباره «معنای حجت، ضرورت و اهمیت حجت، شناخت حجت، قرآن و ائمه علیهم‌السلام حجت‌های الهی، عرضه دین بر حجت، حجت در عصر غیبت کبری، حجت در عرصه‌های دیگر» در فصل ششم و در رابطه با «شیعه‌ کیست، شیعه و پاک‌دامنی، شیعه و رسیدگی به مردم، شیعه و محبت اهل بیت علیهم‌السلام، شیعه و تبعیت از عترت، شیعه و تعهد به نماز و تهجد، شیعه و پاک‌دلی و پاک‌زبانی، شیعه و مایه فخربودن، شیعه و ساده‌زیستی و شیعه و انتظار» در فصل هفتم مطالبی را نگاشته است.

 

مؤلف در فصل هشتم به «مفاهیم و محتوای قرآن، موضوعات اعتقادی، موضوعات اخلاقی و تربیتی، مفاهیم اجتماعی و سیاسی، احکام فقهی، موضوعات تاریخی و پدیده‌های طبیعی»، در فصل نهم به «معنای سنت، فایده شناخت سنت‌ها، سنت‌های تاریخی و نمونه‌هایی از سنت‌ها» و در فصل دهم این کتاب نیز به «عبرت چیست، مایه‌های عبرت، عبرت از سرگذشت دیگران و عبرت از مرگ» پرداخته است.

 

در فصل یازدهم این کتاب نکاتی راجع به «فتنه چیست، آزمایش و امتحان، آمیختگی حق و باطل و آشوب»، در فصل دوازدهم درباره «نعمت چیست، نعمت مادی و معنوی، نعمت ظاهری و باطنی، نعمت بی‌شمار، رابطه نعمت و محبت، رابطه نعمت و سپاس و رابطه شکر با دوام نعمت» و در فصل سیزدهم در زمینه «آفت چیست، ضرورت آفت‌شناسی، آفت‌های علم و آفات دیگر» نوشته شده است.

 

نگارنده درباره «زمان زمینه عمل، مهار زمان، زمان جوهره انسان، حضور در زمان، تحول زمان و زمانه خوب و بد» در فصل چهاردهم، در خصوص «ابعاد خودشناسی، استعدادهای انسانی، انسان و تحول‌آفرینی» در فصل پانزدهم و در رابطه با «دشمنان ما، دشمن آشکار و نهان، نحوه برخورد با دشمنان، رذایل اخلاقی دشمن درونی و دشمنان فکر و عقیده» در فصل شانزدهم مطالبی را به نگارش درآورده است.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37743426 ـ 025 تماس بگیرند.

 

گفتنی است کتاب «شناخت‌های کاربردی» تألیف جواد محدثی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 220 صفحه قطع رقعی و به بهای 10 هزار تومان از چاپ خارج شده است./992/پ202/ق

ارسال نظرات