۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۴۹۶۷۹
به پیشنهاد وزیر اوقاف مصر؛

یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه در 6 کشور اسلامی اجرایی می‎شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر اوقاف مصر اعلام کرد که به منظور افزایش اتحاد اسلامی در 6 کشور منطقه یکسان سازی خطبه‎های نماز جمعه اجرا می‎شود.
محمد مختار جمعه، وزير اوقاف مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، امروز طی نشستی خبری که در قاهره پایتخت مصر برگزار شد، گزارشی از بیست و چهارمین دوره نشست شورای عالی امور اسلامی ارائه کرد و گفت: در حاشیه نشست شورای عالی امور اسلامی دیدارهای گوناگونی با برخی از سران کشورهای اسلامی و عربی صورت گرفت.


وی افزود: در دیدار با مسؤولان مذهبی شش کشور نظیر اردن و لبنان مقرر شد که موضوع خطبه‎های نماز جمعه با وزارت اوقاف مصر هماهنگ شود.


وزیر اوقاف مصر هدف از این اقدام را افزایش وحدت بین کشورهای اسلامی خواند و تصریح کرد: مسائل عمومی مانند گسترش زندگی مسالمت آمیز بر پایه همبستگی ملی، حرمت ذبح، کشتار، آتش سوزی انسان‎های بی‎گناه و مبارزه با افزایش مصرف مواد مخدر از مسائلی است که می‎توان در خطبه‎های نماز جمعه مطرح شود.


گفتنی است که وزارت اوقاف مصر سال گذشته برای اولین بار از تصمیم دولت مبنی بر تعیین موضوع خطبه نماز جمعه در این کشور خبر داد و در توجیه این تصمیم جنجال برانگیز خود اعلام کرد که مصلحت کشور ایجاب می کند همه با هم متحد باشند.


وزارت اوقاف به ائمه جمعه‎ای که خلاف این دستور عمل کنند هشدار داده که تحت بازجویی قرار می گیرند و از فعالیت آنها جلوگیری می شود.


گرچه مقامات حکومتی مصر معتقدند که انتخاب و تحمیل موضوع خطبه های نماز جمعه برای حفظ آرامش عمومی و جلوگیری از افزایش تنش‏های سیاسی از سوی واعظان در مصر لازم است، اما در واقع این اقدام دولت بخشی از کنترل‏ها و محدودیت‏هایی است که دولت نظامی بر مساجد آن کشور تحمیل کرده است.


احمد خلف، امام جماعت یکی از مساجد مصر به عنوان یکی از مخالفان این طرح گفته است: یکسان سازی خطبه ها فایده ای ندارد زیرا با اصل خطبه های نماز منافات دارد.

 

وی افزود: مناطق مختلف مصر از نظر اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر تفاوت دارند و یکسان سازی خطبه ها در سراسر کشور کار مناسبی نیست زیرا خطبه باید متناسب با درک و فهم مردم هر منطقه از ابعاد مختلفی اجتماعی باشد.


افکار عمومی در مصر هدف از این کار دولت را بستن دهان و فکر مردم و سیطره کامل بر ملت می دانند و معتقدند مقامات مصر با این کار می خواهند فکر خود را به مردم القا و تحمیل کنند. برخی دیگر از مخالفان این تصمیم می گویند که دولت سعی دارد از این طریق طرفداران محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر را بیش از پیش محدود کند./994/ب902/د

ارسال نظرات