۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۲۴۹۹۷۹

مساجد استان سین کیانگ چین بیش از 10 برابر افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ یک مقام چینی با اعلام افزایش 10 برابری شمار مساجد در استان مسلمان نشین سین کیانگ گفت که این آمار نشان دهنده احترام پکن به آزادی مذاهب در این کشور است.
مسجد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، لیو شینهوا سخنگوی نشست سالانه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین اعلام کرد؛ شمار مساجد در استان مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غربی این کشور نسبت به سه دهه گذشته، 10 برابر افزایش داشته و به بیش از 20 هزار مسجد رسیده است.

 

وی تاکید کرد که این آمار نشان می دهد پکن همواره به مساله آزادی مذهب در چین احترام می گذارد.

 

لیو همچنین اعلام کرد که شمار طلبه های دینی در این استان به بیش از 28 هزار نفر رسیده که این رقم در 30 سال گذشته حدود 3 هزار نفر بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت خودمختار استان سین کیانگ از سال 2001، اقدام به اعزام حدود چهار هزار طلبه به کشورهای مصر و پاکستان برای فراگیری آموزه های دینی کرده است.

 

لیو افزود: تاکنون بیش از یک میلیون نسخه آثار مذهبی از جمله کتاب های دینی و مجلات به زبان اویغور و زبان های دیگر در استان سین کیانگ منتشر شده است.

 

خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) گزارش داد؛ امسال شصتمین سالگرد تاسیس دولت خودمختار سین کیانگ است که در طول دهه های اخیر شاهد رشد پله پله اقتصادی و اجتماعی بوده است.

 

منطقه خودمختار سین کیانگ با مرکزیت ارومچی در منطقه شمال غرب چین و در نوار اقتصادی جاده ابریشم قرار دارد.

 

منطقه خودمختار سین کیانگ عمدتاً یک منطقه مسلمان نشین است که قومیت اصلی آن را اویغورها تشکیل می دهند که زبان آنها شبیه زبان ترکی است. آمارها حاکی است نزدیک به هشت میلیون و 300 هزار نفر اویغور در سین کیانگ سکونت دارند.

 

با اینکه دولت چین طی سالهای اخیر توجه ویژه ای به رشد اقتصادی این منطقه داشته و شرایط سهل و آسانی را برای تجار و بازرگانان در نظر گرفته است، اما گروهی که پکن آنان را جدایی طلبان ترکستان شرقی می نامد، در تلاش برای جدا کردن منطقه سین کیانگ از خاک چین هستند.

 

دولتمردان پکن همچنین اوایل دی ماه سالجاری اعلام کردند که قصد دارند به منظور رونق اقتصادی و توسعه گردشگردی در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ، این منطقه را به مرکز ترانزیت بین المللی تبدیل کنند.

 

معافیت روادید 72 ساعته برای جذب بیشتر گردشگران و ترخیص کالا در کمترین زمان ممکن از فرودگاه شهر ارومچی از دیگر تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت چین جهت رونق اقتصادی این منطقه محسوب می شود.

 

با این حال دولت چین از سال گذشته میلادی عملیات وسیعی را بر ضد گروه استقلال طلب ترکستان شرقی که قصد آشوب و ناآرامی در این منطقه را دارند آغاز کرده است که صدها تن نیز در این رابطه دستگیر شده اند.

دولت چین طی چند ماه گذشته شاهد افزایش عملیات و بمب گذاری در این منطقه بود و خشونتها در استان سین کیانگ طی 20 ماه گذشته بیش از 400 کشته به جا گذاشته است./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات