۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۵۰۶۱۹

«تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق» در مسیر انتشار

خبرگزاری رسا ـ کتاب «تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق» از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری انتشارات مرز و بوم منتشر می‌شود.
کتاب «تاريخ نظامي و راهبردي جنگ ايران و عراق»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب «تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق»عنوان فارسی کتاب The Iran-Iraq War; a Military and Strategic History نوشته ویلیامسون مورای و کوین ام. وودز (Williamson Murray and Kevin M. Woods) است که با تلاش عبدالمجید حیدری ترجمه شده است. این کتاب در سال 2014 (1393) در انتشارات دانشگاه کمبریج (Cambridge University Press) به چاپ رسیده است.

 

کتاب «تاریخ نظامی و راهبردی جنگ ایران و عراق» عمدتاً براساس اسناد و مدارک رژیم عراق که پس از اشغال این کشور به دست امریکایی‌ها افتاده، تنظیم و تدوین شده است و بنابراین محتوای کتاب و تحلیل‌های آن براساس دیدگاه‌های عراقی‌ها بوده و براساس آن پیش رفته است.

  

نویسندگان کتاب معتقدند که این کتاب سه هدف را محقق می‌سازد: نخست، به آموزش و تربیت نسل بعدی فرماندهان نظامی کمک می‌کند؛ دوم، امکان نگاه بی‌واسطه به فرایند تصمیم‌گیری نظامی در سطح فرماندهان ارشد رژیم یکتاتوری بعث را فراهم می‌کند و سوم، زمینه بررسی ابعاد پنهان این جنگ و تأثیرات آن بر چالش‌های اخیر منطقه خاورمیانه را ممکن می‌سازد.

   

البته نویسندگان اذعان دارند که اثر آنها درنهایت، بررسی جنگ ایران و عراق از نگاه عراقی‌ها بوده و مطالعه جنگ از دیدگاه ایرانیان مقوله‌ای دیگر و نیازمند کار جداگانه‌ای است.

   

کتاب شامل 397 صفحه و دارای 10 فصل، ضمائم، کتاب‌شناسی و نمایه است. عبدالمجید حیدری مترجم کتاب «جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام» این کتاب را در دست ترجمه دارد و این کتاب از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری انتشارات مرز و بوم منتشر می‌شود./998/د102/ق

ارسال نظرات