۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۲۵۰۶۲۴

«جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» کتاب می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کتاب «جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری انتشارات مرز و بوم منتشر می‌شود.
کتاب «جنگ نفتکش‌ها در خليج‌فارس»

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب «جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» با ترجمه محمدعلی خرمی از سوی انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با همکاری انتشارات مرز و بوم منتشر می‌شود.

 

به‌طور کلی محتوا و لحن کتاب «جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» بی‌طرفانه و تحلیلی است و در آن زوایای مختلف جنگ نفتکش‌ها به‌دقت تجزیه ‌و تحلیل شده است. موضوع اصلی کتاب جنگ ایران و عراق و به‌طور خاص مقطع جنگ نفتکش‌ها است.

   

در بند آغازین مقدمه نسبتاً طولانی کتاب می‌توان نگرش کلی نویسنده نادیا السید الشاذلی (Nadia El-Sayed El-Shazly) به موضوع کتاب را مشاهده کرد:

 

رهبری عراق در سال 1984 [1363] و پس از گذشت چهار سال از جنگ بی‌نتیجه با ایران، به این نکته پی برد که ارتش کشورش از دستیابی به پیروزی قاطعی در این جنگ عاجز است. اکنون اهداف راهبردی و سیاسی صدام از به‌راه‌انداختن جنگی سریع و برق‌آسا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌کلی نقش‌بر‌آب شده بود. عراق در این جنگ نمی‌توانست با منابع انسانی عظیم، عمق راهبردی و توان اقتصادی ایران مقابله کند و تنها ازنظر نیروی هوایی بر ایران برتری داشت. ازاین‌رو، تنها گزینه عملی عراق این بود که تا پایان جنگ بر نیروی هوایی‌اش تکیه کند و اینجا بود که عراق "جنگ نفتکش‌ها" را آغاز کرد، با این امید که بتواند با کاهش میزان صادرات نفت ایران، اقتصاد این کشور را تضعیف کند، جنگ را بین‌المللی نماید، و تاحدی از فشار وارد بر نیروی زمینی‌اش بکاهد.

  

کتاب «جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس» مشتمل بر 403 صفحه و دارای یک مقدمه، 7 فصل، ضمائم، کتاب‌شناسی و نمایه است.

 

این کتاب را مرحوم محمدعلی خرمی ترجمه کرده است و در مراحل پایانی ویرایش و آماده‌سازی قرار دارد و به‌زودی از سوی انتشارات مرز‌و‌بوم چاپ و منتشر خواهد شد./998/د102/ق

ارسال نظرات