۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۲۵۰۹۴۱
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست نقد دانشنامه فاطمی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد دانشنامه فاطمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
استاد حجت الاسلام رشاد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد رییس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست نقد دانشنامه فاطمی که 16 اسفندماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به سختی ها و دشواری ها برای تهیه دانشنامه فاطمی گفت: علی رغم محدودیت هایی که وجود داشت، این اثر در 22 ماه تدوین شد.

 

وی با اشاره به همراهی حضرت آیت الله جوادی آملی در تهیه این دانشنامه خاطرنشان کرد: بعد از تدوین دانشنامه امام علی علیه السلام ایشان در خواست تدوین دانشنامه فاطمی را کردند و این عنایت را فرمودند که این اثر را تشبیه به کتاب الغدیر کردند.

 
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان معرفی این اثر از سوی حضرت آیت الله جوادی آملی به دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: از دفتر ایشان با اینجانب تماس گرفته شد و با نوشتن نامه ای از مشکلات تدوین این دانشنامه مقام معظم رهبری را در جریان قرار دادم.

 
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فقدان منابع کافی در رابطه با حضرت فاطمه سلام الله علیها و فراوانی اختلافات میان صحبت های عوام را از مشکلات تدوین این دانشنامه دانست و خاطرنشان کرد: فقر منابع مطالعاتی در جهان اسلام در رابطه با زن، آداب غلط در رابطه با  جایگاه زن، رواج نگرش فمنیستی در جامعه، جریان های ناکارآمد در رابطه با زنان از جمله مشکلات برای تالیف این اثر بود.


وی در پایان صحبت های خود این اثر را اثر فاخری معرفی کرد و اظهار داشت: این اثر به نحو غیر مستقیم سبک زندگی حضت فاطمه سلام الله علیها  را مورد توجه قرار داد و فرهنگ فاطمی و پیام آن بزرگوار در رابطه با زن و خانواده اسرا مطرح کرده است.

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مقیمی حاجی عضو پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سال 88 کار پژوهش دانشنامه فاطمی آغاز شد و این دانشنامه در سه جلد با 68 عنوان مقاله از تولد تا خاکسپاری حضرت فاطمه سلام الله علیها  به نگارش در آمد.


وی افزود: از 77 عنوان مقاله که آماده چاپ بود، با رعایت جامعیت این مقالات از نظر ساختار علمی این مقالات بازنویسی شد و به مرحله ویراستاری علمی سپرده شد.


عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به کل مقالات سه جلدی دانشنامه فاطمی خاطرنشان کرد: از 117 مقاله این کتاب 68 نویسنده این مقالات را نوشته اند و این دانشنامه 2757 صفحه است.


حجت الاسلام مقیمی حاجی با بیان اینکه این دانشنامه مشاور علمی داشت، افزود: در تدوین این دانشنامه 105 ارزیاب و 40 ویراستار ما را همراهی می کردند و در مجموع 250 نفر ما را در تدوین این دانشنامه همراهی کردند.


وی با اشاره به فهرست نمایه نوشته شده در این دانشنامه خاطرنشان کرد:  دلیل تکرار فهرست نمایه در سه جلد این دانشنامه به این دلیل بود که خواننده  به سهولت به آن دسترسی داشته باشد و جلد به جلد دانشنامه را برگ نزند.
/818/پ202/ب4

ارسال نظرات