۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۵۰۹۴۸
آیت الله محقق داماد:

در دانشنامه فاطمی شبهات خوبی مطرح شده ولی جواب آن شبهه به همان خوبی بیان نشده است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله محقق داماد در نشست نقد دانشنامه فاطمی گفت: دانشنامه ها برای نگارش نیاز به مرجع دارند و در دانشنامه نباید از خطابه استفاده کرد.
آيت الله محقق داماد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید مصطفی محقق داماد حقوق دان و استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی نقد دانشنامه فاطمی که بعد از ظهر شنبه 16 اسفند ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به سختی های تالیف دانشنامه گفت: در دانشنامه فاطمی شبهات خوب بیان شده است، اما پاسخ این شبهات به درستی داده نشده است.


وی با اشاره به خاطره ای از علامه طباطبایی گفت: یک روز خدمت ایشان شرف یاب شدیم، فردی به ایشان عرض کرد چرا مطلبی نمی نویسید و ایشان المیزان را نوشته بودند و کار جدیدی در دست نداشتند، یک بیت شعر خوانند که هر که سخن با سخنی ضم کند / قطره ای از خون جگر کم کند، کار نوشتن  ساده نیست و اهمیت کار عرضی نیست.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اثر دانشنامه فاطمی در کلیت خوب است و از حسن های آن این است که کار عرضی نیست، خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی یک فیلسوف فقیه و از نوادر زمان ما هستند و به وجود ایشان شاکر هستم، اما ایشان دایرة المعارف نویس نیستند و ایشان فیلسوف  هستند، دانشنامه نوشتن فن خودش را دارد و این کار لوازم خودش را می طلبد.


آیت الله محقق داماد با اشاره به  مقاله آیت الله جوادی عاملی با عنوان مرغ باغ ملکوت، گفت: این مقاله عرفانی و خطابه بود و به عنوان دانشنامه جهانی به زبان های مختلف قابل استفاده نیست.


این حقوق دان افزود: دیباچه این دانشنامه خطابه است و برخی از استعاره های به کار رفته در این دانشنامه در ایران قابل لمس است، اما در جهان این استعاره ها شناخته شده نیست.


وی با بیان فرق خطابه و دانشنامه اظهار کرد: بسیاری از مطالب این دانشنامه برای منبر خوب است و برای دانش نامه نیست و دانشنامه نیاز به مرجع دارد.


آیت الله محقق داماد با بیان نقد هایی از دانشنامه فاطمی که قابل بر طرف کردن است، عنوان کرد: بهتر است به این دانشنامه خطابه حضرت ضمیمه شود و نباید از خطابه در این دانشنامه استفاده شود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهات مطرح شده در این دانشنامه اظهار کرد: در برخی موارد شبهات خوب بیان شده و به همان خوبی جواب آن شبهه بیان نشده است و باید به آن پاسخ داده شود.


وی با اشاره به استفاده نادرست از منابع در این دانشنامه گفت: برخی منابع در این دانشنامه تضعیف شده است و در برخی صفحات به همان منبع ارجاع داده شده است.


آیت الله محقق داماد با اشاره به سه فصل پایانی این دانشنامه اظهار کرد: مباحث آخر این دانشنامه به حضرت فاطمه سلام الله علیها ارتباط ندارد و هرچند ایشان زن بوده اند اما همه مسایل زن ها به ایشان ارتباط  ندارد و نیازی به استفاده آن در این دانشنامه نیست./818/پ202/ق

ارسال نظرات