۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۲۵۰۹۵۲
استاد حوزه و دانشگاه:

دانشنامه نگاری کار پژوهشی است و نباید از خطابه در دانشنامه استفاده شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در نشست نقد دانشنامه فاطمی گفت: دانشنامه نگاری یک کار پژوهشی است و نباید از ذوق شخصی نویسنده و خطابه در دانشنامه استفاده شود.
نشست نقد دانشنامه فاطمي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن طارمی استاد حوزه و دانشگاه در نشست نقد دانشنامه فاطمی که بعد از ظهر شنبه 16 اسفند ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تدوین این دانشنامه گفت: این دانشنامه از حیث ساختار، منابع، مولفان و محتوای آن دارای درجه و اعتبار بسیار است.


وی با اشاره به سختی های کار دانشنامه نگاری اظهار کرد: علی رغم دشواری های دانشنامه نگاری این کار بزرگی است و نیاز به دقت فراوان دارد.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این دانشنامه سه جلدی با دو مخاطب مختلف روبه رو است، اظهار کرد: برخی مخاطبان در جستجوی مقالات پژوهشگران هستند و عده ای هم مباحث زن و جامعه را می خوانند.


حجت الاسلام طارمی افزود: نیازی به آوردن سه بخش دوم این دانشنامه آن نیست و باید تجدید نظر شود چرا که وحدت موضوعی ارکان دانشنامه را ندارد.


وی در رابطه با سه جلد اول این دانشنامه گفت: 23 مقاله این دانشنامه را خوانده ام و شبکه ارتباطی خوبی ایجاد شده است، الزامات بین مقالات خوب بوده است و این نکته قابل تامل و ستایش است.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی مدخل ها و عنوان غیر ضروری در این دانشنامه گفت: در مقاله ای که به معرفی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرداخته شده است و همچنین سایر مقالات باید جنبه تاریخی آن مد نظر قرار گیرد، مقالات درجه یکی آورده شده است و مقاله شهادت از جمله آنها است، اما ادبیات آن باید رمزی تر باشد.


حجت الاسلام طارمی افزود: مقاله فدک و خاکسپاری در این دانشنامه مقاله خوبی است، اما اگر از حیث دانشنامه اصول آن رعایت شود بهتر است.


وی با بیان اینکه دانشنامه نگاری کار پژوهشی است، اظهار کرد: بین جلد اول، دوم و سوم این دانشنامه تفاوت است و در جدل دوم مقالات بر اساس ذوق شخصی نویسنده نوشته شده است که در دانشنامه نباید به این شکل کار شود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اشکالات در فهرست منابع در این دانشنامه خاطرنشان کرد: همچنین اشکال هایی در ویراستاری از جمله به کار بردن در این پیوند به جا بر اساس دیده شده است و باید اصلاح شود و در به کارگیری برخی مقالات در این دانشنامه نیز باید تجدید نظر شود./818/پ202/ق

ارسال نظرات