۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۱۵۱

حمایت نمایندگان مسلمان کنگره خلق چین از مبارزه دولت با افراطی‎گری

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان مسلمان کنگره ملی خلق چین با حمایت از برنامه های دولت پکن در مبارزه با پدیده افراطی گری، خواستار برخورد قاطعانه تر دولت در این زمینه شدند.
چين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت چین از حدود دو سال گذشته عملیات وسیعی را علیه گروه های استقلال طلب ترکستان شرقی که قصد آشوب و ناآرامی را دارند، آغاز کرده است.

 

چین معتقد است این گروه ها خواستار تجزیه «سین کیانگ» از خاک چین هستند.

 

اقدامات اخیر دولت در برخورد با این گروه ها، باعث شد نمایندگان مسلمان کنگره خلق چین نیز با دولت هم صدا شده و با تاکید بر مبارزه قاطعانه با تروریسم و افراط گرایی در کشور، از عملکرد پکن در برخورد با این گروه ها حمایت کنند.

 

نمایندگان مسلمان چین اعتقاد دارند، عملیات افراطیون شرایط منطقه را دچار بحران کرده و این موضوع به اختلافات قومی و مذهبی دامن می زند.

 

روزنامه «چاینا دیلی» روز دوشنبه در گزارشی از تشدید نگرانی مقامات و نمایندگان محلی مناطق مسلمان نشین از نفوذ گروه های افراطی در مناطق شمال غربی و شرقی کشور خبر داد و نوشت: این نمایندگان تاکید دارند که دولت باید به مبارزه خود با تهدید این گروه ها بیافزاید.

 

«جانگ چون شین» از نمایندگان ارشد منطقه خودمختار «سین کیانگ» چین و اقلیت مسلمان اویغور در کنگره ملی خلق چین از «فرهنگ سازی شایسته»، «قوانین سخت گیرانه» و «اجرای دقیق قانون» به عنوان سه اسلحه موثر برای مقابله با تهدید این گروه ها نام برد و تاکید کرد: از این سه اسلحه باید به طور همزمان استفاده شود.

 

«موسی عزیز» از اعضای ارشد کمیسیون «سین کیانگ» در کنگره نیز از ورود برخی اتباع خارجی به مناطق «ختن» در جنوب استان «سین کیانگ» خبر داد و گفت: این اتباع قصد دارند با نفوذ در میان مردم، افکار و عقاید آنان را نسبت به دولت مرکزی تغییر دهند.

 

وی گفت: آنان با بهره گیری از فناوری مدرن و ارتباطات اینترنتی به راحتی در میان مردم نفوذ کرده و با سهولت نقشه های خود را عملی می کنند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد که در نشست کنگره خواستار تصویب سریع قوانین ضد افراطی گری مذهبی خواهد شد تا جلوی گسترش بیش از پیش این جریانات فکری گرفته شود.

 

«مردان موگت» نماینده ولایت مسلمان نشین «آکسو» در جنوب «سین کیانگ» نیز از خطر نفوذ برخی گروه های افراطی فعال در خاورمیانه به منطقه گفت و خواستار هوشیاری مردم و دولت در این زمینه شد.

 

«اسماعیل متینیاز» رییس گروه «آمان شیا» و نماینده مردم شهر «شان شان» در شرق «سین کیانگ» نیز توجه دولت مرکزی به نیازهای ضروری مردم مسلمان مناطق روستایی را به عنوان یکی از راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از نفوذ افکار التقاطی و تروریستی دانست.

 

امسال شصتمین سالگرد تاسیس دولت خودمختار «سین کیانگ» با مرکزیت «ارومچی» در منطقه شمال غرب چین است.

 

این منطقه، یکی از مناطق مسلمان نشین کشور چین است که بر اساس آمارهای موجود، نزدیک به هشت میلیون و 300 هزار نفر اویغور در آن سکونت دارند.

 

با اینکه دولت چین در سال های اخیر توجه ویژه ای به رشد اقتصادی این منطقه داشته و شرایط سهل و آسانی را برای تجار و بازرگانان در نظر گرفته است، اما گروهی که پکن آنان را جدایی طلبان ترکستان شرقی می نامد، در تلاش برای جدا کردن منطقه «سین کیانگ» از خاک چین هستند.

 

ناآرامی های دو سال گذشته در این مناطق بیش از 400 نفر را به کام مرگ فرستاد./980/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات