۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۵۱۲۱۴
مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری:

کتابخانه تخصصی با گنجایش 5 هزار جلد در حوزه هنری طراحی کرده‌ایم

خبرگزاری رسا ـ مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب از همکاری این دفتر با نویسندگان ادبیات انقلاب خبر داد و گفت: کتابخانه تخصصی با گنجایش 5 هزار جلد و عنوان کتاب در حوزه انقلاب در حوزه هنری شکل گرفته است که می‌تواند بهترین پشتیبانی برای محققان باشد.
حجت الاسلام سعيد فخرزاده، مدير دفتر تاريخ شفاهي حوزه هنري

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، حجت الاسلام سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری ری در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب که در حوزه هنری برگزار شد، گفت: مرحوم نادر ابراهیمی اراده کرده بود که کتابی درباره زندگی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه بنویسد و با حجت الاسلام زم رئیس اسبق حوزه هنری این موضوع را در میان گذاشت و آقای زم ما را به عنوان پشتیبانی کننده آقای ابراهیمی قرار داده بودند و وظیفه داشتیم منابع تحقیقاتی ایشان را تأمین کنیم. حدود یک سال نادر ابراهیمی در مقاطع مختلف از ما کتاب می‌خواست و کتاب و منبع فراهم می‌کردیم و به ایشان می‌دادیم و هفته بعد کتاب‌ها را تحویل می‌داد و کتاب‌های تازه می‌خواست و بعد از یک سال گفتند که من حالا می‌توانم در رابطه با زندگی امام رحمة الله علیه قلم بزنم؛ ایشان کسی بوده که در صحنه‌های انقلاب حضور داشته است و شاهد و ناظر حوادث پیرامونی بوده و این گونه نبوده است که با موضوع ناآشنا باشد.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد همان طور که متصدیان امر فرهنگی این وظیفه را دارند که از آثار هنری که قرار است در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شود، پشتیبانی و حمایت کنند و به طور مثال در حوزه فیلم شهرک سینمایی تولید می‌کنند. در حوزه ادبیات نیز نویسنده اگر قرار باشد خود تحقیق کند و از منابع گسترده و در عین حال پراکنده استفاده کند زمان و هزینه زیادی را از او خواهد گرفت و این هیچ تناسبی با رقمی که به نویسنده برای تدوین می‌دهند ندارد.

 

حجت الاسلام فخرزاده با بیان این که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در کنار ثبت و ضبط خاطرات قرار است آرشیوی هم تولید شود تا نویسندگان و محققان را پشتیبانی کند، اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است. کتابخانه تخصصی با گنجایش 5 هزار جلد و عنوان کتاب در حوزه انقلاب در حوزه هنری شکل گرفته است که می‌تواند بهترین پشتیبانی برای محققان باشد. ضمن این که کارشناسان در کتابخانه سرویس‌های لازم را می‌توانند ارائه دهند و فهرست موضوعی و اعلام از کتاب‌ها نیز تهیه شده است.

 

وی همچنین گفت: علاوه بر کتابخانه طرحی در دست اجرا بود که موقتا به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد متوقف شد. قصد دفتر این بود که آرشیوی از اطلاعات در رابطه با افراد مرتبط با موضوع انقلاب تهیه کند و این افراد لزوماً افراد مثبت انقلاب نبودند و می‌خواستیم شاه هم پرونده داشته باشد و امام خمینی رحمةالله علیه هم پرونده داشته باشد و منابع هم در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. البته جمع آوری منابع صورت گرفته و بیش از دو میلیون فیش از پانصد نشریه و هزاران جلد کتاب و اسناد و مدارک تهیه شده است و درباره هر شخصیتی که ممکن است در داستان انقلاب به آن برسیم می‌توان به این پرونده‌ها و فیش‌ها مراجعه کرد.

 

مدیر دفتر تاریخ شفاهی با بیان این که دو مقطع روزشمار در این دفتر تولید شده است، اظهار کرد: یک مقطع 40 تا 44، و مقطع 56 تا 57 را کار کرده‌ایم. اطلاعات اصلی‌شان چاپ شده است و در حد توان و داشته‌هایمان سعی می‌کنیم داشته‌هایمان را با نویسنده‌ها در میان بگذاریم و با این ارتباط به تولیدات خوبی در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی برسیم./998/د102/ق

ارسال نظرات