۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۵۲۳۷۲

سه مجموعه شعر از قزوه

خبرگزاری رسا ـ سه مجموعه شعر از قزوه در چاپ دوم به صورت سه گانه شعری از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری منتشر شده است.
عليرضا قزوه

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، سه مجموعه شعر از علیرضا قزوه در چاپ دوم به صورت سه گانه شعری این شاعر انقلاب و دفاع مقدس از سوی انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری) منتشر شده است.

 

«این همه یوسف»، «قطار اندیمشک» و «شبلی و آتش» مجموعه هایی در قالب غزل، قصیده و سپید از قزوه که هر کدام قبلا به چاپ دوم و سوم رسیده و این بار در قالب سه گانه شعری با طرح جلد و صفحه آرایی یکدست ارائه شده است.

 

در کتاب «این همه یوسف» چند قطعه شعر در قالب‌های مختلف از این شاعر شناخته شده کشورمان گردآوری و تدوین شده که در آن موضوعات انقلاب و دفاع مقدس بیش از دیگر موضوعات به چشم می‌خورد. عنوان این کتاب از یکی از مثنوی‌های مندرج در این اثر که در رابطه با شهدای دفاع مقدس است، انتخاب شده است. «این همه یوسف» مثنوی بلندی از علیرضا قزوه است که در آن دلتنگی شاعر از ایام دفاع مقدس و رفتن دوستان و یاران مورد تأکید قرار گرفته است.

 

«این همه یوسف» برای اولین بار در سال 1376 منتشر شده و به گفته خالق اثر، به شهید بزرگوار یوسف کلاهدوز و سی تن از شهدای گرانقدر جنگ هشت ساله تقدیم شده است. این مثنوی ادای دین و ارادتی است به مردانی که با درخت و کوه و دریا خطبه برادری خوانده بودند و اینک هر یک قله ای استوار، باغستانی سرسبز و دریایی از حماسه و شکوهند. این کتاب در جشنواره انتخاب بهترین کتاب های دفاع مقدس در بخش شعر رتبه نخست را به دست آورد.

 

 در این مثنوی علاوه بر شهید یوسف کلاهدوز از شهدای گرانقدر دیگری نیز یاد شده است: شهیدان ارجمند احمدرضا احدی، حسین خرازی، ابراهیم همت، عبدالله میثمی، مصطفی چمران، محمد بروجردی، محمد جهان آرا، فضل الله محلاتی، غلامحسین باقری افشردی، مهدی زین الدین، حسین علم الهدی، حمید بقایی، جواد تندگویان، حاج عباس کریمی، عباس بابایی، حسین فهمیده، علی عاصمی، ولی الله چراغچی، محمود کاوه، اسماعیل دقایقی، مهدی خوش سیرت، احمد متوسلیان، محمد رضا دستواره، علی تجلایی، مرتضی آوینی و احمد زارعی.

 

«قطار اندیمشک» نیز مجموعه‌ای از شعرهای این شاعر است که در قالب‌های مختلف و با موضوع مشترک شعر مقاومت سروده شده است. پیش از این، قزوه به دلیل شعر «قطار اندیمشک» در بخش شعرهای انفرادی نامزد دریافت جایزه کتاب سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی شده بود. این کتاب شامل چند بخش با این عناوین است: شعرهایی از دفتر «از نخلستان تا خیابان»، «شبلی و آتش»، «این همه یوسف»، «عشق علیه سلام»، «قطار اندیمشک» و شعرهایی از دفتر منتشر نشده «بهار در آسانسور».

 

«شبلی و آتش» عنوان دومین مجموعه شعر مستقل از علیرضا قزوه است که برای اولین بار در سال 73 منتشر شد. این کتاب مجموعه غزل‌ها، دوبیتی‌ها و دوبیتی‌های سپید علیرضا قزوه است با یک بازنگری مجدد در اشعار و بعد از حدود بیست سال دوباره منتشر شده است.

 

مجموعه «این همه یوسف» با شمارگان 2500 نسخه در چاپ چهارم با قیمت 4900 تومان، «مجموعه قطار اندیمشک» با شمارگان 2500 نسخه در چاپ چهارم با قیمت 9900 و «شبلی و آتش» با شمارگان 2500 نسخه در چاپ سوم با قیمت 6500 تومان به بازار نشر عرضه شده است./998/د103/ق

ارسال نظرات