۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۲۵۲۵۱۹

معرفی چند اثر فاطمی از انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ به مناسبت ایام فاطمیه که متقارن با نوروز 94 است؛ چند عنوان کتاب از انتشارات آستان قدس رضوی با محوریت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی می شود.
فاطمه شناسي سلام الله عليها

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به‌نشر مبتنی بر یکی از رسالت‌های خود مبنی بر انتشار آثار با موضوع دین و مذهب، کتاب‌های متعددی را در راستای زهد، تقوا و عفافی که آن حضرت در طول دوران زندگی پر برکتش داشته است چاپ و توزیع کرده که چند عنوان کتاب از این انتشارات با محوریت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی می شود.

 

مادر خلقت

روشن است که انتقال و حفظ احادیث ائمه معصوم علیهم السلام به معنای حفظ و اشاعه‌ی گوهر‌های بی‌بدیل از دانش و حکمت است که از معدن الهی آن استخراج شده و همواره همچون چراغی روشن، راه فرزندان آدم را نور افشان می‌کند.

 

کتاب «مادر خلقت» نیز دربردارنده چهل حدیث از حضرت زهرا سلام الله علیها است که از سوی به نشر و به قلم علی اصغر دلیلی صالح تا کنون در سه نوبت در قطع جیبی تجدید چاپ شده که شامل گزیده‌ای از سخنان حضرت فاطمه، امّ ابیها همراه با اشعاری موزون و روان است.

 

از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب ارائه ترجمه و ذکر اشعاری با نگاه به سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها در پایان هر حدیث است که اصغر دلیلی صالح و زینب مسرور از سرایندگان این اشعار هستند.

 

صبر، شرک، امر به معروف، همسایه داری، حج، روزه، درخت بهشت، تربیت فرزند، حیاء، خیر زنان، عبادت‌های خالصانه، پاداش خوش رویی، مادر، بهترین‌های بهشت از عنوان‌های مهم احادیث در این مجموعه است.

 

حکمت های فاطمی

کتاب «حکمت های فاطمی» از دیگر کتاب های به نشر و نوشته جواد محدثی، عنوان اثری با محوریت حضرت زهرا سلام الله علیها و چهارمین جلد از سلسله کتاب های راه زندگی است که نویسنده به ترجمه و توضیح چهل حدیث از دخت نبی مکرم اسلام با ترجمه ای روان همراه با توضیحی مختصر و استفاده اشعاری متناسب در لابلای مطالب می پردازد.


آن‌چه در این کتاب آمده، چهل حدیث برگزیده از سخنان نورانی آن عالمه صدیقه است که همراه با ترجمه و توضیحات مختصری پیرامون احادیث، اهل نور و معرفت را به فیض می رساند.

 

حضرت زهرا سلام الله علیها همچون امامان معصوم، علم لدنی داشت و از چشمه دانش الهی سیراب شده بود. هر چند عمر او کوتاه بود؛ ولی برکات وجودی حضرتش، تا دامنه قیامت گسترده است. آن‌چه در این کتاب که چهارمین جلد از مجموعه «راه زندگی» است آمده، چهل حدیث برگزیده از سخنان نورانی آن عالمه صدیقه است که همراه با ترجمه و توضیحات مختصری پیرامون احادیث، اهل نور و معرفت را به فیض می رساند.

 

 عروس مهربان

شما کدام عروس را می‌شناسید که بهترین لباسش را در شب عروسی، به زنی فقیر ببخشد؟ کدام دختری است که بوی فرشته‌ها را بدهد و برای بابا، هم دختر و هم مادر باشد؟ با این کتاب همراه شوید، تا بیشتر با زیبایی‌های ظاهری و باطنی حضرت فاطمه سلام الله علیها آشنا شوید.

 

عروس مهربان شرحی است از حیات طیبه ام‌ابیها حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها که در قالب داستان‌هایی از زندگی ایشان بیان شده‌است. مادربابا یکی از این داستان‌ها است که بیان نگرانی‌های یک دختر برای پدرش در آن شرایط سخت جاهلیت اشاره دارد.

 

 هرگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دیر می‌کرد فاطمه سلام الله علیها نگران می‌شد که نکند بت‌پرستان دوباره پدر را اذیت کنن و ... مادربابا، عروس مهربان، بوی فرشته، پیراهن بهشتی از جمله این حکایات هستند.

 

نویسنده کتاب «قصه هایی از زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها ـ عروس مهربان» مسلم ناصری و محمّد حسین صلواتیان نیز تصویرگر آن است که در قطع خشتی از سوی به نشر  به چاپ رسیده است.

 

سیره فاطمی

کتاب «سیره فاطمی» اثر جواد محدثی  است که به ترجمه و توضیح چهل حدیث درباره سیره فاطمه سلام الله علیها می پردازد و ترجمه روان و توضیح مختصر هر حدیث، ذکر اشعار و نقل داستان های تاریخی، از ویژگی های این کتاب مختصر بشمار می رود.

 

با علی یا علی - فاطمه زهرا سلام الله علیهما

مجموعه «با علی یا علی» حکایت‌ها‌ شیرین هستند که به دل می‌نشینند و اگر این حکایت‌ها شرح روزها و شب‌های برترین انسان‌ها باشد، مگر می‌شود به دل ننشیند!

 

حرف‌ها و نکته‌هایی که دوست داریم همیشه بشنویم و از آن‌ها درس بگیریم و آن را آویزه گوشمان کنیم. مجموعه «با علی، یا علی» داستان‌هایی است از پیامبر صلی االله علیه وآله و دخترشان حضرت فاطمه سلام الله علیها به همراه چند امام معصوم دیگر، هر کدام در یک جلد. داستان‌هایی که گاه از زبان یکی از یاران ایشان نقل می‌شود و گاهی هم از زبان یک لباس؛ اما هر چه باشد شیرین است و خواندنی.

 

کتاب «فاطمه زهرا سلام الله علیها» به نویسندگی فریبا کلهر و تصویرگری علیرضا گلدوزیان از محموعه 14 جلدی «با علی یا علی» ست که در سال 1389 در قطع خشتی به چاپ دوم رسید.

 

سیری در خطبه فدک

«سیری در خطبه فدک» اثر سیده فاطمه خاموشی معروف به استاد طاهایی به منظور درک بهتر و بهره مندی بیشتر از سخنان دختر بزرگوار نبی اکرم (صلی االله علیه و آله وسلم) نوشته شده است.

 

این کتاب براساس سلسله درس های معلم اخلاق فاطمه طاهایی از جمله انتشارات استان قدس رضوی است که استاد در این دروس با استناد به آیات گرانسنگ کتاب الهی و روایات پیشوایان دینی، خطبۀ فدک را بررسی کرده است.

 

«سیری در خطبه فدک» در چهار بخش «مباحث توحیدی و بیان فلسفۀ آفرینش»، «پیامبر (صلی االله علیه وآله) و عترت: مرزبانان قلمرو وحی»، «فلسفۀ احکام الهی» و «استدلال بر حقانیت» تنظیم شده است که هر بخش نیز شامل دو تا چهار فصل می باشد.

 

یادآور می شود، علاقه مندان به تهیه کتاب های انتشارات آستان قدس رضوی می توانند به نشانی اینترنتی www.behnashr.com  و یا فروشگاه های 12 گانه سطح شهر مشهد و نمایندگی های سراسر کشور مراجعه کنند. /1308/ن603/ق

ارسال نظرات