۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۵۳۸۶۳
اسلام شناس ایتالیایی:

شهید صدر از علمای بزرگ تاریخ اسلام است

خبرگزاری رسا ـ اسلام شناس ایتالیایی، شهید محمدباقر صدر را یکی از بزرگ‎ترین علمای تاریخ اسلام خواند و از عدم انتشار کتاب‎های این عالم شهید در ایران انتقاد کرد.
شهيد صدر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رافائل مارنوریللو اسلام شناس ایتالیایی در مراسم بزرگداشت شهادت شهید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر که بعد از ظهر چهارشنبه 19 فروردین ماه در مجوعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت:  شهید محمد باقر صدر و خواهرش از جمله کسانی هستند که در منابع فکری و علمی جهان اسلام برای تحول انسان معاصر داری نقش مهمی بودند.


وی با اشاره به اهمیت اخلاق و ایمان در ابعاد فردی و اجتماعی انسان ها اظهار کرد: شهید صدر و خواهرشان داری سرمشق و الگو برای مسلمانان هستند و آثاری از ایشان وجود دارد که می توان در کتاب فروشی های کشورهای مختلفی از جمله برزیل و اسپانیا آنها را پیدا کرد.


این پژوهشگر اسلام با انتقاد از اینکه آثار شهید صدر در کشور ایران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کتاب های از شهید امام موسی صدر به زبان های مختلف ترجمه شده است اما در کتاب فروشی های تهران نمی توان کتابی از ایشان را پیدا کرد.


مارنوریللو با اشاره به برخی از ویژگی های مشترک تمامی علمای بزرگ اسلام که نقش مهمی را در تاریخ جهان اسلام داشته اند، عنوان کرد: تولد شگفت انگیز، فوت پدر، مشکلات اقتصادی، ازدواج با دختر  یک عالم برجسته، تبدیل شدن به رهبر جنبش، زندانی شدن از سوی رژیم از جمله تمامی ویژگی های است که عالمان بزرگ داشته اند و در رابطه با شهید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر همه این ویژگی ها را دارند و از علمای بزرگ تاریخ اسلام هستند.


وی با بیان اینکه شهید صدر یک قدم جلوتر از ویژگی عالمان دین را دارند، گفت: ایشان درای قابلیت جهانی بودن را داشتند و آثار ایشان در جهان و در کشورهای مختلف وجود دارد.


این اسلام شناس ایتالیایی با اشاره به آیات 35-34 سوره نور گفت: این آیه قرآن نقش شجره طیبه را نشان می دهد و یک شجره طیبه یک اطلس حقیقی است و شهید محمد باقر صدر و خواهرشان تحت تاثیر تعالیم اهل بیت (ع) قرار داشتند.


 مارنوریللو با اشاره به نقش شهید بنت الهدی صدر و کمک وی به شهید محمد باقر صدر خاطرنشان کرد: نمونه های اخلاق اهل بیت (ع) در زندگی شهید
بنت الهدی صدر دیده می شود و ایشان مومنان را در مساجد به یاری با برادر خود دعوت می کردند.


این پژوهشگر اسلام با بیان اینکه شهید بنت الهدی نویسنده زن عرب معاصر آثاری را به رشته تحریر در آورد و زنان بسیاری را تربیت کرد، اظهار داشت: این شهید بزرگوار سرانجام در زندان های رژیم بعث عراق به شهادت رسید، در حالی که هیچ وقت جنازه ایشان پیدا نشد.


وی با بیان اینکه حرکت شهید صدر الگوی پویا و سازنده ای برای اصول تشیع بود، گفت: اتکا به جهان بینی توحیدی، جهانی و انسانی بودن حرکت ایشان و تاثیر پذیری آن جامعه مشخص است، از جمله ویژگی های دیگر ایشان مردم داردی، تساهل و تسامح با مردم بود و ایشان با مردم دوست بودند و هر فردی با ایشان برخورد می کرد برای او احترام قائل بود.


 مارنوریللو در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: شهید محمد باقر صدر در مسیر اسلام و حتی جلوتر از این مسیر حرکت می کردند و مسیری  که زندگی ایشان نشان می دهد این است که ما می توانیم با آنها همراه شویم و اخلاق اهل بیت را الگو قرار دهیم و به آن عمل کنیم، متناسب با زمان خود زندگی کنیم  و درک صحیح اسلام با توجه به اهل بیت (ع) یافت می شود./818/ب202/د

ارسال نظرات