۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۵۴۴۳۸
رییس جمهور آرژانتین:

امپریالیستی نباید از کشورهای آمریکای لاتین بهره‌برداری کند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور آرژانتین بهره‌برداری کشورهای امپریالیستی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین را محکوم کرده و این امر را مورد انتقاد قرار داد.
رييس جمهور آرژانتين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کریستینا فرناندز، رییس جمهور آرژانتین طی سخنرانی در هفتمین اجلاس سران کشورهای آمریکایی در پاناما بهره‌برداری کشورهای امپریالیستی و قدرتمند از کشورهای منطقه آمریکای لاتین را محکوم کرده و این اقدام را مورد انتقاد قرار داد.

 

وی اعلام کرد: من طی برگزاری اجلاس و بررسی و تحلیل شرایط کنونی و دخالت کشورهای قدرتمندی همچون ایالات متحده آمریکا در امور داخلی ونزوئلا به این نتیجه رسیدم که ساختارهای ژئوپلتیک موجود باید تغییر یابد، به همین دلیل از سایر رهبران شرکت‌کننده در این نشست درخواست می‌کنم که با کمک یکدیگر سعی در ساخت دنیایی جدید همراه با صداقت و به دور از استانداردهای دوگانه داشته باشند؛ چرا که سیاست‌های کنونی در دنیا همه بر پایه جنگ، محاصره و تحریم است.

 

«فرناندز» در طول سخنانش ضمن یادآوری سخنان «باراک اوباما» رییس جمهور آمریکا مبنی بر پایان دخالت در آمریکای لاتین تأکید کرد: درست است که زمان دخالت نظامی و جنگی در منطقه تمام شده ولی به گونه‌ای زیرکانه، ظریف و پیچیده از سوی نهادهای غیردولتی دیگر همچنان ادامه دارد، دخالت‌هایی که به کمک برگزاری جلساتی انجام می‌شود که ما نمی‌دانیم از کجا حمایت شده و شرکت‌کنندگان آن چه کسانی هستند ولی پس از گذشت چند وقت متوجه برگزاری آن‌ها در برخی سفارت‌خانه‌ها می‌شویم.

 

«فرناندز» همچنین در این راستا به عملکرد نامناسب رسانه‌ها و انتشار مطالب و عکس‌های دروغین با هدف ایجاد اختلال در نظم و آرامش کشورهای منطقه نیز اشاره و تصریح کرد: در یک کشور اتفاقی روی می‌دهد ولی عکس و مطالب آن در همه جای دنیا به گونه‌ای منتشر می‌شود که مشخصا ایجاد توطئه علیه مقامات آن کشور را دنبال می‌کند.

 

وی در این راستا تأکید کرد که ما نمی‌دانیم این اقدامات که همگی برهم زدن ثبات در منطقه را دنبال می‌کند از کجا حمایت می‌شوند، اقداماتی که با طرح شکایاتی ظاهری که هیچ‌گاه کسی قادر به بررسی آن نیست انجام شده و به طور معمول علیه دولت‌های پیشرفته که محبوبیت بیشتری نیز نزد مردم خود دارند انجام می‌شود.

 

«فرناندز» در این خصوص بیان کرد: اکثر دولت‌های مترقی آمریکای لاتین اجراکننده و حامی قوانین حقوق بشر هستند ولی چرا امپریالیست‌ها و مخالفان منطقه همواره از دولت و کشورهای نئولیبرال حمایت می‌کنند؟

 

وی در بخشی از سخنانش به نقل از «رائول کاسترو» رییس جمهور کوبا نیز در رابطه با مدیریت اینترنت و خطرات آن بیان کرد: ما اکنون شاهد حملات سایبری فراوانی در جهان هستیم، اگر بخواهند تلفن و تمامی رسانه‌های الکترونیک مرتبط با شما را کنترل می‌کنند که این خود نیز نمونه‌ای دیگر از دخالت و حمله به شمار می‌رود.

 

رییس جمهور آرژانتین در رابطه با حکم اخیر «اوباما» علیه ونزوئلا مبنی بر تهدید تلقی کردن این کشور آمریکای جنوبی برای امنیت آمریکا اعلام کرد: بسیار غیرقابل فهم و درک است که بزرگترین قدرت نظامی دنیا ونزوئلا را به عنوان تهدید برای کشورش محسوب کند، من ابتدا که این خبر را شنیدم تصور کردم اشتباهی رخ داده و در وهله اول فقط خنده‌ام گرفت.

 

«فرناندز» در ادامه افزود: اما می‌دانم که این حکم در نتیجه مذاکرات و گفت‌وگوهای قدرتهای داخلی آمریکا و دولت است، باید بگویم که اگر آمریکا قصد حمله به ونزوئلا را دارد باید از روش دیگری وارد شود چون این سخن وی را هیچ دولت و ملتی باور نخواهد کرد همانطور که سخن انگلیس در رابطه با جزایر مالویناس را مبنی بر تهدید تلقی کردن آرژانتین برای این جزایر را کسی نخواهد پذیرفت.

 

وی همچنین تصریح کرد: بسیار مسخره است که یکی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین تهدید برای سایر ملل محسوب شوند، باید بدانیم که نباید به حاکمیت و استقلال کشوری با روش‌های گوناگون حمله کرد پس در نتیجه این سخنان تمامی رهبران حاضر در این نشست از آمریکا می‌خواهیم که حکم خود علیه ونزوئلا را لغو کرده و این مسئله را به پایان برساند.

 

رییس جمهور آرژانتین طی اظهارات خود در پاسخ به این حرف «اوباما» که تاریخ مهم نیست و باید از آن عبور کرد متذکر شد: من می‌دانم که برای آقای «اوباما» مرور تاریخ خوشایند نبوده و برای وی امری فاقد اهمیت به شمار می‌رود ولی به عقیده من تاریخ بسیار مهم است چرا که در فهم مسائلی که امروز می‌گذرد یا در گذشته روی داده و یا در آینده پیش‌بینی می‌شود که رخ دهد به ما کمک زیادی می‌کند.

 

«فرناندز» در بخشی دیگر از سخنرانی خود اظهار داشت: شرایط کنونی جهان بسیار پیچیده است و همه باید سعی داشته باشیم تا آن را خیلی سریع تغییر دهیم.

 

وی برای مثال در این سخن خود رژیم غاصب اسرائیل را مثال زده و بیان کرد: اسرائیل، فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و باعث آوارگی بسیاری از مردم بی‌گناه آن شده است، امری که در واقع امنیت خود رژیم متجاوز اسرائیل را تهدید می‌کند ولی مقامات این رژیم این مسئله را بدین گونه نمی‌بینند.

 

به گفته رسانه‌های آرژانتینی مسئله مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه نیز از مسائل دیگر مورد توجه «فرناندز» در طول سخنرانی‌اش در اجلاس فوق بوده است که طی آن خواستار بررسی چگونگی مبارزه با آن و همچنین شناسایی حامیان این امر شده است.

 

به عقیده وی اگر قاچاقچیان و نهادهایی که از آن‌ها حمایت مالی می‌کنند شناخته نشوند این مشکل هیچ‌گاه حل نخواهد شد.

 

طبق اخبار موجود ابراز خرسندی «فرناندز» از روند مذاکرات صلح کلمبیا و همچنین جلسات مقامات آمریکایی و کوبایی به منظور از سرگیری روابط نیز از نکات مورد توجه دیگر وی در طول این اجلاس بوده است./994/ب102/د

ارسال نظرات