۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۵۵۶۲۶
وال استریت ژورنال:

اقبال شرکت‌‍‌های نفتی برای سرمایه گذاری در ایران

خبرگزاری رسا ـ 'وال استریت ژورنال' گزارش داد: شهر وین اتریش هفته گذشته میزبان اجلاسی پشت درهای بسته با حضور مقاماتی از ایران و نمایندگان شرکت‌های کارگزار نفتی غربی مشتاق تعامل تجاری با ایران بود.
نفت

 

 به گزارش خبرگزاری رسا، 'وال استریت ژورنال' به قلم بنوآ فوکون گزارش داد: در این اجلاس دو روزه که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته کاملا محرمانه و بدون حضور اصحاب رسانه در هتل 'پالیس هانسن کمپینسکی ' Palais Hansen Kempinski Hotel واقع در سواحل رود 'دانوب' برگزار شد، دو طرف تمایل شان را برای تعامل گسترده تجاری با یکدیگر اعلام کردند.

این کنفرانس که برگزاری آن بدون تبلیغات وسیع انجام گرفت؛ 'اجلاس سران نفت و انرژی منطقه کاسپین (خزر) جنوبی در سال 2015 ' نام داشت و نمایندگان شرکت‌های نفتی از 'هوستون ' گرفته تا لندن و وین در آن حضور داشتند.

همچنین از جمله شرکتهای بین المللی نفتی که کارگزاران خود را به این اجلاس فرستاده بودند، شرکت 'شورون کورپوریشن' Chevron Corp و 'آمک فوستر ویلر' Amec Foster Wheeler PLC بودند.

حضور این شرکت‌های نفتی در کنفرانسی با محوریت ایران از شکل گیری یک افق تجاری جدید در کشوری در حاشیه 'خلیج فارس ' خبر می دهد که با چشم انداز لغو تحریم های ایران تحقق یافته است.

وال استریت ژورنال ادامه می دهد که شرکت‌های کارگزار غربی تماسهایی با مسئولان انرژی ایران داشته اند.

'پیتر هارل' از مسئولان سابق تحریم ها در وزارت خارجه آمریکا و رییس کنونی شرکت مشاوره ای 'استراتژی های جهانی پیشرفت و موفقیت ' Prospect Global Strategies LLC در این باره توضیح داده است: ' شرکت‌های انرژی به وضوح علاقمند به (تجارت با ) ایران هستند '.

سخنگوی شرکت نفتی ' آمک فاستر ویلر' Amec Foster Wheeler هم گفته است: ما در ایران فعالیتی نداریم و هر زمان تحریم ها لغو شد، ممکن است علاقه مند به یافتن فرصت هایی در ایران باشیم.

سخنگوی شرکت 'شورون ' Chevron هم اعلام کرد: ما همیشه در انطباق کامل با قوانین و مقرارت جاری عمل می کنیم.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: از بدو حصول توافق مقدماتی با ایران، مقامات آمریکایی از جمله وزارت خزانه داری این کشور طی پیامهایی و تشکیل نشست های توجیهی؛ به جامعه تجاری آمریکا هشدار دادند که هنوز بسیار زود است این جامعه به نحوی فعالانه و موثر با ایران تعامل داشته باشد.

یکی از مقامات نفتی غرب اروپا در اجلاس وین در خصوص این امر توضیح داد ' تا پیش از این من هر زمان در تهران با مقامات ایرانی ملاقات داشتم، ناگزیر بودم خود را نماینده شرکتی مجهول (X) معرفی کنم اما امروز اینجا در این کنفرانس؛ من این فرصت را یافته ام که اعلام کنم کارمند کدام شرکت هستم'.

وال استریت ژورنال در ادامه می نویسد: برای تهران؛ کنفرانس وین فرصتی برای توسعه منابع غنی اش بود. ایران به خصوص برای تولید نفت سبک نیازمند فناوری غرب است. ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی و دومین میدان گاز طبیعی جهان است و هزینه های استخراج آن در مقایسه با آمریکا که از فناوری شکست هیدرولیک استفاده می کند، به مراتب ارزان تر است.

تولید نفت ایران از سال 2010 تاکنون به 7/2 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

'لولا بورژه' سخنگوی کنفرانس در باره آن گفت محوریت کنفرانس، بطور انحصاری بر روی ایران نبود و در این اجلاس بحث هایی نیز پیرامون کشورهای حاشیه 'دریای خزر' همچون جمهوری آذربایجان مطرح شد.

بورژه خاطرنشان ساخت: این یک نشست رو در روی تجارت با تجارت است و به صاحب نظران و اهل فن این فرصت را می دهد تا یک شبکه ارتباطی با یکدیگر برقرار سازند.

مسوولان غربی حاضر در اجلاس در حاشیه آن نسبت به تضمین جذاب بودن افق تجارت با ایران گفتند پیش از این، جمهوری اسلامی شروطی سخت را برای تجارت شرکت های غربی با ایران پیش روی این شرکتها قرار می داد به حدی که این شرکتها قادر به جبران هزینه های کار کردن با ایران نبودند.

به گفته این مقامات، هم اکنون شروط قراردادهای جدید در حال نوشته شدن است./982/د102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات