ترجمه کتاب درآمدی بر جامعهشناسی دین منتشر شد
مجید جعفریان مترجم کتاب «درآمدی بر جامعهشناسی دین، چشماندازهای کلاسیک و معاصر(2006)» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: این کتاب اثر خانم اینگر فورشت و آقای پل رپستاد از جامعهشناسان نروژی برجسته در حوزه دین است که در 750 صفحه و در قطع رقعی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
وی با اعلام این مطلب افزود: این کتاب در 12 فصل و با هدف آشناکردن پژوهشگران و دانشجویان حوزههای علوم اجتماعی بهویژه جامعهشناسی، انسانشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم سیاسی و حوزههای گوناگون مطالعات دینی با مهم ترین مباحث و نظریهها در حوزهی جامعهشناسی دین نگاشته شده است.
جعفریان در ادامه افزود: چشماندازهای جامعهشناختی به دین، دین به مثابه یک پدیده- تعاریف و ابعاد، جامعهشناسان کلاسیک و نظریههای آنها درباره دین، دین در جامعهشناسی معاصر و تحلیل فرهنگی، روایتهای کلان: مدرنیته، پسامدرنیته، جهانیشدن و سکولاریزاسیون، دین در حوزه عمومی، دینداری فردی، سازمانها و جنبشهای دینی، دین، وحدت اجتماعی و تضاد اجتماعی، نژاد، قومیت و دین، دین و جنسیت و در نهایت جامعهشناسی، الهیات و ایمان دینی از مهمترین سرفصلهای مطرح در این کتاب است.
رییس اداره امور پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که نویسندگان علاوه بر استفاده از پژوهشهای فراوان و ارائه نمونههای مستند، بر نگاه تحلیلگرانه از آنچه در فضای کنونی جامعهشناسی دین در جهان میگذرد، اصرار میورزند، گفت: این شیوه نگریستن را کمتر میتوان در کتابهای تألیفشده و ترجمهشده مرتبط با جامعهشناسی دین در ایران یافت؛ کتابی که به خوبی و با متنی روان، صورتبندی حقیقی و دقیقی از نگاه جامعهشناختی به مسائل حوزه دین ارائه کرده و به اندوختههای ذهنی مخاطبین نظم میبخشد.
لازم به ذکر است، مجید جعفریان علاوه بر ترجمه این کتاب مقالاتی همچون رهیافتهای نظری به گفتگوی دینی در ایران، مقدمهای بر فرقهگرایی در سازمانهای دینی، بازخوانی جامعهشناسی دین در ایران، تحلیلی کارکردی از رابطه دین و توسعه و رابطه الهیات و نظریه اجتماعی را نگارش و به چاپ رسانده است و هماکنون در حال نگارش رساله دکتریاش با عنوان خدا در گفتمان دینی در ایران معاصر در رشته دینپژوهی دانشگاه ادیان بوده و به عنوان پژوهشگر حوزه مطالعات جامعهشناسی دین پژوهشکده ادیانِ این دانشگاه شناخته میشود./939/ت302/ق