۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۲۵۹۶۱۸
نیورک تایمز تأکید کرد؛

همکاری ترکیه با داعش برای انتقال مواد سازنده بمب

حبرگزاری رسا ـ گزارش ها حاکی است که هر روز محموله های زیادی از مواد سازنده بمب از ترکیه به مناطق تحت سیطره داعش فرستاده می شود.
داعش
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بنا به گفته بن هوبار و کرم شمالی گزارشگران نیویورک تایمز، ده ها تن کود شیمیایی که می تواند به مواد منفجره خطرناکی تبدیل شود به طور منظم از ترکیه وارد بخش های تحت کنترل داعش در سوریه می شود.
 
مهمت آیهان، سیاستمدار ترک به نیویورک تایمز گفت: این کود های شیمیایی برای کشت و زرع به کار نمی رود بلکه تا زمانی که فروش آن ها برای ترکیه سود آور است، این صادرات – صرف نظر از مقصد و استفاده در آن سوی مرز – ادامه می یابد.
 
بنا به گفته شاهدان بارها مشاهده شده است که تعداد زیادی کانتینر حاوی ده ها تن آمونیوم نیترات از ترکیه به شهر تل ابیض در سوریه که در کنترل داعش است، فرستاده می شود.
 
روزنامه نیویورک تایمز در ادامه اشاره کرد: گزارش گران نیویورک تایمز چهار بار در دو روز اخیر ارسال محموله های عظیم این کود ها را در حال عبور از مرز و بازگشت سریع آن ها را به ترکیه مشاهده کرده اند. بعد از بازگشت کامیون ها از سوریه، کارگران به سرعت آن ها را برای ارسال، دوباره پر از کود می کردند.
 
دولت آنکارا در حالی به ظاهر تجارت و حمایت از داعش را ممنوع کرده است که زندگی فقیرانه بسیاری از مردم مرز نشین ترکیه وابسته به قاچاق و خرید و فروش های غیر قانونی است. این نیاز به تجارت قاچاقی، افرادی که در آن سوی مرزها در سوریه هستند را بهره مند می کند و بدیهی است که قسمت زیادی از مناطق مرزی سوریه در اختیار داعش قرار دارد.
 
آرون اشتاین استاد انستیتوی سلطنتی، به نیویورک تایمز گفت: سیاست اقتصادی ترکیه (شاید) برای بهره مند کردن داعش نباشدف اما بی شک داعش بیشترین نفع را از سیاست های ترکیه می برد.
 
طی جنگ داخلی سوریه در چند ساله اخیر، سیاست های مرزی ترکیه به ایجاد گروه تروریستی داعش بسیار کمک کرده است زیرا دولت ترکیه بر سرنگونی بشار اسد تمرکز داشته است.
 
در ماه های اخیر، دولت ترکیه برای تامین امنیت مرز های خود اقداماتی را صورت داده است اما این اقدامات برای مبارزه با خطر تروریست ها، بسیار ناکافی بوده و نیز بسیار دیر انجام گرفته است. در نتیجه حالا ترکیه باید با خطر اقدامات داعش دست و پنجه نرم کند.
 
دکتر جاناتان شانزر، معاون تحقیقاتی بنیاد دفاع از دموکراسی در مصاحبه ماه نوامبر خود با بیزنس اینسایدر گفت: دولت ترکیه مکانیزمی را به راه انداخته است که موجب عواقب دردناکی برای این کشور خواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر افراد زیادی در ترکیه هستند که بر تروریست ها سرمایه گذاری می کنند و اگر به مقابله با این افراد پرداخته شود، این سوال پیش می آید که این برخورد موجب چه عواقبی در ترکیه خواهد شد.
 
آمونیوم نیترات با فرمول (NH4NO3) یک کود ارزان و موثر برای نیتراته کردن خاک است. این ماده همچنین با ترکیب با یک ماده سوختی قابلیت بالایی برای تبدیل به یک ماده منفجره قوی دارد. بعد از استفاده از این ماده در انفجار سال 1995 اوکلاهوما، خرید و فروش آن در آمریکا منوط به اجازه دولتی گردید./847/ب901/ک
 

مسیر قاچاق مهمات از ترکیه به مناطق تحت سیطره داعش در سوریه

مسیر قاچاق مهمات از ترکیه به مناطق تحت سیطره داعش در سوریه

ارسال نظرات