۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۵۹۹۲۵

بررسی و رونمایی از مجموعه کتاب‌های برنامه معرفت

خبرگزاری رسا ـ طی مراسمی در نمایشگاه کتاب تهران، از کتاب «عشق و عقل در حریم عاشورا» برگرفته از مجموعه برنامه‌‌های معرفت، رونمایی شد.
استاد ديناني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  جلسه پرسش و پاسخ دریاره برنامه معرفت و کتاب «عقل و عشق در حریم عاشورا» با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد دانشگاه و اسماعیل منصوری لاریجانی، مجری برنامه معرفت، روز یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه کتاب تهران، به همت رسانه سروش، برگزار شد.

در این مراسم دینانی با اشاره به این‌که هیچ حرکتی در عالم بدون معرفت امکان‌پذیر نیست، گفت: ابتدا و پایه هر حرکتی معرفت است و سپس طبق این شعور دریافتی، حرکت سیارات، رشد گیاهان، روز و شب و یا سایر عوامل زیستی شکل می‌گیرد.

وی افزود: جایگاه معرفت در عالم بسیار مهم است و اگر معرفت وجود نداشته باشد، پیرامون بشر را ظلمت و تباهی می‌گیرد و تا آنجایی این تاریکی پیش می‌رود که فرد قدرت تعقل خود را نیز از دست می‌هد، زیرا پایه و اساس معرفت همان عقل است و در عالمی که معرفت وجود نداشته باشد همه چیز به تباهی منجر می‌شود.

در ادامه این مراسم، لاریجانی با اشاره به نقطه آغاز برنامه معرفت در سال 87 گفت: برنامه معرفت حدود 8 سال قبل با سلسله مباحثی پیرامون مساله عاشورا و جایگاه عشق و عقل در واقعه کربلا آغاز شد، اما بدلیل باز‌خورد بسیار مناسب از سوی مخاطبین برنامه و رضایت تهیه‌کنندگان از مباحث مطرح شده، این برنامه به‌طور مستمر تا امروز ادامه یافت و امسال به همت رسانه سروش کتابی با عنوان «عشق و عقل در حریم عاشورا» در دسترس علاقه‌مندان این برنامه قرار گرفته که این کتاب شامل بخشی از مباحث مطرح شده در طی برنامه‌های معرفت و بخشی از گفتار‌های استاد دینانی پیرامون موضوع حادثه عاشورا می‌باشد.

وی با بیان این‌که در برنامه معرفت سوالات از پیش تعیین نمی‌شود و طی یک چارچوب کلی از استاد دینانی پرسش به عمل می‌آید، گفت: گاهی از بنده به عنوان مجری برنامه سوال می‌شود که آیا استاد دینانی در جریان تمام سوالات برنامه، قبل از ضبط قرار می‌گیرند، و پاسخ من به این سوال این است که؛ سوالات در طی برنامه بوجود می‌آیند و بنده با توجه به سمت و سوی بحث، سوالات و مباحثی را در باب همان موضوع با کارشناس برنامه مطرح می‌کنم.

در پایان این مراسم دینانی درباره مساله عشق و عقل و کارکرد آن در واقعه عاشورا گفت: هرگز نمی‌توان عشق و عقل را دو امر جدا از هم قرار داد، اما باید قدرت تمیز دادن بین این دو مفهوم را نیز داشت، زیرا در ظهر عاشورا امام حسین و حضرت زینب علیهما السلام با تعقل خود جهت مبارزه با حکومت به ظاهر دینی یزید را مشخص کردند و در نقطه مقابل به یاران و اصحاب خود با عمل صحیح خود درس عشق و محبت دادند./9598/پ202/ق

ارسال نظرات