۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۲۵۹۹۹۶

نشست «کتاب و شهر» در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست هم اندیشی فعالان نشر با رییس شورای اسلامی شهر تهران و با موضوع «کتاب و شهر» در کمیته علمی- فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
سراي اهل قلم

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست «کتاب و شهر» در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

سید عباس صالحی،معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان اولین سخنران گفت: هدفمان این است که در سال همدلی و همزبانی امکان گفت و گو را برای مدیران ارشد فرهنگی و اهالی نشر فراهم کنیم تا در نمایشگاه سال آینده در زمینه نشر چند قدم رو به جلو داشته باشیم. نخستین نشست از این سلسله نشست ها هم با حضور آیت الله حسینی بوشهری؛ مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد.

 

طرح بحث کتاب در شورای شهر

مهدی چمران؛ رییس شورای اسلامی شهر تهران پس از سخنان صالحی ضمن اشاره به این موضوع که افراد حاضر در این نشست بیش از من در جریان اهمیت کتاب هستند، گفت: برای اولین بار بحث شهر امن را با استفاده از آیات قرآن و به ویژه سوره تین در شورای شهر مطرح کردم. امنیت روحی- روانی ساکنان هر شهر به اندازه مسائل عمرانی شهر از اهمیت برخوردار است.

 

چمران ادامه داد: زیباترین شهرها هم اگر در آن امنیت روحی وجود نداشته باشد، زیبایی خود را از دست می دهد. اگر در شهر امنیت وجود نداشته باشد، به جایگاه انسان والا نمی رسیم. مسیر امن شدن شهر هم کتاب است. شهری که کتابخوانی در آن وجود نداشته باشد، شهری فرهنگی به شمار نمی رود.

 

پس از سخنان رییس شورای اسلامی شهر تهران، هر یک از حاضران در نشست مباحثی را پیرامون حوزه نشر مطرح کردند.

 

خلاء در تسهیلات مربوط به صنف ناشران و کتابفروشان

محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران هم در این نسشت به تفاهمنامه شهرداری با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و کمیسیون فرهنگی اجتماعی اشاره و بیان کرد که این تفاهنامه در ایفای امور ناشران و کتابفروشان و تسهیلاتی که برای این صنف در نظر گرفته شده، دارای خلاء هایی است.

 

لزوم حمایت از صنعت نشر

همایی؛ مدیر نشر نی نیز مهم ترین وظیفه بخش دولتی را حمایت از حوزه نشر دانست و درباره حمایت های شهرداری از حوزه نشر گفت: شهرداری می تواند کتابخانه های محلی بسازد. با وضعیت معیشتی مردم نمی توان از آن ها انتظار داشت که حتما کتاب بخرند. کتاب باید از طریق کتابخانه های عمومی و کتابخانه های محلی در دسترس مردم قرار بگیرد.

 

نگرانی از وضعیت تبلیغ شهری برای کتاب

مریم جدلی؛ رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر درباره تبلیغ کتاب در سطح شهر نیز در این نشست گفت: امروز نگرانیم که کتاب به عنوان کالای فرهنگی در تبلیغات شهری جایی نداشته باشد. شهرداری می تواند هزینه تبلیغ کتاب در سطح شهر را برای ناشران کاهش دهد.

 

وی ادامه داد: از لحاظ محتوا در کتاب ها مشکلی وجود ندارد. ما در سطح کشور مولفان و نویسندگان خوبی داریم. مشکل، عدم حمایت های مالی از ناشران است.

 

نمایشگاه یکساله ظلم به کتاب است

فریدون عموزاده خلیلی؛ رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز پیشنهاد نمادسازی را مطرح کرد و گفت: در وجه فیزیکی شهر لازم است که شهر از نمادهایی که از کتاب ها برآمده، انباشته شود. به نظر من برگزاری نمایشگاه کتاب آن هم فقط یک بار در سال، ظلم به کتاب است و باید از هر بهانه ای برای مطرح کردن کتاب استفاده کنیم.

 

خلیلی درباره ظرفیت های حوزه کتاب کودک و نوجوان نیز بیان کرد: در عرصه کتاب های کودک و نوجوان، محتواهایی داریم که در عرصه جهانی قابل ارائه است. فرهنگ ها و کشورهای دیگر از داشته های خود در «کتاب شهرها» استفاده کرده اند، اما از نمادهای خود بهره نگرفته ایم.

 

دغدغه ناشران زیاد است

نادر قدیانی؛ رییس اسبق اتحادیه ناشران هم در این نشست ضمن اشاره به این موضوع که دغدغه های حوزه نشر آنقدر زیاد است که فراموش می کنیم تشکر کنیم، درباره حمایت های شهرداری گفت: در شهرداری و شورای شهر خدمات بسیاری به حوزه نشر صورت گرفته. تفاهمنامه بین شهرداری و اتحادیه ناشران و کتابفروشان یکی از این حمایت ها است، اما مشکل این است که این تفاهمنامه اجرا نمی شود.

 

حمایت تز ناشر خصوصی و دولتی یکسان شود

علیرضا رمضانی؛ مؤسس نشر مرکز نیز ضمن طرح این پرسش که چه کنیم تا تاسیس کتابفروشی برای مردم تسهیل شود، بیان کرد: توسعه پایدار بر اساس پتانسیل اجتماعی- فرهنگی صورت می گیرد. برای ایجاد حمایت ابتدا باید شرایط بین بخش خصوصی و دولتی یکسان شود.

 

طرح نگارخانه ای به وسعت شهر

نیلی؛ رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز این پیشنهاد را مطرح ساخت که شهرداری در کنار ساخت مساجد، فضایی را هم در این مساجد به ساخت کتابخانه اختصاص بدهد. وی در بخشی از سخنانش چنین توضیح داد: طرح نگارخانه ای به وسعت شهر که توسط شهرداری در حال اجرا است، نشان داد که شهرداری اگر بخواهد می تواند به خوبی در عرصه تبلیغ فرهنگ وارد شود. توقع این بود که در روزهای برپایی نمایشگاه، این ظرفیت در اختیار کتابخوانی قرار بگیرد.

 

هر صنف فقط مشکلات خودش را می‌بیند

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پایان این نشست به برخی از سخنان اصحاب نشر که در جلسه مطرح شد، پاسخ داد و در بخشی از سخنان خود گفت: هر صنفی فقط مشکلات خودش را می بیند و انتظاراتی از شهرداری دارد. شورای شهر نمی تواند در برابر همه این خواسته ها پاسخگو باشد، اما به لحاظ رسالتی که بر دوشمان است، هر قدر بتوانیم در زمینه فرهنگ کمک می کنیم.

 

چمران ادامه داد: حمایت های دولتی به تنهایی نمی تواند مشکل نشر را حل کند. دنیا و اقتصاد به سویی پیش می رود که این گونه کمک ها به جایی نمی رسد. باید طرحی نو در اندازیم که کتاب بتواند اقتصاد خودش را جبران کند./998/د101/ق

ارسال نظرات