۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۶۰۶۴۰

ادامه اقدامات ضد اسلامی دولت چین به بهانه مبارزه با تروریسم

خبرگزاری رسا ـ دولت چین ممنوعیت حجاب در مکان های عمومی مناطق مسلمان نشین را با مبارزه با افراطی گری توجیه می کند.
اقدامات ضد اسلام چين
 
به خبرگزاری رسا، دانشگاهی در شهر جیان چین، حجاب دانشجویان مسلمان را ممنوع کرد با این مظمون که نشانه های مذهبی در دانشگاه ممنوع است.
 
یکی از دانشجویان به شرط محفوظ ماندن هویتش به روزنامه دولتی گلوبال تایمز گفت: تمام دختران مسلمان دانشگاه از نژاد های اویغور، قزاق و هویی، روسری بر سر می گذارند. مقامات مدعی اند که ممنوعیت حجاب به دستور وزارت آموزش چین انجام گرفته است.
 
مدتی بعد از آن که از در ماه جولای از 7 دانشجوی دختر در دانشگاه شانژی در شهر جیان خواسته شد که حجاب خود را بر دارند، قانون ممنوعیت حجاب در کل دانشگاه که در این شهر جمعیت قابل توجه مسلمان قرار دارد وضع شد.
 
ما پیش نیز یک دانشجوی پسر در این دانشگاه متهم به تبلیغ درباره دین اسلام شد. وی در فضای دانشگاه در حال قرائت قرآن بود.
 
بعد از این که ممنوعیت حجاب در این دانشگاه در رسانه های مختلف چین بازتاب پیدا کرد، لی چنزی، یکی از مقامات دانشگاه در یکی از سایت های پرسش و پاسخ این کشور نوشت: آداب و رسوم مسلمانان را به رسمیت می شناسیم اما درگیر شدن دانشجویان در امور مذهبی برای ما قابل قبول نیست.
 
پیش از این به طور کلی برای اقلیت ها و نژاد های مختلف ساکن در شهر جیان، آن، محدودیت های زیادی وجود نداشت. در این شهر حد اقل 50 هزار مسلمان از نژاد هویی زندگی می کنند. این افراد غالبا در اطراف مسجد این شهر سکونت دارند. این مسجد قدیمی ترین مسجد چین به شمار می رود.
 
سال جاری مقامات منطقه ژینجیانگ، حجاب اسلامی را در مکان های عمومی ممنوع اعلام کردند.
 
در ماه مارس نیز با مسلمانان منطقه کاشگار چنین برخوردی انجام شد. مقامات این منطقه زنان پوشیه دار را قانون شکنانی خواندند که افراطی گری مذهبی کورشان ساخته است.
 
از آوریل 2014، مقامات منطقه ژینجیانگ به هر کس که همسایه خود را به دلیل داشتن ریش به مقامات دولتی معرفی کند، پول نقد می دهند.
 
از ابتدای ماه جاری، یک مقام بلند مرتبه حزب کمونیست در منطقه کاشگار نسبت به حجاب سر (روسری) هشدار داد و این شهر را خط مقدم مبارزه علیه افراطی گری دانست.
 
پیش از این نیز در ماه دسامبر، مقامات پوشیدن ردای اسلامی را در مکان های عمومی منطقه اورومچی، مرکز استان ژینچیانگ ممنوع اعلام کرده بودند.
 
دولت چین علت إعمال این قوانین سخت گیرانه و ضد اسلامی را، مبارزه با افراطی گری دینی بیان کرده است./847/ب902/ک
ارسال نظرات