۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۶۰۷۰۰
با حضور جمعی از فرماندهان ارتش؛

کتاب ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت

خبرگزاری رسا - کتاب ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران با حضور جمعی از فرماندهان ارتش، در نمایشگاه کتاب تهران مورد بررسی قرار گرفت.
ديدار فرماندهان و کارکنان ارتش با فرمانده کل قوا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی ایمانی عضو فرماندهی و ستاد آجا در مراسم نقد و بررسی کتاب ارتش و صورتبندی انسجام ملی در ایران که با حضور جمعی از فرماندهان ارتش، بعد از ظهر امروز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مورد بررسی قرار گرفت، با اشاره تعریف ارتش در دوره پهلوی گفت: ارتش جایگاه قدرت پهلوی ها در ایران بود.

 

وی افزود: پایگاه اصلی قدرت قاجارها مبتنی بر ایل بود و در قرن 14 تغییری در آن ایجاد می شود و ارتش پایگاه اصلی قدرت پهلوی ها می شود و در فروپاشی آنها با اعلام بی طرفی نقش مهمی ایفا می کنند.

 

عضو فرماندهی و ستاد آجا با اشاره به فصل اول کتاب، عنوان کرد: در این کتاب نظریه جامعه شناسان کارکردگرا مورد توجه قرار می گیرد و اصل آن بر اساس تعادل اجتماعی است.

 

ایمانی مولفه حاکمیت و رهبری را از مهم ترین عناصر اصلی انسجام دانست و خاطرنشان کرد: مردم و نیروهای نظامی نیز از مولفه های اصلی انسجام ملت ها هستند.

 

وی با بیان اینکه در فصل دوم کتاب رویکرد تاریخی ارتش بررسی شده است، افزود: در فصل سوم کتاب نیز به تاثیر گذاری ارتش در انسجام ملی پرداخته شده است.

 

عضو فرماندهی و ستاد آجا خاطرنشان کرد: در فصل چهارم کتاب نقش ارتش در پیروزی جمهوری اسلامی ایران و نقش ارتش در عملیات ثامن الائمه علیهم السلام و بیت المقدس پرداخته شده ااست.

 

امیر مسعود بختیاری استاد دانشگاه در ادامه نشست با بیان اینکه ارتش ها در جوامع در ابتدا مورد پذیرش واقع نمی شوند، عنوان کرد: در ابتدا به نظر این سازمان پرخرج است و آن را مغایر سازمان دموکراتیک می دانند اما در بحث این کتاب و نقش ارتش در انسجام ملی به امنیت ملی بیان شده است.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تا امنیت نباشد جامعه توسعه نمی یابد و ملت ها در آرامش نیستند و نقش ارتش اگرچه ظاهرا خشن است اما ارتش مبنای ترقی و توسعه جامعه است.

 

وی امنیت را مهم ترین منافع ملی برشمرد و گفت: تا انسجام نباشد کاسبی و کشاورزی نیست و جامعه توسعه نمی یابد و نقش ارتش در امنیت یک کشور مهم است.

 

بختیاری خاطرنشان کرد: نقش نیروهای نظامی در تولید امنیت است، همان طور که نیرو های دیگر صنعتگران و کشاورزان محصولی تولید می کنند.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: وظیفه ارتش ها این است که از آدم های محلی و بومی انسان های ملی بسازد تا آنها به منافع مشترک و ملی نگاه کنند.

 

وی نقش ارتش را ملی کردن قومیت ها دانست و عنوان کرد: در کنار آن باید احترام ملیت ها حفظ شود، چرا که ما یک کشور قبیله ای بوده ایم.

 

بختیاری اظهار داشت: ارتش ایران در ساختار انسجام ملی دارد و وظیفه آن حفظ منافع جایگاه ارزش ها است و نمونه آن را در امنیت در مناطق آشوب زده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در غرب کشور و حمله رژیم بعث عراق مشاهده کرده ایم.

 

در ادامه حمید کریمی معاون پژوهش دانشگاه ستاد ارتش  با اشاره به تحلیل کتاب و نقش ارتش در انسجام ملی کشور گفت: انسجام وقتی رخ می دهد که عواطف سازمان یابد و به این ترتیب نقش ارتش را در این انسجام شاهد هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در انقلاب مشروطه سه گروه روحانیون و ارتش و نظام نق مهمی در کشور داشته اند و مشروطه به واسطه پیوستن این سه گروه شکل می گیرد.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر شاخصه ای برای انسجام باشد زمانی است که زمانی جامعه گرفتار می شود، اظهار داشت: این انسجام حاصل وقتی حاصل می شود که این تعهدات تحقق یابد.

 

کریمی خاطرنشان کرد: آسیب های فرهنگ ما فردی نگری است و ارتش نقش مهم و بی بدیل در جمعی گرایی دارد.

 

وی در پایان پیشنهاداتی برای نسخه بعدی این کتاب ارائه داد و گفت: بحث ساختار و کارکردها جدا شود و با همین توجه به سابقه ها مورد بررسی قرار گیرد./818/پ201/ق

ارسال نظرات