۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۶۳۱۶۵

اخبار انتشارات آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ انتشار مقالات معرفی آثار موزه ای آستان قدس رضوی، نشر فراخوان جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در نمایشگاه کتاب تهران و بازدید سرکنسول جمهوری اسلامی ایران از غرفه رضوی در نمایشگاه کتاب کربلا از عناوین آخرین اخبار انتشارات آستان قدس رضوی است.
کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا از غرفه آستان قدس رضوی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کربلا بازدید کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بازدید از غرفه آستان قدس رضوی، ضمن تبریک ایام با سعادت شعبانیه،از حضور فعال و جامع آستان قدس رضوی در یازدهمین دوره نماشگاه کتاب کربلا تقدیر کرد.

طاهری کتب ارائه شده در غرفه آستان قدس رضوی را جزو منابع اصلی طلاب حوزه علمیه قم دانست و از ارائه این کتب در این نمایشگاه به عنوان یک نقطه قوت یاد کرد.

وی با تاکید بر حضور موفق و قدرتمند آستان قدس رضوی در دیگر دوره های نمایشگاه، خواستار حضور مستمر نمایندگان آستان قدس رضوی در شهر کربلا به منظور انتقال تجربیات و ارتباط هر چه بیشتر با عتبات عالیات و همچنین تشکیل یک کارگروه مشترک جهت ارتباط اماکن متبرکه عراق، ایران و سوریه شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا ضمن تشکر از برپاکنندگان این غرفه، فعالیت های آستان قدس رضوی را در زمینه های فرهنگی بسیار موفق ارزیابی کرد.

 

انتشار مقالات معرفی آثار موزه ای آستان قدس رضوی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مجموعه مقالات معرفی آثار موزه‌ای آستان قدس رضوی در کتابی با عنوان «گنجینه» برای نخستین چاپ و منتشر شد.

بنیاد پژوهش‌های اسلامی در عرصه پژوهش‌های هنری آثار گوناگونی با موضوعات مختلف چاپ و منتشر کرده و به تازگی گروه هنر و معماری این بنیاد عهده دار معرفی ابعاد مختلف معماری حرم مطهر  و چاپ اثر مستقلی شده در زمینه معرفی این معماری و آثار موجود در موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی شده است.

دفتر اول کتاب «گنجینه» مشتمل بر مقالات تنی چند از صاحب نظران در معرفی مصاحف، کتیبه‌های سنگی، نقوش قندیل‌ها، قالی‌های پرده‌ای، سفال‌ها، نقوش کاشی‌ها و کندو کاو و تطبیق عناصر تزئینی و بررسی شرایط حفاظتی این نوع آثار است.

این مجموعه حاصل تلاش عده‌ای از محققان علاقه‌مند به هنرهای ایرانی و اسلامی است که جلوه‌ای از آن در حرم حضرت رضا علیه السلام بازتاب یافته است.

آرایه‌ها و تذهیب مصاحف قرآنی دوره سلجوقی، کتیبه‌های سنگی قرون ششم تا یازدهم هجری قمری موزه آستان قدس رضوی، بررسی کتیبه‌ها و نقوش قندیل‌های موزه، بررسی تطبیقی عناصر تزئینی صفحات فاتحه الکتاب دو قرآن عصر صفوی، سفال‌های موزه، بررسی نقوش کاشی‌های قاجار در موزه، بررسی شرایط حفاظتی چهارمین ضریح حرم مطهر رضوی و ارائه پیشنهادهایی برای بهینه سازی وضعیت موجود از جمله بخش‌هایی است که در این کتاب به معرفی آن ها پرداخته شده است.

معرفی کتیبه‌های طلای نستعلیق علی رضا عباسی در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، مسجد امام رضا علیه السلام و کتبیه سنگی و دارالضرب‌ها و سکه‌های آل بویه با تاکید بر گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی از دیگر مطالبی است که در کتاب «گنجینه» به آن اشاره شده است..

در معرفی هر کدام از این آثار، نام کاتب، تعداد اوراق و سطر، اندازه متن، نام واقف، تاریخ کتابت، رنگ کاغذ، نوع خط، نوع جلد، اندازه اوراق و تاریخ وقف به صورت کامل همراه با تصاویر آثار بیان شده است.

این کتاب در شمارگان هزار نسخه در قطع وزیری و به کوشش میثم جلالی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

 نشر فراخوان جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در نمایشگاه کتاب تهران

در راستای مشارکت و حضورآثار برتر حوزه فرهنگ رضوی، فراخوان هشتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در بین سه ناشر فعال داخلی و خارجی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  منتشر شد.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی اظهار کرد: فراخوان  هشتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، به ناشران فعال داخلی و خارجی تحویل و از آنها دعوت به شرکت در جشنواره با ارسال آثار مرتبط با بخشهای مختلف این جشنواره شد.

مهدی قیصری نیک خاطرنشان کرد: اشاعه و ترویج فرهنگ منوّر رضوی ،گسترش فعالیت‌های علمی، هنری و پژوهشی مرتبط با سیره، زندگی و ابعاد مختلف شخصیت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام رضا(علیه‌السلام) ، شناسایی، تجلیل و حمایت از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینة فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گستردة آن‌ها از اهداف برگزاری هشتمین جشنوارة بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی می باشد.

 وی با بیان اینکه هشتمین جشنوارة بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی  با محتوای تألیف، ترجمه و پایان‌نامه با موضوع امام رضا(علیه‌السلام) و خاندان آن حضرت، به مناسبت دهه کرامت، در سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می شود، افزود: هشتمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی شامل بخش های مختلفی مانند کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان نامه برتر، ناشر برتر و آثار شایسته چاپ می شود و آثار ارسالی باید دارای یکی از بخش های پنجگانه با موضوع امام رضا علیه السلام و خاندان آن حضرت باشد که در سال های 1393 و 1394 منتشر شده باشد.

قیصری افزود: آثار ارسالی با موضوع امام رضا علیه السلام، خاندان امام امام رضا علیه السلام [‌حضرت جواد الائمه، حضرت حسین بن موسی الکاظم، حضرت احمد بن موسی الکاظم «شاهچراغ» علیهم‌السلام، و حضرت فاطمة معصومه  علیهم السلام‌] در هر یک از بخش‌های پنجگانه، در جشنواره شرکت و مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند.

گفتنی است که نویسندگان، ناشران و علاقه مندان به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این جشنواره به نشانی http: //ketabsal. aqlibrary. ir  مراجعه کنند./1308/ن604/ق

ارسال نظرات