۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۶۳۱۹۸

گزارش نشنال اینترست درباره مذاکرات هسته ای ایران با غرب

خبرگزاری رسا ـ توافق هسته‌ای ایران یک الگوی بسیار مفید برای گسترش آرمان منع اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه فراهم می‌کند که همزمان حاوی اصل گسترش استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای تحت شدیدترین رژیم‌های پادمانی است.
ظريف

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری تحلیلی نشنال اینترست آمریکا در تحلیلی به قلم پل پیلار از کارکنان سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با اشاره به شکست کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی نوشت: آمریکا با مخالفت با طرح مصر مبنی بر برگزاری نشست خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای نقش وکیل اسرائیل را در این کنفرانس ایفا کرد.

 

 

وی این امر را موضوع جدیدی نمی‌داند و می ‌افزاید:در کنفرانس بازنگری سال 2010 نیز توصیه شد که نشستی در سال 2012 برگزار شود که علی رغم تلاش زیاد باز هم آمریکا از طرف اسرائیل برای ممانعت از برگزاری آن همه تلاشها رابه شکست کشاند.

 

 

پیلار به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرده و می نویسد: مذاکرات در جریان به رسیدن به یک توافق جامع نزدیک است و توافق قریب الوقوع یک دستاورد بزرگ برای آرمان منع اشاعه هسته ای است. ایران کشوری مهم و وسیع در خاورمیانه است، و توافق محدودیت های عمده ای بر روی فعالیت های هسته ای ایران اعمال کرده و یک سیستم نظارت بین المللی  گسترده تر و سرزده‌تر از هر کشوری است که تاکنون داوطلبانه اجرای آن را پذیرفته است.

 

 

به اعتقاد این کارشناس امنیت بین الملل  توافق همچنین یک الگوی بسیار مفید برای گسترش آرمان منع اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه فراهم می‌کند که همزمان حاوی اصل گسترش استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای تحت شدیدترین رژیم های پادمانی است. علی رغم اختلافات ایران و اعراب، نها درباره خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای توافق نظر دارند.

 

 

همه این پتانسیل با فعالیت مخالفان هرگونه توافق با ایران محو می‌شود که ما را در یک جهان رویایی قرار می دهند که در آن قرار است بپذیریم که اعمال محدویت های گسترده بر برنامه هسته‌ای کشوری به جای نفع عدم اشاعه، آسیب به آن است./982/د102/ک

 

ارسال نظرات