۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۶۴۲۹۸

250 لوح فشرده از نسخ‌خطی یمنی در بخش کاوش کتابخانه مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مجموعه‌ای شامل 250 لوح فشرده از نسخه‌های خطی یمن در بخش کاوش کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.
کتابخانه مجلس

به گزارش به نقل از کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، احد کلهر، کارشناس واحد کاوش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: روابط فرهنگی، دینی و سیاسی میان ایران و یمن تاریخی بسیار طولانی دارد. ایران و یمن به دلیل وجود حکومت‌های علوی در هر دو سرزمین، همواره دارای روابط سیاسی و فرهنگی با یکدیگر بوده‌اند، بطوری‌که همواره عالمان ایرانی برای تدریس علوم به یمن سفر می‌کردند و عالمان یمنی نیز در سفرهای علمی خود به عراق و ایران دانش‌های دینی و علوم معتزلی را می‌آموختند.

 

وی افزود: یمنی‌ها با علاقه بسیار آثار برجسته ایرانی را در کتابخانه‌های خود حفظ می‌کردند که نمونه آن «کتابخانه جامع کبیر» است که مملو از کتب تفسیر، تاریخ، فقه اصول و ادب عالمان ایرانی می‌باشد.

 

کلهر گفت: علمای ایران و یمن با انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی و مذهبی از یکدیگر تأثیر پذیرفته و راه را برای تعامل فرهنگی باز می‌گذاشتند. حاصل این تعامل فرهنگی حفظ ده‌ها هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های یمن است که بی‌شک سرمایه گرانبهای کشور یمن می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: هم اکنون 250لوح فشرده از نسخه‌های خطی یمن در بخش کاوش کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود که در پی تلاش و مجاهدتی دو ساله محققین و علاقه‌مندان به این نوع منابع، از مکاتب و مساجد مناطق مختلف یمن تصویربرداری و سازمان یافته است.

 

وی گفت: این مجموعه که از طریق وزارت خارجه به کتابخانه مجلس اهدا شده در حال حاضر در بخش کاوش کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از نسخ‌خطی موجود در این فهرست به این بخش مراجعه کنند.

 

کلهر در پایان افزود: تعدادی از اصل نسخ موجود در این فهرست، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است./998/د102/ق

ارسال نظرات