۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۶۴۵۳۹

گزارش المانیتور از ادامه آزار و اذیت شیعیان مصر

خبرگزاری رسا ـ دهه‌های متوالی است که رژیم‌های حاکم بر مصر اقلیت شیعیان این کشور را از حقوق خود برای انجام آزادانه و علنی فرائض دیدنی خود به‌خاطر ترس از گسترش تشیع محروم کرده‌اند.
عزاداري شيعيان مصر در مسجد امام حسين قاهره

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دهه‌های متوالی است که رژیم‌های حاکم بر مصر اقلیت شیعیان این کشور را از حقوق خود برای انجام آزادانه و علنی فرائض دیدنی خود به‌خاطر ترس از گسترش تشیع محروم کرده‌اند.

 

شیعیان مصر مورد آزار و اذیت، شکنجه و حبس قرار می‌گرفته‌اند. در روز 18 ماه می، طاهر الهاشمی از اندیشنمدان شیعه به‌اتهام تلاش برای ترویج تشیع بازداشت شد، هاشمی 3 روز در حبس بود و مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به‌قید ضمانت آزاد شد.

 

در 12 می، یک فیزیکدان به‌دلیل انجام فرائض دینی به‌شیوه شیعیان به 6 ماه زندان محکوم شد، وی به‌دلیل توهین به مقدسات، تهدید امنیت ملی و تلاش برای ترویج ایدئولوژی شیعه گناهکار شناخته شد.

 

هاشمی به المانیتور می‌گوید: ما کاری جز انجام تکالیف مذهبی انجام نداده‌ایم. اینها بین تعداد زیادی از شیعیان دیگر هستند که محبوس شده و به زندان افتاده‌اند، به‌خصوص پس از انقلاب 25 ژانویه در مصر (سال 2011).

 

طی دوره حکومت محمد مرسی در سال 2013، 4 نفر شیعه از جمله شیخ حسن شحاته، کشته شدند و 32 نفر دیگر نیز به دست سلفی‌های تندرو در جیزه مصر مجروح شدند. شحاته یک روحانی شیعه از یک خاندان سنی محافظه‌کار بود. وی در سال 1996 به تشیع گروید.

 

تعداد دقیق شیعیان مصر مورد مناقشه است، برخی منابع غیررسمی به المانیتور می‌گویند شیعیان با جمعیت 900هزار نفری حدود یک درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند.

 

عمر عزت، وکیل مصری به المانیتور می‌گوید توجیه قانونی مورد استفاده علیه شیعیان و دیگر اقلیت‌ها توهین به مقدسات و اشاعه تندروی در جامعه است.

 

در 16 می گروهی مرکز تحقیق الامامه را با هدق مقابله با توسعه تشیع به راه انداختند. محمد عبدی از اعضای این گروه می‌گوید این مرکز به‌دنبال رصد وضعیت تشیع نه تنها در مصر بلکه در جهان عرب و اسلام است تا خطرش را به جهان اهل سنت نشان دهد.

 

رسانه‌های مصر نیز به‌کرّات به شیعیان برچسب جاسوس می‌زنند که در جهت منافع ایران عمل می‌کنند.

 

رییس مرکز الامامه می‌گوید: هسته‌های مخفی وفادار به ایران و مورد حمایت تهران وجود دارد، مرکز ما به‌دنبال مقابله با آنهاست.

 

با این حال الحسینی تأکید می‌کند: شیعیان مصر با ایران و یا کشور دیگر مرتبط نیستند و با این حال متهم به خیانت می‌شوند. وی می‌افزاید: سلفی‌ها در مصر از رسانه‌ها علیه ما استفاده می‌کنند تا جامعه مصر را متقاعد کنند که ما عامل ایران هستیم. هیچ کسی حق ندارد حس تعلق ما را زیر سؤال ببرد. ما مصری‌های وطن‌پرست هستیم که به هیچ کشور دیگری وفاداری نداریم./982/ب102/د

ارسال نظرات