۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۶۹۵۳۲
رویترز:

برای جان کری توافق هسته‎ای یک دستاورد منحصر به فرد است

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رویترز تأکید کرد که توافق هسته‎ای ایران دستاورد منحصر به فردی برای وزیر خارجه آمریکا خواهد بود.
جان کري وزير خارجه آمريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که اگر وزیر خارجه آمریکا بتواند به یک توافق هسته‌ای با ایران برسد، یک دستاورد منحصر به فرد برای وی در زندگی حرفه‌ای او محسوب خواهد شد.

 

طبق این گزارش، تلاش جان کری در سال 2004 برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با وجود آنکه 28 سال در سنا آمریکا فعالیت داشت با شکست مواجه شد. از طرف دیگر موفق نشد بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان پیمان صلح برقرار کند.

 

خبرگزاری رویترز با اشاره به تلاش‌های ناموفق وزیر خارجه آمریکا ادامه داد که وزیر خارجه 71 ساله آمریکا انرژی زیادی را صرف کرده است تا به یک توافق تاریخی با ایران حاصل آورد و ده ها هزار مایل پرواز کرده و ده ها نشست با همتای ایرانی خود برگزار کرده تا به این هدفی که در ذهن دارد برسد.

 

طبق این گزارش، کری درصدد است با وجود آنکه پای وی در ماه گذشته میلادی دچار شکستگی شد در آخرین دور احتمالی نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین قبل از مهلت 30 ژوئن حضور یابد.

 

رویترز ادامه داد: منتقدان می‌گویند که کری برخی قوانین کلاسیک مذاکرات را نقض می‌کند و اصول «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا را تحت الشعاع قرار داده و به طور مداوم به جای آنکه خود را کنترل کند، با ایرانی‌ها دیدار می‌کند و از خود شوق بیش از حد برای رسیدن به توافق با ایران را نشان می‌دهد.

 

حامیان وی می‌گویند، هیچ کس سخت‌تر و بیشتر از کری برای رسیدن به توافق تلاش نمی‌کند و تلاش‌های ناموفق وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و درگیری‌ میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان نشان می‌دهد که کری خطر شکست را به جان می‌خرد تا سخت‌ترین و دشوارترین مشکلات را مهار کند.

 

رویترز با اشاره به این موارد نوشت که عزم کری برای مذاکرات از برنامه سفری وی مشخص است. در 6 ماه اخیر، او با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در همه جا از ژنو گرفته تا پاریس و داووس، لوزان، مونترو و مونیخ و نیویورک دیدار کرده است.

 

طبق این گزارش، مذاکره‌کنندگان سابق آمریکا می‌گویند که شوق کری برای دیدار با مقامات ایرانی به جای آنکه فقط در زمان ظهور سخت‌ترین و دشوارترین موضوعات باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای ورود پیدا کند، به گونه‌ای است که گویی او به دنبال توافق است./982/ب101/د

ارسال نظرات