۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۷۳۹۰۳

مراسم «روز جهانی قدس» در کشورهای مختلف برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در اقصی نقاط جهان، همگام با مسلمانان آزادی‌خواه جهان مراسم روز جهانی قدس را با شکوه تمام برگزار کردند.
روز قدس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم روز جهانی قدس با حضور سفیران، رایزنان فرهنگی و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم، مسلمانان، آزادی‌خواهان و طرفداران فلسطین در کشوهای مختلف برگزار شد.

ژاپن

همزمان با حرکت مسلمانان روزه‌دار و مؤمن در سراسر جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف، در بیست‌وسومین روز از ماه مبارک رمضان، روزه‌داران مقیم توکیو در ژاپن نیز این روز را گرامی داشته و حمایت و همبستگی خود را با مردم قهرمان فلسطین اعلام کردند.

این مراسم در روز جمعه، نوزدهم تیر با حضور دیپلمات‌ها، مسؤولان نهادهای جمهوری اسلامی ایران و ایرانیان مقیم، همراه با نماز جمعه در اقامتگاه سفیر در توکیو برگزار شد.

 

الجزایر

مراسم روز جهانی قدس با حضور شخصیت‌های سیاسی، دینی، پارلمانی، سفرا و رسانه‌ای در اقامتگاه سفیر ایران در الجزایر برگزار شد.

سید‌عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی کشورمان در الجزایر در این مراسم در سخنانی بستن لانه رژیم صهیونستی در تهران و تبدیل آن به سفارت فلسطین، قطع کمک‌های نفتی و غیره به صهیونیست‌ها، اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و حمایت عملی و جدی از ملت و مقاومت فلسطین را چهار گام مهم امام خمینی(ره) برای مسأله فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد.

سمیرا السقا، مبارز فلسطینی و عضو سابق مجلس ملی فلسطین، دکتر عوض، مبارز فلسطینی و از مؤسسان جنبش جهاد اسلامی و عامری، سفیر ایران در الجزایر، دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

قزاقستان

رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان به منظور گرامیداشت روز قدس، ضمن ارسال بیش از 20 مقاله به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی به ایرانیان ساکن در شهر آستانه و برخی علاقمندان به قدس شریف، هم‌زمان با برگزاری شب احیای 23 ماه مبارک رمضان، برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت روز قدس در این رایزنی برگزار کرد.

در این برنامه که با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان، نمایندگان و کارکنان نهادها و ارگان‌های ایران و ایرانیان مقیم شهر آستانه برگزار شد، حجت‌الاسلام سید‌مصطفی میرمحمدی در اهمیت جایگاه قدس نزد مسلمانان به سخنرانی پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود با توجه به نقش دعا در رفع گرفتاری مسلمانان و آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین اعلام کرد که علاوه بر دعا، مسلمانان باید یکپارچه و متحد در برابر زورگویی‌ها و تجاوزگری‌های رژیم اشغالگر قدس مقاومت کنند.

صربستان

به مناسبت فرا رسیدن روز قدس، مراسم باشکوهی در مسجد جامع «بایراکلی» شهر «بلگراد»، پایتخت کشور صربستان با حضور انبوه نمازگزاران جمعه برگزار شد.


در این آیین، مجید فهیم‌پور، سفیر ایران در صربستان در سخنانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه در جمع نمازگزاران روزه‌دار ایراد کرد، با اشاره به عظمت و اهمیت روز قدس در میان جوامع مسلمین، از ابتکار مدبرانه امام خمینی(ره)؛ رهبر فقید انقلاب اسلامی در نامگذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تجلیل کرد و آن را نقطه عطفی در توجه عمومی جهانیان به موضوع قدس شریف دانست.


فهیم‌پور در ادامه بر حمایت قاطع از مردم مظلوم فلسطین و احقاق حقوق مسلم آنها تأکید کرد و گفت: ایران همواره از آرمان‌های بلند مردم فلسطین پشتیبانی کرده است.


در ادامه این مراسم که اغلب ایرانیان مقیم و کارکنان نهادهای ایرانی به خصوص سفارت ایران و رایزنی فرهنگی کشورمان نیز حضور داشتند، نماز جمعه به امامت مفتی محمد یوسف سپاهیچ، امام جمعه شهر بلگراد اقامه شد.


خطیب جمعه بلگراد هم در بخشی از خطبه‌های نماز، اهمیت قبله اول مسلمانان را تشریح و جایگاه مهم آن را در میان مسلمانان و نیز پیروان سایر ادیان الهی مورد تأکید قرار داد.


لبنان

سفارت ایران در لبنان، پنجشنبه شب، 18 تیر، هم‌زمان با مراسم افطاری شب بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان مراسمی را به مناسبت روز جهانی قدس در بیروت برگزار کرد.


در این مراسم نماینده رییس مجلس لبنان، شماری از وزیران و نمایندگان مجلس، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، رسانه‌ای، نظامی، فرهنگی، دیپلماتیک، نمایندگان جامعه مدنی لبنان و گروه‌های فلسطینی مقیم لبنان از جمله اسامه حمدان از اعضای ارشد جنبش حماس شرکت کردند.


محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان با بیان این‌که پیام روز جهانی قدس، آزادسازی کامل خاک فلسطین از اشغال صهیونیست‌هاست، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و تلاش‌های دولت دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری، در کنار ملت، مقاومت و نیروهای مجاهد فلسطین ایستاده است.


وی در ادامه تأکید کرد: اسرائیل یک غده سرطانی است که هیچ جایگاهی در بین ملت‌های جهان اسلام ندارد و هرگونه تلاش برای اعتراف به موجودیت آن و عادی‌سازی روابط با این رژیم خیانتی به ملت و شهدای فلسطین است.


وی افزود: روز جهانی قدس تأکیدی است بر این‌که ملت مجاهد و مقاوم فلسطین حق دارد با توسل به همه راه‌ها و وسایل ممکن برای آزادسازی کامل سرزمین اشغال شده خود و پاکسازی آن از لوث وجود اشغالگران صهیونیست اقدام کند.


براساس این گزارش، ابو احمد فؤاد، دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز به نمایندگی از فلسطینی‌ها در این مراسم از حمایت‌های مستمر و همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین در رویارویی با دشمن صهیونیستی قدردانی کرد.


افغانستان

راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هم‌زمان با دیگر کشورهای اسلامی، با حضور علما، شخصیت‌های علمی فرهنگی، رهبران جهادی، اساتید دانشگاه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم شریف و متدین اعم از زن و مرد و پیر و جوان در شهر کابل برگزار شد.


در این مراسم با شکوه هزاران تن از شهروندان متدین و روزه‌دار شهر کابل با شعار «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر داعش» نفرت و انزجار خود را از جنایات رژیم اسرائیل و صهیونیست‌ غاصب و مزدورانش علیه مردم مسلمان و بی‌دفاع فلسطین، غزه، عراق، سوریه، یمن و بحرین اعلام کردند.


شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با شعارهایی نظیر «زنده‌باد مردم فلسطین»، «مرگ بر رسانه‌های غرب‌گرا» و «زنده‌باد اسلام» حمایت جدی خویش را از مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین اعلام کردند.


تظاهرکنندگان با حرکت از چند مسیر از جمله میدان شهید مزاری، خیابان وزارت تحصیلات و خیابان سیلو راهپیمایی را تا پارک «کابل آریانا» ادامه دادند. سخنرانان این گردهمایی که به مناسبت روز جهانی قدس برگزار شده بود، درباره موضوعات مختلف فلسطین صحبت و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند و خواهان آزادی هرچه زودتر قدس شریف شدند.


همچنین شرکت‌کنندگان در این مراسم جنایات داعش در سوریه و عراق، جنایات رژیم آل‌خلیفه در بحرین و آل‌سعود در یمن و کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کردند.


این مراسم با صدور قطعنامه‌ای 8 ماده‌ای از سوی تظاهرکنندگان پایان یافت. در بخشی از این قطعنامه آمده است که مردم مسلمان افغانستان با قلوب سرشار از معنویت و صفای باطن با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس به ندای «هل من ناصر ینصرنی» ملت مظلوم فلسطین لبیک گفته و با فریاد رسا، برائت و انزجار خود را از رژیم منفور صهیونیستی و حامیان بین‌المللی آن اعلام می‌کنند./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات