۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۷۳۹۲۵

ساخت دومین مرکز بزرگ چاپ و نشر قرآن جهان در مالزی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ ساخت دومین مرکز بزرگ نشر قرآن جهان در مساحتی بیش از شش هکتار در شهر 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی آغاز شد.
قران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه 'استار' ترکیه روز شنبه اعلام کرد این مرکز که 'مجتمع نشر قرآن' نام دارد چاپ و انتشار سالیانه بیش از سه میلیون جلد قرآن کریم را در سطح جهانی در برنامه خود دارد.

 

هزینه ساخت این مرکز 60 میلیون رینگیت (حدود 16 میلیون دلار) برآورد شده که شامل ساخت بنا، تجهیزات صفحه بندی و چاپ است.

 

دولت مالزی شهریور ماه سال گذشته با ساخت این مرکز بزرگ چاپ قرآن کریم در پوتراجایا موافقت کرد تا این کشور به دارنده دومین مرکز چاپ این کتاب آسمانی پس از عربستان تبدیل شود.

 

دولت 'نجیب تون رزاق' سال گذشته با بودجه 30 میلیون رینگیتی برای ساخت این مرکز بزرگ چاپ قرآن در پوتراجایا موافقت کرد، اما اطلاعاتی که روز شنبه رسانه های مالزی منتشر کردند نشان می دهد بودجه آن به 60 میلیون رینگیت (هر یک دلار معادل 3.80 رینگیت) افزایش یافته است.

 

آمار در خصوص تعداد قرآن هایی که انتظار می رود سالیانه در این مرکز چاپ شود نیز متناقض است. سال گذشته و در زمان تصویب بودجه اعلام شد قرار است سالیانه یک میلیون نسخه قرآن کریم در این مرکز چاپ و در جهان توزیع شود، اما آمار کنونی حکایت از چاپ سه میلیون جلد قرآن در سال دارد.

 

این مرکز قرار است به کانون طرفداران خط نیز تبدیل شود. پیش بینی شده است طی سه سال این مرکز به بهره برداری برسد.

 

'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی شب گذشته در مراسم آغاز به کار ساخت این مرکز چاپ و نشر قرآنی، از این مرکز به عنوان نماد برجسته ای در شهر پوتراجایا و مالزی یاد کرد و گفت که این مرکز نشر قرآنی می تواند در شاخص شریعت در مالزی نقش داشته باشد.

 

مالزی اوایل سال جاری از تدوین مولفه هایی برای اندازه گیری میزان اسلامی بودن این کشور خبر داد که بر اساس آن میزان اجرایی شدن قوانین اسلامی در مالزی اندازه گیری می شود.

 

این شاخص که از سوی سازمان توسعه اسلامی مالزی با همکاری دانشگاه بین المللی اسلامی این کشور و همچنین بنیاد ماموریت های اسلامی آماده شده است، قرار است امسال برای نخستین بار جایگاه مالزی را بر اساس مولفه های خود تعیین کند.

 

موسسه 'رستو' به عنوان یکی از موسسات قرآنی مالزی سال 2013 اقدام به چاپ و نشر یک میلیون نسخه قرآن کریم همراه با ترجمه به چند زبان زنده دنیا و توزیع آن در داخل و خارج از مالزی کرد.

 

برخی آمارها نشان می دهد در جمهوری اسلامی ایران از سال 1364 تا پایان سال 1392 بیش از 156 میلیون و 297 هزار جلد قرآن کریم به چاپ رسیده است./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات