۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۷۴۱۶۱

کنفرانس بین‌المللی روز جهانی قدس در بلغارستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس بین‌المللی روز جهانی قدس با حضور سفیران و دیپلمات‌های مقیم و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی بلغاری و فلسطینی در هتل موسکوا بلغارستان برگزار شد.
همايش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس به  همت سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با حضور عبد الله نوروزی، سفیر و محمد علی کیانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغاستان و سفیران و دیپلمات‌های مقیم و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی بلغاری و فلسطینی در هتل موسکوا بلغارستان برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم خانم الکساندرا لوزانوا، از اساتید دانشگاه صوفیه در سخنانی درباره روز قدس گفت: امام خمینی (ره) فرمودند در روز قدس اگر یک میلیارد مسلمان فریاد بزنند، اسراییل از همان فریاد می‌ترسد. رهبر کبیر انقلاب ایران به عنوان مردی فداکار و با توجه به مشکلات محرومان، نمی‌تواند پراکندگی غیرقانونی سرزمین فلسطین و تحویل دادنش به دست صهیونیستان و پایمال شدن حقوق مشروعه ملتش را تحمل کند.

 

در ادامه کنفرانس احمد المدبوح، سفیر فلسطین در بلغارستان ضمن تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی جهت برگزاری این کنفرانس گفت: در سال 1979، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی، رهبر انقلاب ایران آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز جهانی قدس برای همبستگی تمامی مسلمانان جهان با مردم مظلوم فلسطین اعلام کرد و از تمامی پیروان دین اسلام درخواست کرد که آن را گرامی بدارند.

 

او افزود که کشتارهایی که در غزه از سوی نظامیان صهیونیستی انجام می‌شوند فراتر از جنایت‌هایی است که فاشیست‌ها در گذشته انجام داده‌اند. سبب شرم است، بازماندگان آن‌هایی که به وسیله نازی‌های آلمان به قتل رسانده شده‌اند اکنون جنایات سنگین‌تری را مرتکب شوند و مردم بی‌گناه فلسطین را به خاک و خون بکشانند.

 

سپس حجت الاسلام حمید امیدی، محقق و استاد دانشگاه طی سخنانی گفت: روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.

 

این محقق و استاد دانشگاه گفت: روز قدس را امام خمینی(ره) در تاریخ به یادگار گذاشت تا مردمان مسلمان جهان از ستمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می کنند، غافل نمانند. این فریاد بیدار باش، نهیبی بر اذهان خفته ملت اسلام بود تا از خواب عمیق غفلت بیدار شوند و در برابر ستمگران تاریخ، با قامتی برافراشته قیام کنند. اکنون که سال‌ها از سخنان پیامبرگونه آن بزرگ مرد الهی می‌گذرد، می‌بینیم که روز قدس، شهرتی جهانی یافته، مرزها را در نوردیده و در اعماق دل و جان ملت‌های آزاداندیش جهان نفوذ کرده است.

 

سخنران بعدی این کنفرانس هریستوا پائونوف، استاد تاریخ دانشگاه صوفیه در سخنانی گفت: نفرت از صهیونیسم، واقعیتی است که هیچ گاه از فرهنگ و باورهای ملت‌های مسلمانان و آزادی‌خواه جهان زدوده نمی شود. نظام صهیونیسم وصله ناجوری است که با زر و زور و نیرنگ، بر پیکره جهان اسلام تحمیل شده است. از این رو مراسم روز جهانی قدس، تنها آیینی تشریفاتی نیست، بلکه نمادی از نفرت عمومی دنیای اسلام و ملت‌های آزاداندیش علیه تمامی مظاهر صهیونیسم است.

 

این استاد دانشگاه صوفیه افزود: رهبر معظم انقلاب ایران می‌فرمایند: «روز قدس لیله القدر تاریخ اسلام است. باید این روز را به بیداری و هشیاری بگذرانیم و تا مطلع الفجر نجات ملت‌های مسلمان و مخصوصا ملت شجاع و مظلوم فلسطین، دست از تلاش نکشیم»./982/ب101/د

ارسال نظرات