۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۲۷۶۶۶۳
امام جمعه هامبورگ:

حقوق بشر در غرب محصول جنبش‌ علیه استبداد بوده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه هامبورگ تأکید کرد: پیدایش مقوله حقوق بشر در غرب، محصول ضرورت‌های اجتماعی و انقلاب‌ها و جنبش‌های مردمی علیه نظام‌های استبدادی بوده است.
نماز جمعه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، خطیب جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: پس از طرح مباحث مقدماتی در موضوع حقوق بشر و بررسی برخی از مواد مهم اعلامیه جهانی حقوق بشر که در دهم دسامبر 1948 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، اکنون مناسب است از منظر درون دینی یک بررسی کلی نسبت به این اعلامیه انجام گیرد.


وی افزود: درباره این اعلامیه قضاوت‌ها و نقدهای متعددی صورت گرفته است؛ برخی اعتقاد دارند این اعلامیه جامع‌ترین و کامل‌ترین سندی است که در زمینه حقوق انسان تدوین شده و البته بسیار واضح است که این دیدگاه، دیدگاهی بسیار افراطی است؛ زیرا کاستی‌هایی که در محتوا و شکل و ترتیب و نظم آن وجود دارد، مانع از چنین قضاوتی خواهد بود. برخی هم شاید به هیچ دلیل حاضر نباشند پذیرای این اعلامیه باشند که البته نفی کامل آن هم یک نگاه تفریطی است؛ زیرا در مواد این اعلامیه مواردی وجود دارد که از حقوق و کرامت انسان دفاع می‌کند و درصدد است جلوی هر نوع خشونت نسبت به انسان به ویژه زنان و کودکان را بگیرد. 


 
حجت الاسلام و المسلمین رمضانی تصریح کرد: با این همه باید در نظر داشت که پیدایش مقوله حقوق بشر در غرب، محصول ضرورت‌های اجتماعی و انقلاب‌ها و جنبش‌های مردمی علیه نظام‌های استبدادی بوده است، مانند اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه که در سال 1789 توسط نمایندگان مردم فرانسه در 17 ماده تدوین و در آن به برخی از حقوق انسان اشاره شد.


خطیب جمعه هامبورگ ادامه داد: بدیهی است چنین اعلامیه‌ای با توجه به شرایط آن دوران تهیه و تنظیم شده و به تصویب رسیده است و این طور نیست که این اعلامیه و حتی اعلامیه جهانی حقوق بشر به همه ابعاد حقوق انسان توجه داشته باشد؛ زیرا گرچه اعلامیه حقوق بشر در 30 ماده تنظیم شده و بُعد وسیع‌تری را در بر داشته، امّا آن هم ناشی از ضرورت‌های پس از جنگ جهانی اوّل و دوم بوده است.


وی گفت: با این توضیح به نظر می‌رسد مواضع مطرح‌شده درباره انسان در این اسناد بین‌المللی از خاستگاه فلسفی، فکری و عقیدتی برخوردار نبوده و بالطبع جهان‌شمول و جامع نیز نخواهد بود؛ بلکه بیشتر تابع ضرورت‌های اجتماعی و تا حدودی هم بر مبانی جامعه‌شناختی استوار است.


مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: این نوع اعلامیه‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند فراعصری و فرامنطقه‌ای باشد. لذا اکنون زمان آن رسیده است عقلای عالم بر اساس نیازهای واقعی و جامع انسان و بر پایه عقل و وحی، قوانین مربوط به بشر را با نظم و ترتیب منطقی تدوین کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی در پایان یادآور شد: به همین جهت اسلام تأکید می‌کند که نخست باید موضع خود را درباره خدا و جهان و انسان مشخص کنیم تا بتوانیم به نگرشی صحیح درباره انسان برسیم و سپس به تدوین قانون حمایت از انسان بپردازیم./982/ب101/د

ارسال نظرات