۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۷۸۳۷۴
اشپیگل:

صلخ خاورمیانه با سیاست‌های اردوغان با مشکل مواجه می‎شود

خبرگزاری رسا ـ یک نشریه سرشناس آلمانی نوشت که رییس جمهور ترکیه با اقدامات اخیر در واقع علیه پ.‌ک‌.ک و نه داعش عمل و به این ترتیب روند صلح در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند.
پ ک ک

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه مدعی است که با داعش می‌جنگد اما در واقع با کردهای پ.ک.ک مبارزه می‌کند. به این ترتیب وی نشان داد که روند صلح در منطقه را با مشکل مواجه می‌کند و در عین حال این پرسش را مطرح می‌کند که آیا این کشور در معرض درگیر شدن در جنگی داخلی قرار دارد؟

 

در این گزارش با اشاره به حملات منظم نیروهای ترکیه علیه مواضع حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق و وابستگان آنها در سوریه آمده است که تنها تعداد کمی از این حملات علیه موضع داعش است و همزمان جوانان کُرد در دیاربکر هدف حمله قرار می‌گیرند؛ جایی که راه‌ها بر روی تظاهرات‌کنندگان بسته شده‌ و پلیس هم با اسلحه و گاز اشک‌آور به معترضان پاسخ می‌دهد اما تظاهرات‌کنندگان به راحتی از تصمیم خود منصرف نمی‌شوند و فریاد می‌زنند: "این تازه اول کار است". در استانبول و دیگر شهرها خشونت‌ و درگیری با پلیس گزارش شده که تاکنون شماری کشته و زخمی هم برجای گذاشته است.  بسیاری از مردم از دیار‌بکر معتقدند که جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است».

 

به نظر می‌رسد که روند صلح میان دولت وکردها به پایان راه رسیده است. بسیاری از بیانیه‌هایی که اردوغان و سران کرد در هفته جاری منتشر کرده‌اند، این موضوع را تائید می‌کند. نیروهای پ.ک.ک و سربازان ترکیه تقریبا هر روز در پی حملات هوایی کشته می‌شوند. همه اینها در حالی است که هفته گذشته غرب امیدوار بود که بالاخره اردوغان اقدام علیه داعش را آغاز کرده است؛ آن هم در شرایطی که سالها این گروه نظامی را تحمل کرده‌ بود.

 

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به حمله تروریستی اخیر در شهر «سوروچ» در مرز ترکیه با سوریه  که به مرگ 32 نفر منجر شد و رایزنی آمریکا و ترکیه را در باره همکاری در زمینه اقدام علیه داعش به دنبال داشت، آمده است:‌ نیروی هوایی آمریکا اکنون اجازه دارد تا از پایگاه‌های نظامی ترکیه از جمله پایگاه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اینجرلیک استفاده کند. این باعث می‌شود که فاصله‌هایی که جنگنده‌های آمریکایی برای حملات باید بپیمایند کم شود. اما در ورای همه اینها خیلی زود نیت واقعی اردوغان  مشخص شد.

 اینکه او می‌خواهد از فرصت به دست آمده برای مقابله با [کُردها و] پ.ک.ک استفاده کند. در واقع این اوضاع شرایطی توام با پوچی را برای ترکیه به وجود آورده است که هم علیه داعش اقدام کند و هم موضعی بسیار قوی‌تر علیه مخالفان خود به کار گیرد. در نگاهی دقیق به مسئله مشخص می‌شود که ترکیه از بمب‌گذاری انتحاری در سورچ به عنوان بهانه‌ای برای اقدام علیه قربانیان داعش و نه گروه تروریستی داعش استفاده کرده است./982/ب101/د

ارسال نظرات