۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۲۷۸۳۹۷
گزارش سایت روس از قرقیزستانی‎های داعش؛

از ایفای نقش مترجمی تا ادعای جهاد در راه خدا برای داعش

خبرگزاری رسا ـ سایت خبری روس در گفت‎وگو با اعضای قرقیزستانی داعش از زندگی در شهر های تحت سیطره داعش گزارش می دهد.
داعش
به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه خبری اسپونیک در یکی از زندان های دولت سوریه با دو تن از عناصر زندانی داعش مصاحبه کرده است و به بررسی چگونگی آشنایی و پیوستن خود به داعش و نیز اوضاع زندگی در مناطق تحت سیطره به اصطلاح خلافت داعش پرداخت.
 
محمد یحیی حکمتجان شهروند قرقیزستان، در سال 2011 برای تحصیل علوم دینی به دانشگاه الازهر مصر می رود. وی بعد از ترک تحصیل از سوی مبلغان سلفی برای سفر به سوریه و حضور در به اصطلاح جهاد تشویق می شود. حکمتجان با کمک عده ای راهی استانبول شده و از آنجا به مرز سوریه رفته و به طور قاچاقی و شبانه وارد این کشور می شود.
 
وی درباره اولین روز حضور خود در سوریه اینچنین می گوید: به شهر کفر حمرا در سوریه رسیده و به محل زندگی سیف الله چچنی رفتیم. بعد از گذشت دو روز، با یک تبعه دیگر قرقیز آشنا شدم که قاضی شرعی و نیز مامور اعدام سیف الله چچنی بود. وی از من خواست که با داعش بیعت کنم و این در حالی بود که هیچ اطلاعی از ایدئولوژی داعش نداشتم.
 
این داعشی قرقیز در پاسخ به سوال اسپوتنیک درباره نحوه زندگی تحت سیطره داعش گفت: من را به دلیل تسلط به زبان عربی مسؤول محافظت از عده ای از زنان و کودکان کردند. این عده را به همراه دو شیخ و زنان و کودکان ازبکستانی با اتوبوس به رقه بردم. شهری که بعدا به طور کامل از سوی داعش تصرف شد و به مرکز خلافت کذایی این گروه تروریستی درآمد.
 
ترویست قرقیزستانی در ادامه صحبت های خود اعتراف کرد که به عنوان مترجم برای داعش فعالیت داشته و در جمع آوری کمک های مالی برای این گروه تروریستی فعالیت می کرده است.
 
حکمتجان درباره اوضاع شهری در رقه ضمن اشاره به سیستم پیچیده مدیریت در این شهر گفت: زنان باید حتما روبند بزنند و بدون همراهی یک مرد حق خروج از خانه را ندارند؛ مغازه ها جایز به استفاده از مانکن نیستند؛ شهر دارای اجرا کنندگان قانون است.
 
منظور این تروریست از ماموران و اجرا کنندگان قانون، جلادانی است که به طور خودسر و به بهانه های واهی مردم را می کشند و یا نقص عضو می کنند.
 
این تروریست درباره منابع مالی داعش گفت: افراد ثروتمند و حامی افراطی گری از کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و سوریه به داعش کمک می کنند. علاوه بر این کمک های مالی، داعش از طریق فروش نفت قاچاق و نیز اشیای عتیقه کسب درآمد می کند.
 
محمد حنوف آزامدجان یکی دیگر از افرادی بود که با شبکه خبری اسپونیک مصاحبه کرد. وی بر خلاف داعشی پیشین، با خرسندی اعلام کرد که در شهر حلب به مدت دو ماه آموزش نظامی دیده و مدتی را "برای خدا جهاد" کرده است.
 
این تروریست همانند هموطن خود مدتی را در الازهر به تحصیل علوم اسلامی پرداخته و همانند بسیاری دیگر از تروریست ها از طریق ترکیه وارد سوریه شده است.
 
وی گفت در ابتدای ورود به داعش 20 روز را در کنار داعشی هایی از عربستان و اردن به سر برده و بعد از برای آموزش به شهر شیخ سلیمان به منتقل شده است. در این منطقه که یک پایگاه سابق ارتش سوریه بوده است، به طور همزمان ظرفیت آموزش 200 تا 250 داعشی وجود داشته است.
 
داعشی قرقیز درباره مسؤولان آموزش خود گفت که یکی از آنان فرانسوی و دیگری چچنی بوده و بیشتر اعضای داعش اکثرا خارجی و با ویژه با ملیت عربستانی هستند. مسؤولان آموزش از افراد تازه وارد تروریست هایی کارکشته می سازند که توانایی کار با انواع سلاح های سبک، تیربار و خمپاره را دارند.
 
تروریست داعشی قرقیز در پایان در پاسخ به سوالی درباره علاقه او به بازگشت به میدان جنگ گفت: آن چه در سوریه می بینیم، جهاد نیست بلکه خونریزی است./847/ب901/د
ارسال نظرات