۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۷۹۴۷۶
واشنگتن پست مطرح کرد؛

ایجاد تفرقه و شکاف در گروه تروریستی طالبان

خبرگزاری رسا ـ واشنگتن پست درگزارشی تحلیلی نوشت: دولت پاکستان و گروه «داعش» تاثیر گذاران اصلی آینده جنبش طالبان در دوران پسامرگ رهبر سابق این گروه، آشفته و دچار دسته بندی شده اند.
شبه نظاميان طالبان افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، افغانستان تا دو هفته قبل در مسیر رسیدن به سمت صلح و ثبات پیش می رفت و رهبران گروه طالبان خود را آماده ورود به دور دوم مذاکرات با دولت افغانستان می کردند که با تشویق پاکستان به دنبال ذوب شدن یخ طولانی مدت روابط فیمابین کابل با اسلام آباد به جریان افتاده بود.


ملا محمد عمر رهبر طالبان هم حمایت خود را از این گفت وگوها اعلام کرده بود.


اما انتشار خبر مرگ ملا محمد عمر و اینکه او دو سال پیش کشته شده است, همه این سناریوی نویدبخش را به کلی باطل ساخت و رهبر جدید طالبان سوگند یاد کرد که جهاد را همچنان طبق روال گذشته ادامه خواهد داد تا این جنبش را که روز به روز به شکست و از هم گسیختگی نزدیک می شود دوباره منسجم و متحد سازد.


فردی که خود را اختر محمد منصور خطاب می کند در یک نوار صوتی منتشر شده در وب سایت طالبان خود را رهبر جدید این گروه معرفی و اعلام کرد: ما تا زمان خلق یک نظام اسلامی به جهاد خود ادامه خواهیم داد. دشمن با تبلیغات دروغین صلح طلبی تلاش می کند جهاد را تعضیف کند.


او افزود: هرکجا تفرقه هست 'الله ' ناخرسند است و فقط دشمن است که از تفرقه شاد می شود. ما 25 سال است که در حال جنگیم و به راحتی از دستاوردهایمان و افتخاراتی که کسب کرده ایم نخواهیم گذشت.


فیلمی ویدیویی هم از اعلام وفاداری شماری از روحانیان افغان و سران قبائل و ریش سفیدان افغان به منصور به نمایش گذاشته شد.

 

به اعتقاد ناظران سیاسی, جنگ قدرت درون طالبان دسته بندی های جدیدی را در این جنبش ایجاد کرده است و بر سر این موضوع که آیا مبارزه ادامه پیدا کند و یا لازم است به مذاکرات ملحق شد, اختلاف نظر و دو دستگی ایجاد شده است . همچنین دشمنی میان قبائل و نواحی مختلف که روزگاری زیر ظلم و ستم مضاعف حاکمیت مطلقه ملا عمر قرار داشتند هم به دنبال مرگ وی تشدید شده است.


هنوز قضاوت کردن در مورد اینکه سرانجام این منازعات داخلی و اختلافات به کجا ختم خواهد شد زود است؛ اما به اعتقاد تحلیلگران سیاسی, طالبان اینک با یک بحران بقا روبروست که می تواند به شکافی دائمی منجر شود./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات