۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۸۱۴۶۹
رییس سابق الازهر مصر:

تعصب و تندروی ثمره اندیشه تکفیری است

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق دانشگاه الازهر مصر با اشاره به اهمیت گفتمان دینی معتدل در رویارویی با افراط‌گرایی تاکید کرد که تعصب و تندروی ثمره اندیشه تکفیری است.
الازهر مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالحی عزب رییس دانشگاه الازهر مصر در کنگره جهانی فتوا به بیان ویژگی فتوا در دین اسلام پرداخت و افزود: فتوا در امور دینی و امور دنیوی از ویژگی‌های شرع مقدس است. تنها راه مستحکم پیش روی کسانی که به سلاح علم و تقوا مزین هستند، فتوا است.

 

عزب افزود: سهولت و آسانی در عمل از ویژگی فتوای خوب و مناسب است. شرایط فتوا با توجه به علم به احکام، اطلاع از احکام، مقاصد احکام، کیفیت ترتیب دلایل شرعی تغییر می کند.

 

رییس دانشگاه الازهر با هشدار از اهمال در فتوا خاطر نشان کرد: مفتی خوب کسی است که امور زندگی مردم را آسان می کند. سختگیری بر مردم در احکام از دستورات فقه اسلامی نیست.

 

از سوی دیگر اسامه العبد رییس سابق دانشگاه الازهر ضمن قدردانی از دارالافتای مصر در برگزاری کنگره جهانی فتوا بر اهمیت گفتمان دینی و فتوا تاکید کرد.

 

اسامه العبد گفت: تندروی در اندیشه تکفیری از آشکارترین بحران‌های پیش روی امت اسلامی است و گفتمان دینی قوی آن گفتمانی است که بر اساس الگوی معتدل ترسیم شده باشد.

 

العبد با بیان آنکه اندیشه افراطی هیچگاه حاضر به درک واقع نیست افزود: مهمترین دلیل تعصب و تندروی اندیشه تکفیری است. علمای دین بایستی با نشر گفتمان دینی به مبارزه با تفکر افراطی برخیزند./981/ب902/د

ارسال نظرات