۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۲۸۱۴۷۶
نوری المالکی:

طرح اصلاحات دولت با اشکالات قانونی مواجه است

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس جمهور خواستار اصلاح طرح نخست وزیر این کشور شد و خاطرنشان کرد که این طرح دارای اشکالات قانونی است.
نوري مالکي، نخست وزير عراق

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، نوری مالکی، معاون رییس جمهور و نخست وزیر سابق عراق در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی العراقیه به بررسی طرح اصلاحات حیدر العبادی نخست وزیر این کشور پرداخت و گفت: امیداور بودم که طرح اصلاحات قبل از آغاز تظاهرات‎های مردمی و فشار ملت بر دولت در عراق آغاز شود ولی متاسفانه ترس سیاستمداران و مسؤولان از اجرای طرح اصلاحات موجب عقب افتادن این طرح شد.


وی افزود: طرح اصلاحاتی که با عجله نوشته شده باشد در مرحله اجرا با مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد و موجب کاهش اطمینان مردم به آن می‎شود.


معاون رییس جمهور عراق اظهار داشت: درخواست مردم در اجرای اصلاحات موجب شد که دولت، پارلمان و حتی مرجعیت در تصویب، اجرا و حمایت آن به تکاپو بیفتد. خواسته‎های مردم در اعتراض به فساد، نقص در برق و آب کاملا مشروع و مسالمت آمیز است.


وی بخش دیگر تظاهرات مردمی را سیاسی خواند و تصریح کرد: برخی از تظاهرات کنندگان شعارهایی در اعتراض به نظام سیاسی دولت، پارلمان، انتخابات آزاد و غیره سر می‎دادند. این تفکرات آنان باعث شد که سیاستمداران در نحوه اجرای طرح اصلاحات با چالش‎های مواجه شوند.


نخست وزیر سابق عراق کلیت طرح اصلاحات را در وضعیت کنونی این کشور بی فایده توصیف کرد و گفت: گرچه مردم عراق در این دوره به شدت احتیاج به طرح اصلاحات دارند ولی این طرح مخالف قانون ملی کشور است.


وی به علل غیر قانونی بودن طرح اصلاحات اشاره کرد و ادامه داد: کاهش تعداد وزارتخانه، پارلمان و غیره موجب تغییر قانون اساسی این کشور می‎شود و همچنین کاهش معاونان رییس جمهور نیز غیر قانونی است زیرا این معاونان زیر نظر نخست وزیر نیستند. این دو اشکال باید اصلاح شود که بتوان گفت که این طرح اصلاحت موافق قانون اساسی است.


مالکی از حمایت ائتلاف دولت قانون از طرح العبادی خبر داد و خاطرنشان کرد: نخست وزیر می‎تواند هر تصمیم که بخواهد اعم از کاهش مزایا، حقوق و تعداد وزیران وابسته به ائتلاف دولت قانون انجام دهد.


وی در جواب سوال مجری برنامه که پرسید آیا می ترسید که با طرح اصلاحات منصب خود را به عنوان معاون رییس جمهوری عراق از دست دهید، گفت: من هیچ گاه به فکر جایگاه و منصب نبودم که الان بخواهم با این طرح احساس خطر بکنم و همچنین معاون رییس جمهور امتیازات و اختیارات آنچنانی ندارد./994/ب912/د

ارسال نظرات