۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۸۱۷۱۰
با بهره‌گیری از آثار متعدد؛

همسفر ره‌توشه زائران عتبات عالیات منتشر شد

خبرگزاری رسا - کتاب همسر ره‌توشه زائران عتبات عالیات با گردآوری و تنظیم جمعی از نویسندگان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
همسفر ره‌توشه زائران عتبات عاليات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب همسفر ره‌توشه زائران عتبات عالیات از سوی پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، با بهره‌گیری از آثار متعددی که در زمینه‌های مختلف مباحث مرتبط با عتبات عالیات چاپ کرده است، تدوین شده و برای بهره‌گیری در اختیار روحانیون اعزامی به این سفر زیارتی قرار گرفت.

 

تردیدی نیست که زیارت در اسلام به ویژه در فرهنگ شیعه و پیرامون اهل بیت علیهم‌السلام، جایگاه والا و ارزشمندی دارد. به خاطر آثار تربیتی که در زائر بر جای می‌گذارد، ائمه معصومین علیهم‌السلام و اولیای الهی، پیروان خود را به زیارت تشویق و پاداش‌های فراوانی برای زائران مشاهد مشرفه بیان کرده‌اند.

 

هر ساله خیل عظیمی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت برای زیارت آن مشاهد شریف، عازم عتبات عالیات می‌شوند و از آن مراقد منوره بهره‌های معنوی می‌گیرند. برای بهره‌برداری بیشتر و پربارتر، بعثه مقام معظم رهبری تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است که یکی از آنها اعزام روحانیان برای تبلیغ معارف زندگی معصومین و تاریخ شهرهای زیارتی است.

 

با بهره گرفتن از کتاب همسفر ره‌توشه زائران عتبات عالیات که در قطع وزیری، 420 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 12 هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده و در اختیار روحانیان اعزامی به عتبات قرار گرفته، به آثار مختلف دیگر در حوزه زیارت کمتر نیاز است.

 

آداب سفر، شهر مقدس نجف، کربلا، سیمای کاظمین، شهر بغداد، شهر سامرا و احکام فقهی سفر زیارتی عتبات، بخش‌های این کتاب را به خود اختصاص داده است که تنها در بخش نخست آن و ذیل عنوان آداب سفر، آداب قبل از سفر، آداب حین سفر و آداب بعد از سفر بررسی شده است.

 

اخلاص در نیت، زاد و توشه حلال، خداحافظی و حلالیت‌طلبی، انتخاب همراهان شایسته و همشأن، وصیت کردن، غسل، صدقه، آغاز سفر با نماز، دعا هنگام خروج، همراه داشتن خوراکی و بدرقه مسافر از عنوان‌های بخش آداب قبل از سفر است.

 

در بخش آداب حین سفر به نکاتی همچون پرهیز از عجله و شتاب، حفظ دارایی و اثاثیه، مشوق خوبی‌ها بودن، رعایت اخلاق اسلامی، مهرورزی به مردم، احترام به سالخوردگان، سلام به همسفران، کمک به همسفران، ناسازگاری ممنوع، آزار نرساندن به همسفران، نادیده گرفتن لغزش‌ها، مدارا با بیماران، حل مشکلات همسفران و بی‌اعتنایی به اموال دیگران اشاره شده است.

 

پرهیز از سوءظن، رازداری، زینت تشیع، پوشش مناسب، عبادت عاشقانه، اغتنام فرصت‌ها، توجه به اوقات نماز، شرکت در نماز جماعت، پرهیز از پرخوری و خواب زیاد، هدیه سفر و اطلاع دادن زمان بازگشت از دیگر مطالب مرتبط با آداب حین سفر است و در بخش آداب بعد از سفر مطالبی درباره بازگو نکردن خاطرات تلخ، حفظ آثار زیارت و آداب زیارت به چشم می‌خورد.

 

در ذیل عنوان اخلاص در نیت از بخش آداب قبل از سفر می‌خوانیم: اخلاص، شرط اساسی در تمامی عبادت‌ها است؛ هر کس عبادتی را برای خودنمایی و ریا یا دستیابی به امور مادی و دنیایی انجام دهد، از آن عمل هرگز بهره و نصیبی نخواهد برد.

 

این اصل مهم به اندازه‌ای تعیین کننده است که اگر رزمنده و جهادگری در میدان نبرد شرکت کند و هدفش دستیابی به غنایم جنگی، انتقام‌گیری از دشمن و رسیدن به پست و مقام باشد و در این راه کشته شود، شهید به حساب نمی‌آید.

 

همه چیز در گرو نیت انسان است و با آن ارتباط مستقیم دارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جز این نیست که کارها به نیت‌هاست. یعنی براساس نیت هرکس، بررسی و پاداش یا جزا داده می‌شود و در حدیث دیگری نیز آمده است: هرگاه کاری را انجام دادی، آن را فقط برای خدا انجام ده، زیرا خداوند تنها اعمال خالص را از بندگان خود می‌پذیرد./920/پ202/ق

ارسال نظرات