۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۲۸۱۸۱۶

هفدهمین سالگرد شهادت آیت الله صدر در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ هفدهمین سالگرد شهید آیت الله سید محمد صدر با حضور علما و شخصیت‎های سیاسی و مذهبی در شهر مقدس قم برگزار شد.
شهيد حضرت آيت الله محمد صادق صدر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفدهمین سالگرد شهید آیت الله سید محمد صدر، از مراجع تقلید نجف اشرف و فرزندان وی حجج اسلام سید مصطفی و سید مومل صدر شب گذشته با حضور نمایندگان دفاتر مراجع تقلید در مسجد امام رضا (ع) در شهر مقدس قم برگزار شد.

 

راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران، نماینده مجلس اعلای اسلامی در تهران، نماینده مجمع طلاب عراقی‎ها در قم و تعداد بسیاری از علما و سیاستمداران عراقی و ایرانی از جمله افراد شرکت کننده در هفدهمین سالگرد شهید آیت الله صدر بودند.


حجت الاسلام شیخ اسعد الناصری، از جانب دفتر و خانواده آیت الله صدر در این مراسم سالگرد به جنبه‎های علمی و سیاسی این مرجع تقلید اشاره کرد و گفت: آیت الله صدر با نیت و اراده قوی در دوران جوانی به تحصیل علوم دینی ‎پرداخت و درجات معنوی و علمی خود را پله به پله افزایش می‎داد.


وی با اشاره به زندگانی اساتید آیت الله صدر و رابطه وی با آنان خاطرنشان کرد:
این مرجع تقلید اگر چه از خاندان بزرگ و شریف صدر بود ولی در انتخاب استاد، پیمودن مراحل تحصیلی هیچ گاه به مرجعیت و یا جایگاه خانوادگی خود توجه نمی کرد و همیشه درپی پیمودن مراحل و مدارج علمی و کمال بود.


شیخ ناصری به جنبه سیاسی این عالم اشاره کرد و گفت: مستکبران و حاکمان دوران حضرت آیت الله صدر از حضور و فعالیت‎های وی احساس خطر می‎کردند و همیشه درپی جذب و یا تهدیدش بودند.


وی تصریح کرد: این مرجع تقلید با سخنرانی سیاسی خود در نماز جمعه با مشت آهنین، زیاده خواهی مستکبران و ظالمان و حاکمان را رد می‎کرد و مانع از فعالیت‎های آنان می‎شد. برگزاری نماز جمعه‎های آیت الله صدر موجب تزلزل نظام ظالمان شد.


شیخ ناصری یکی دیگر از فعالیت‎های سیاسی آیت الله صدر را تشکیل دادگاه شرعی و قضاوت در بین مردم بر اساس شریعت اسلامی دانست و تاکید کرد که وی همیشه وزیران و حاکمان را به رعایت اخلاق و احکام اسلامی توصیه می‎کرد.


وی افزود: آیت الله صدر در زمینه تحقیق و پژوهش علمی کتاب و آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است و این آثار را فی سبیل الله انجام می‎داد و به دنبال اسم و رسم هیچ‎گاه نبود./994/ب901/د

ارسال نظرات