۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۸۲۸۱۷
از سوی مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر؛

نشست علمی «نقش فتوا در رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی» برگزار می‎شود

خبرگزاری رسا ـ نشستی علمی از سوی مجمع پژوهش‌های اسلامی مصر با هدف آماده سازی و آگاهی بخشیدن به علما، صاحب نظران و اندیمشندان عرصه فتوا در شهر منصوره مصر برگزار می‌شود.
محي الدين عفيفي دبيرکل مجمع پژوهش هاي الازهر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع پژوهش‌های اسلامی، این هفته، نشستی علمی را  با عنوان «نقش فتوا در رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی» در دانشکده پژوهش‌های اسلامی شهر منصوره مصر برگزار خواهد کرد.

 

این برنامه در چهارچوب طرح مجمع پژوهش‌های اسلامی برای رویارویی با آشفتگی فتوا، مبارزه با فتواهای تکفیری و انتحاری و تبیین تاثیر زمان و مکان در برداشت‌ از متون و صدور فتوا برگزار می شود.

 

این نشست با سخنرانی عبدالحلیم منصور استاد فقه مقارن دانشکده فقه و قانون و جمعی از بزرگان، علما و صاحب نظران الازهر در استان‌های منوفیه، شرقیه، غربیه و دقهلیه پیرامون نقش فتوای صحیح در مبارزه با افراط‌گرایی برگزار می شود.

 

محیی الدین عفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی در این باره گفت: هدف از برگزاری این نشست، آماده سازی و آگاهی بخشیدن به اندیشمندان الازهر و مطرح ساختن مسائل جدید مرتبط با تکفیر، غلو و افراط گرایی است.

 

عفیفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع فتوا در دین اسلام افزود: برخی از صاحب‌نظران به هنگام صدور فتوا، به دلیل احتیاط فراوان، تعمّد بر سخت‌گیری داشته و فتواهای سختگیرانه‌ای را صادر می کنند؛ در حالی که می توانند فتوای به سهولت و آسانی عملی دهند.

 

وی خاطر نشان کرد: برخی از مفتی‌ها گمان می کنند که با احتیاط زیاد و صدور فتوایی که منجر به سختی انجام عملی شود، ذمّه آنان از فتوا مبرّی است اما واقعیت آن است که رسول اکرم (ص) از فتوایی که منجر به سختی و مشقت افتادن مردم شود نهی کرده است.

 

دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی بر اهمیت آسان گیری در صدور فتوا، رفع عسر و حرج از مردم، رعایت زمان و مکان در فتوا تاکید کرده و اظهار داشت: برآورده شدن چنین خواسته‌هایی جز از راه آمادگی علمی و وسعت نظر نسبت به مردمی که مجریان اصلی فتواها هستند امکان پذیر نیست. از این روی در مجمع پژوهش های اسلامی با بررسی این مشکلات و ارائه راهکار در حل آن، سطح آگاهی مفتی‌ها را در صدور فتوا بالا خواهیم برد./981/ب903/د

ارسال نظرات