۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۸۴۵۸۰

نگاهی به گروهک‎های تروریستی فعال در آفریقا

خبرگزاری رسا ـ گروه های تروریستی در سراسر دنیا با استفاده از نام اسلام به جرم و جنایت می پردازند و نام اسلام را لکه دار می کنند. در این میان به دلیل فقر مالی و فرهنگی جاری در آفریقا، این قاره به محل مناسبی برای جولان این گروه ها تبدیل شده است.
يکي از تروريست هاي عضو داعش
 
به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از مشکلات حال حاضر دنیای امروز به ویژه کشورهای اسلامی، پدیده افراطی گری و انجام عملیات تروریستی با ادعای پیروی از دستورات اسلامی است. در این میان کشورهایی که از فقر مالی و فرهنگی رنج می برند، بیشتر به افراط و تفریط در مسائل مختلف دچار هستند.
 
کشورهای استعمارگر غربی از دیرباز برای تامین مطامع استعماری خود از منابع بکر کشورهای فقیر و جهان سوم، به ترویج جنگ و خشونت پرداخته اند و گرچه شاید اسناد این گونه اقدامات استعماری چندان در دسترس نباشد اما هر از چندگاهی سازمان های جاسوسی غربی، با خارج کردن اسناد از طبقه بندی اطلاعاتی، به بعضی کودتاها و جنگ افروزی ها در کشورهای مختلف جهان اعتراف کرده‌اند.
 
مبحث دخالت کشورهای غربی و فعالیت های استعماری آنها در کشورهای جهان، گرچه بسیار جای تحقیق و بحث زیادی دارد اما بحث تازه ای نیست. همچنین باید گفت که سال هاست که در کشورهای آفریقایی گروه های مختلف قومی و نژادی با انجام فعالیت های تروریستی و فروش منابع و ذخایر آفریقا، مطامع استعمار را تامین کرده اند. اما پدیده جدیدی که همه جهان از جمله آفریقا را تحت تاثیر قرار داده است، پدیده افراطی گری و ظهور گروه های تروریستی به نام دفاع از اسلام و مسلمانان است. تحقیقات و بحث های زیادی در مورد تروریست های القاعده و داعش در سراسر دنیا و به ویژه کشورهای عراق و سوریه در خاورمیانه انجام شده است. اما چندی است که همان گروه های شورشی آفریقایی که سال ها به قتل و غارت در آفریقا پرداخته اند، با تحریکات افراط گرایانه و سلفی، داعیه دفاع از اسلام ناب را برداشته اند و با خونریزی و سفاکی، قصد تشکیل حکومت به اصطلاح اسلامی را دارند. جالب آن که جرقه پیدایش گروه های افراطی آفریقایی با افکار سلفی القاعده زده شد اما آن ها بعدا به صورت خودسر عمل کرده و بعدا با قدرت گرفتن داعش با این گروه تروریستی اعلام بیعت کردند. البته گروه های اسلام گرا و افراطی سابقه زیادی در فعالیت در آفریقا دارند اما در این مجال منظور، گروه هایی است که به حملات مسلحانه و نظامی می پردازند. به طور مثال برخی از دولت ها، خط مشی گروه اخوان المسلمین را که گروهی سلفی است، افراطی و تروریستی می دانند اما لا اقل به طور مشهود و برجسته، گروه اخوان المسلمین شاخه نظامی ندارد. با این حال بعضی از گروه های تروریستی فعال در خاورمیانه، بنیان های اعتقادی مشابهی با اخوان المسلمین دارند.
 
در ادامه به بررسی چند گروه تروریستی فعال در سراسر آفریقا می پردازیم.
 
الشباب
در سال 2006 گروه تروریستی الشباب از بازمانده های گروه تروریستی دیگری به نام اتحاد محاکم اسلامی تشکیل شد. احمد عبدی گودان، رهبر این گروه تروریستی رابطه خود را با القاعده را رسما اعلام کرده است. این گروه به طور خودسرانه افراد را به جرم های واهی سنگسار یا قطع عضو می کند. همچنین طبق دستورات این گروه پخش هرگونه موسیقی را از رادیو ممنوع می داند و نیز پخش مسابقات ورزشی از تلویزیونی را ممنوع اعلام کرده است.
 
در چند سال گذشته، این گروه مجبور به ترک شهرهای مهم سومالی یعنی موگادیشو و کیسمایو شده است. اما هنوز هم فعالیت های تروریستی از جمله حملات انتحاری در کشور سومالی و نیز کشورهای همسایه آن مانند اوگاندا از سوی اعضای الشباب انجام می شود. در سال 2010 تعداد 76 نفر در حمله اعضای الشباب در اوگاندا کشته شدند. در سال 2013 نیز در حمله الشباب به مرکز خریدی در کنیا، 67 نفر به قتل رسیدند.
 
الشباب پیش از این برای گسترش طرز فکر خود از شبکه های رادیویی و تلویزیونی استفاده می کرد. اما این گروه با از دست دادن مناطق زیادی در سومالی، این فرصت را از دست داد. در نتیجه، الشباب در حال حاضر به صورت روزافزون و گسترده ای برای گسترش افکار خود و نیز نیروگیری اینترنت استفاده می کند. خروجی های انگلیسی زبان الشباب، به ویژه در توییتر، نشان دهنده سطح پیشرفته فعالیت الشباب است که با هیچ گروه تروریستی دیگر قابل مقایسه نیست. گزارش ها همچنین حاکی است که اینترنت برای نیروگیری های الشباب، بسیار موثر بوده است.
 
به روز رسانی لحظه به لحظه اخبار از سوی نیروهای الشباب، موجب شده است که خبرهای خبرگزاری های دولتی تحت الشعاع قرار گیرد. از جمله این موارد می توان به پوشش خبری حمله این گروه تروریستی به کاروان نیروهای سازمان ملل اشاره کرد. طبق گزارش منابع بین المللی این گروه تروریستی برای رسیدن به اهداف خود از ده ها حساب کاربری توییتر بهره می برد.
گروه تروریستی الشباب
 
القاعده مغرب اسلامی (AQIM)
قدیمی ترین شبه نظامی حاضر در شمال آفریقا، گروه تروریستی القاعده مغرب اسلامی است. این گروه تروریستی در سال 2005 نام خود را از «گروه سلفیِ تبلیغ و جهاد در الجزایر» (GSPC) به القاعده مغرب اسلامی تغییر داد و با اسامه بن لادن بیعت کرد. «گروه سلفیِ تبلیغ و جهاد در الجزایر» در سال 1998 با جدا شدن از گروه مسلح اسلامی (GIA) بنیان شد. گروه مسلح اسلامی در دهه 1990 سابقه مبارزه با دولت الجزایر را داشت.
 
ابومسعود عبدالودود، ملقب به دروکدل، که پیشتر از جنگجویان گروه مسلح اسلامی بود، در سال 2003 به سمت رهبری گروه القاعده مغرب اسلامی منصوب شد. وی از آن تاریخ به بعد در مناطقی از الجزایر و مالی مشغول به فعالیت است.
 
در سال 2013 گروه القاعده مغرب اسلامی در درگیری هایی با نیروهای دولتی تونس در کوه های شامبی در مرز تونس و الجزایر شرکت داشت.
 
القاعده مغرب اسلامی، به دلیل جدا شدن اعضای برجسته آن و تشکیل زیرشاخه های مختلف، با مشکلات زیادی روبرو است. یکی از اعضای مهم این گروه، مختار بالمختار است که سال 2013، مغز متفکر عملیات آمیناس در الجزایره بوده است.
 
زیرشاخه های القاعده مغرب اسلامی
در سال 2013، دو گروه تروریستی «مردان نقابدار» بالمختار و «جماعت توحید و جهاد غرب آفریقا» (MUJAO)، اعلام وحدت کردند گروه تروریستی المرابطون را تشکیل دادند.
 
مردان نقابدار و گردان های میثاق خون
بعد از آن که مختار بالمختار جدایی خود از القاعده مغرب اسلامی را اعلام کرد، در اکتبر سال 2012 گردان « میثاق خون» را تشکیل داد. البته بالمختار به صورت همزمان، رهبری گروه «مردان نقابدار» را نیز بر عهده داشت. این دو گروه در سال 2013 در حملات به کشور نیجر و نیز گروگانگیری در میدان گازی آمیناس الجزایر شرکت داشتند.
 
اسناد به جا مانده بعد از شکست این گروه تروریستی در شمال مالی نشان می دهد که درگیری بین رهبر این گروه تروریستی الجزایری با سران القاعده مغرب اسلامی موجب انشقاق آن ها از هم شده است. بالمختار، پیش از این در بسیاری از عملیات های گروگانگیری و آدم ربایی شرکت داشت و این عملیات ها به دلیل عواید مالی موجب قدرت گیری بالمختار و رهبری قوی تر وی شد. همچنین به وی کمک کرد که به طور راحت تری به نیرو گیری های جدید و گسترده ای دست زند.
 
جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا
جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا (MUJAO) در اواخر سال 2011 تشکیل و در سال 2012 بعد از پیوستن دو گروه از قوم طوارق مشهور شد. این دو گروه طوراق، گروه های جنبش ملی آزادی ازاواد و گروه انصار الدین بودند. سازمان جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا بین آوریل 2012 تا ژانویه 2013 کنترل شهر کوچک گائو در کشور مالی را بر عهده داشتند.
 
این زیرشاخه القاعده مغرب اسلامی که در کشور مالی شکل گرفته است، بیشتر از عرب های کشورهای مالی، نیجر و موریتانی  تشکیل شده است. بنیان گذاران این گروه نیز اعضای موریتانیایی جدا شده از القاعده مغرب اسلامی هستند. رهبر آن نیز یعنی حمد محمد الخیری اعلام کرده است که به زعم خود برای گسترش هر چه بیشتر جهاد پایه گذاری شریعت اسلامی در غرب آفریقا؛ از گروه القاعده مغرب اسلامی جدا شده است.
 
در سال 2012 «جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا» مسؤول ربودن دیپلمات های الجزایری در مالی بوده است.
 
جنبش فرزندان صحرای اسلامی برای گسترش عدالت
این گروه در سال 2013 از جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا، جدا شد و بنا به گزارش ها در مناطق شمال کشور نیجر، غرب لیبی و جنوب غربی الجزایر فعالیت می کند. منابع الجزایری می گویند این گروه که از اتباع لیبیایی، الجزایری و مالی تشکیل شده در حملات علیه نیروهای انتظامی الجزایر نقش داشته است.
 
این گروه تروریستی نیز همانند گروه میثاق خون به رهبری بالمختار، برای انتشار اخبار خود ترجیح می دهد که از رسانه های موریتانی استفاده کند.
 مختار بالمختار تروریست الجزایری
بوکو حرام
بوکوحرام که به معنای «تعلیم و تعلم غربی حرام» است، از سوی ابوبکر شکائو رهبری می شود.
 
گروه تروریستی بوکوحرام بارها به پاسگاه های پلیس، کلیساها، مدارس و دیگر سازمان هایی که مرتبط با آموزش و پرورش باشد حمله کرده است.
 
گفته می شود در ابتدای سال 2012، وقتی که شمال کشور مالی از چنگ تروریست های جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا خارج شد، اعضای بوکوحرام برای کمک به این گروه تروریستی، به منطقه اعزام شدند.
 
گروه افراط گرا و تروریستی بوکو حرام که منطقه وسیعی از نیجریه را به اشغال خود در آورده است، با گروگانگیری عده زیادی دختر دانش آموز و اجبار آنان به پذیرش دین اسلام، با انتقادات زیادی در سطح بین المللی مواجه شد.
 
روز گذشته یکی از فرماندهان ارتش نیجریه گفت که اعضای بوکوحرام با آنکه ادعای دفاع از اسلام و گسترش شریعت اسلامی را دارند، نمی توانند حتی ذره ای از قرآن را بخوانند. بعضی از آنان حتی ابتدای سوره حمد را نیز به خاطر ندارند.
 
انصار الشریعه
از ابتدای سال 2011، گروه های زیادی در جهان عرب از نام انصار الشریعه برای خود استفاده کرده اند. دو مثال بارز این گروه ها در کشورهای لیبی و تونس دیده می شود. این گروه ها با سوء استفاده از هرج و مرج حاصل از سقوط حکومت های بن علی در تونس و قذافی در لیبی، به انجام فعالیت های خود می پردازند.
 
انصار الشریعه در تونس
در تابستان 2012، تعداد زیادی تظاهرات ضد آمریکایی در تونس، منجر به رویارویی مستقیم اعضای انصار الشریعه با نیروهای امنیتی تونس شد. بعد از ترور دو تن از سیاستمداران سکولار تونس در سال 2013، دولت این کشور با اتخاذ تدابیر امنیتی، گروه انصار الشریعه را تروریستی اعلام کرد.
 
انصار الشریعه در تونس، حضور بسیار فعالی در شبکه های اجتماعی، اینترنت، وبسایت ها، حساب های کاربری فیسبوک و یوتیوب دارد.
 
سیف الله بن حسین، رهبر این گروه پیش از این به دلیل جرم های مرتبط با تروریسم و جنگ در افغانستان، هشت سال را در زندان به سر برده است.
 
انصار الشریعه در لیبی
بعد از آن که سفیر آمریکا در شهر بنغازی لیبی به قتل رسید، انصارالشریعه لیبی در رسانه های جهان مطرح شد.
 
گردان های زیادی در لیبی تحت رهبری انصارالشریعه فعالیت می کنند. در گردهمایی اعضای این گروه در سال 2012 در بنغازی، حدود هزار تن شرکت کردند.
 
بسیاری از گروه های ترویستی فوق، بعد از قدرت گرفتن داعش و اعلام خلافت خودخوانده اسلامی به سرکردگی ابوبکر بغدادی، برای کسب قدرت بیشتر، با داعش اعلام بیعت کردند. از جمله این گروه های تروریستی می توان به بوکوحرام و الشباب اشاره کرد.
 
گروه تروریستی انصار بیت المقدس که پیش از این با ادعای دفاع از مردم فلسطین فعالیت می کرد، سال گذشته با داعش اعلام بیعت کرد و نام خود را به ولایت سینا تغییر داد.
 
گرچه رسانه های غربی با تبلیغات گسترده خود بر اسلامی بودن این گروه های تروریستی تاکید دارند، باید متذکر شد که تروریست ها با استفاده از نام اسلام هدفی جز رسیدن به اهداف خود ندارند و با انجام فعالیت های وحشیانه و غیر انسانی، نام اسلام را خدشه دار می کنند./847/ز502/ک
ارسال نظرات