۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۸۹۴۲۹
گزارش مرکز رصد رسا از برنامه الجزیره درباره ایران؛

ادعای ناکام رییس سابق سازمان سیا درباره دشمنی ایران با یهودیان و حمایت از داعش

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق سازمان سیا در شبکه الجزیره به اتهام زنی علیه ایران مبنی بر دشمنی این کشور با یهودیان، حمایت از داعش و ساخت بمب هسته‌ای پرداخت که با پاسخ‌های جالب مجری مواجه شد.
ايران ستيزي در الجزيره انگليسي

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شبکه الجزیره انگلیسی در برنامه آپ فرانت با حضور تریتا پارسی رییس انجمن ایرانیان آمریکا و جیمز وولسی رییس سابق سازمان سیا به بررسی روابط ایران و آمریکا پرداخت.

 

مجری و کارشناس برنامه در ابتدا از جیمز وولزی پرسید که آیا زمان آن نرسیده است که ایران و آمریکا اختلافات را کنار بگذارند؟ وولسی که پیش از این ایران را با دولت آلمان نازی مقایسه کرده است ضمن جدا دانستن مردم با دولت ایران، در پاسخ گفت که آمریکا با مردم بزرگ ایران مشکلی ندارد.

 

وی دولت ایران را دیکتاتوری و امپریالیستی نامید و گفت: تا زمانی که رهبر ایران شعار «مرگ بر آمریکا» را سر می دهد، امکان هیچ صلح و آشتی بین ایران و آمریکا وجود ندارد.

 

وولسی در ادامه صحبت های خود گفت که با مذاکره با مردم ایران مشکلی ندارد چون با دولت دیکتاتوری، امپریالیستی و نسل کش ایران متفاوت هستند.

 

پارسی در پاسخ گفت: مشکلاتی با دولت ایران داریم اما واقعا عجیب است که دولت ایران را امپریالیست می نامید، امپریالیسم سیاستی است که شما از آن پیروی می کنید.

 

در حالی که وولسی پیاپی می گفت که یاوه و نامربوط می گویید، پارسی تصریح کرد: در سی سال اخیر مهمترین عامل بی ثباتی در منطقه تجاوز عراق به ایران بوده است. آیا این امپریالیستی نیست؟

 

وولسی با پافشاری بر موضع خود و بدون آوردن مدرکی قابل قبول گفت که عامل بی ثباتی منطقه سیاست های رهبر ایران است.

 

صحبت های وولسی تا اندازه ای نامعقول بود که مجری الجزیره خطاب به وی تصریح کرد که شما معتقدید ایران حکومتی نسل کش، خونریز و مانند دولت هیتلر آدم کش است و در نظر دارد که یهودیان را نابود کند اما آیا به این نکته توجه کرده اید که ده هزار یهودی در ایران زندگی می کنند، 60 کنیسه در ایران وجود دارد و یهودیان در مجلس ایران نماینده دارند؟ اگر ایران قصد نابودی یهودیان را دارد چرا از یهودیان کشور خود شروع نمی کند؟

 

وولسی در پاسخ به مجری گفت که شاید ایران به جای از بین بردن 10هزار یهودی داخل ایران بر روی اسرائیل تمرکز دارد.

 

مجری نیز تأکید کرد که پس مشکل حکومت ایران با یهودیان نیست بلکه با حکومت اسرائیل است.

 

وولسی که از پاسخ مجری شوکه شده بود، گفت که این مشکلات را دولت ایران به وجود آورده است.

 

مجری در ادامه گفت: مشکلی که همه دنیا از جمله کشور آمریکا به خطرناک بودن آن اشاره دارند، داعش است. این در حالی است که ایران در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارد.

 

وولسی ضمن ادامه ادعاهای بی پایه خود پاسخ داد که ایران و داعش همانند دولت های کمونیست و نازی در دوران جنگ جهانی دوم هستند و خطر دولت ایران در حال حاضر از داعش بیشتر است، چون این کشور به بمب هسته ای بسیار نزدیک است.

 

مجری الجزیره خطاب به وولزی گفت: شما در سال 1993 به عنوان رییس سازمان سیا به کنگره گفته بودید که ایران در 10 سال آینده به بمب هسته ای دست می یابد؛ در سال 2008 نیز گفتید که ایران به زودی به سلاح هسته ای دست می یاد و در نهایت سال گذشته گفتید که ایران چند ماه تا بمب هسته ای فاصله دارد. عده ای شما را چوپان دروغگو می نامند.

 

وولسی در پاسخ مدعی شد که ایران به احتمال زیاد توانسته است که یک بمب هسته ای بسازد.

 

تریتا پارسی در پاسخ وولسی گفت که این گفته شما خلاف همه گزارش های سازمان های جاسوسی و نیز بازرسی های سازمان بین المللی انرژی هسته ای است.

 

در پایان برنامه چون وولسی کاملا از پاسخ به سوالات مجری و تریتا پارسی عاجز مانده بود، بحث را عوض کرده و دوباره ایران را مقصر تمام مناقشات منطقه ای معرفی کرد. مجری برنامه نیز با توجه به تعهدات خود نسبت به خط مشی ایران ستیز الجزیره، بحث را در راستای صحبت های وولزی ادامه داده و به پایان رساند./847/ب932/د

ارسال نظرات