۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۹۶۸۲۵
نویسنده و منتقد ادبی:

اثر باید هم‌خوان با واقعه تاریخی باشد/ استفاده از صحنه پردازی در ادبیات عاشورایی

خبرگزاری رسا ـ نویسنده ومنتقد ادبی با بیان اینکه اثر پژوهشگر تاریخی باید هماهنگ و هم‌خوان با واقعه تاریخی باشد، گفت: هماهنگی اثر با واقعه تاریخی با تمام سختی و طاقت فرسایی اثر را اصولی و جذاب‌تر می‌کند.
قاسمعلي فراست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد ادبی، عصر امروز 28مهر در نشست نقد و بررسی کتاب آواز سرخ باران، که با حضور حسن جلایر نویسنده کتاب، محمدرضا گودرزی ونصرالله قادری در فرهنگسرای گلستان برگزارشد با اشاره به اینکه حسن جلایر از نویسندگانی است که از ابتدا با یک هدف دینی آمد و تا امروز بر این هدف استوار مانده است خاطرنشان کرد: نباید چنین نویسندگانی را که از دوره قبل از انقلاب با یک هدف بزرگ دینی وارد عرصه ادبیات شده‌اند را به حاشیه راند.

 

اثر باید هم خوان با واقعه تاریخی باشد

وی با بیان اینکه اثر پژوهشگر تاریخی باید هماهنگ و هم‌خوان با واقعه تاریخی باشد تأکید کرد: هماهنگی اثر با واقعه تاریخی با تمام سختی و طاقت فرسایی اثر را اصولی و جذاب‌تر می‌کند.

 

نویسنده و منقتد ادبی با اشاره به کتاب آواز سرخ باران ابراز داشت: این کتاب در بعضی صفحات شباهت خود  به رمان از دست می‌دهد و به صورت داستان واره بیان می‌شود.

 

فراست افزود: در ابتدای کتاب زمانی را که نویسنده برگزیده است زمان حال است واین اثر را به داستان نزدیک می‌کند؛ و هم چنین در کتاب برش‌های است که به برش‌های داستانی شباهت دارد.

 

این نویسنده ومنتقد ادبی از دیگر مواردی که اثر را به داستانی بودن نزدیک می‌کند دیالوگ آوردن ولحظه پردازی را برشمرد و بیان داشت: استفاده از این موارد بیش‌تر در داستان رایج است واستفاده از این امور در کتاب رمان چندان توصیه نشده است.

 

استفاده از صحنه پردازی در ادبیات عاشورایی

وی به صحنه پردازی خوب این اثر پرداخت و گفت: در جایی از کتاب عبیدالله بن زیاد در ظاهر خود و کاروانش را به کاروان امام حسین(ع) شبیه کرده است و وارد شهر می‌شود تا واکنش مردم را هنگام ورود امام حسین(ع) به شهر تست کند؛ در صحنه پردازی، نویسنده با مهارت تمام به نگارش پرداخته است.

 

فراست اظهار داشت: اشکال دیگری در نگارش کتاب دیده می‌شود استفاده از سبک نمایش نویسی در کتاب است.

 

این نویسنده و منتقد ادبی تصریح کرد: در نوشته های ادبی عاشورایی باید به صحنه پردازی‌‌های اتفاقات توجه بیش‌تری شود و از نگارش نوشته عین وقایع که به صورت خبر در می‌آید پرهیز کرد.

 

وی با اشاره به اینکه بیش‌تر مردم از واقعه عاشورا اطلاع دارند و این موضوع نوشتن درباره عاشورا رابرای نویسندگان مشکل می‌کند بیان داشت: با توجه به اینکه خواننده از جریان کلی واقعه عاشورا مطلع است با این حال نویسنده باید اثر را به نحوی بنویسد که خواننده را جذب کند و باید از تداعی کلمات در تاثیرگذاری به این اتفاقات استفاده کند.

 

اسم کتاب ساحتی شاعرانه دارد

وی در پایان اظهار داشت: اسم کتاب ساحتی شاعرانه دارد و این جدای از ادبیات داستانی است./9668/202/ب2

ارسال نظرات