۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۹۷۸۲۴

خشم سفیر عربستان در لندن از انتقاد نسبت به حکم اعدام شیخ نمر

خبرگزاری رسا ـ در پی انتقاد رهبر حزب کارگر بریتانیا از تلاش عربستان برای اعدام علی النمر جوان عربستانی که زمان محکومیت فقط 17 سال داشته، سفیر ریاض در لندن نسبت به انتقاد از وضعیت حقوق بشر کشورش هشدار داد.
سفير عربستان در لندن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر عربستان در لندن ضمن انتقاد از «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلستان از اقدامات کشورش در زمینه حقوق بشر دفاع کرد.

 

محمد بن نواف در مقاله‌ای که در روزنامه «دیلی تلگراف»، منتشر شده گفته یکی از اقداماتی که طی آن احترام متبادل میان ریاض و لندن نقش شده اقدام جرمی کوربین بود که گفته بود «دیوید کامرون» نخست وزیر بریتانیا را راضی کرده تا قراردادی 5.9 میلیون پوندی با عربستان را لغو کند.

 

«مایکل گوف» وزیر دادگستری انگلستان بدون اعلام جزئیاتی از توقف قرارداد مربوط به زندان‌های عربستان و کشورش خبر داده بود که به نظر می‌رسد در پی انتقادهای مکرر رهبر حزب کارگر بریتانیا نسبت به تلاش عربستان برای اعدام  «علی النمر» جوان شیعی این کشور است که در 17 سالگی به مرگ محکوم شده است.

 

شاهزاده عربستانی در ادامه انتقادات خود مدعی شده که لغو قرارداد موسوم به قرارداد زندان‌های ریاض و لندن در پی تلاش‌های برخی رسانه‌های این کشور برای ربط دادن مسائل داخلی عربستان به این قرارداد صورت گرفته است.

 

محمد بن نایف ادامه داد: اگر قرار است روابط تجاری دو کشور به محلی برای اثرگذاری ایدئولوژی‌های خاص تبدیل شود این روابط تجاری در معرض خطر قرار خواهد گرفت و با وجود اینکه خواستار ادامه آن هستیم اما اجازه نخواهیم داد که کسی به دنبال درس دادن به ما باشد.

 

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر کامرون که گفته بود با توجه به اطلاعاتی که عربستان به بریتانیا داده از مرگ افراد زیادی در این کشور جلوگیری کرده است افزود: ما به قوانین داخلی انگلستان احترام می‌گذاریم این کشور هم باید به قوانین داخلی ما احترام بگذارد.

 

دیلی تلگراف اعلام کرده که روابط ریاض و لندن در مسیر حساسی میان روابط تجاری و موضوعات مربوط به حقوق بشر قرار گرفته است که وضعیت زنان در عربستان نیز یکی از این مسائل است.

 

سازمان عفو بین الملل طرحی برای متوقف کردن اجرای حکم اعدام علی النمر ایجاد کرده است و اخیرا «فلیپ هموند» وزیر خارجه بریتانیا اطمینان خاطر داده بود که این حکم اجرا نخواهد شد.

 

در حالی عربستان با انتقادات فراوانی در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان مواجه می‌شود که اخیرا ریاست یکی از مهم ترین پنل‌های مشورتی شورای حقوق بشر سازمان ملل را به دست گرفته است./1321/ب102/د

ارسال نظرات