۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۲۹۸۲۷۶

معرفی کتاب مبارزه سیاسی امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مبارزه سیاسی امام سجاد علیه السلام» از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد.
 امام سجاد عليه السلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، این کتاب که با نام «مبارزه سیاسی امام سجاد علیه السلام» فراروی خوانندگان قرار دارد، ترجمه کتاب «جهاد الامام السجاد علیه السلام» اثر سید محمدرضا حسینی جلالی است.

این اثر در ضمن مسابقه‌ای که در بیروت برگزار شده بود از میان چندین کتاب که اندیشمندانی چون: سلیمان کتانی، دکتر شلتاع عبود و... ارائه کرده بودند برگزیده شده و بالاترین جایزه را به خود اختصاص داد.

انگیزه نگارش این کتاب را از زبان نویسنده بخوانید: متوجه شدم که عده‌ای از پژوهشگران... بر کناره‌گیری امام سجاد علیه السلام از مبارزه سیاسی تاکید می‌کنند و زندگی آن حضرت را از هر نوع عملکرد سیاسی خالی می‌دانند؛ این در حالی است که این محققان از لحاظ گرایش‌های فکری و وابستگی‌های دینی با یکدیگر هم‌خوانی ندارند؛ زیرا در میان آنان سنی، شیعی، لائیک، زیدی و حتی شیعه دوازده امامی به چشم می‌خورند... نویسنده با دیدی محققانه و واقع گرایانه به مراحل گوناگون زندگی امام سجاد علیه السلام نگریسته و اثبات کرده، آن بزرگوار نه تنها از صحنه سیاست کناره گیری نکرده، بلکه زندگی‌اش سرشار از فعالیت‌های سیاسی بود.

وی در این‌باره می‌گوید: اگر سیاست به معنای رهبری انسان‌ها و اداره امور کشور باشد، در این صورت جزئی از معنای امامت است که ما باید این مقام را برای امام در نظر بگیریم... در صورتی که امامت، مفهوم سیاست را هم درخود داشته باشد، باید پرسید: چگونه امام سجاد علیه السلام می‌خواهد از این مقام دوری گزیند؟ یا اینکه نویسندگان بخواهند امامت او را از سیاست جدا سازند و یا امامت او را به رهبری معنوی و علمی منحصر کنند؟

در بخش پیش‌ درآمد، نخست درباره امامت و بایستگی‌های آن، سپس درباره امامت امام زین‌العابدین علیه السلام، دیدگاه گروه زیدیه، اهل سنت و... مطالبی آمده است.

در بخش اول، دوران‌های مبارزه زندگی امام سجاد علیه السلام در کربلا و دوران اسارت و در مدینه پس از بازگشت امام سجاد علیه السلام و واقعه حره، مسئولیت‌های رهبری و... و در بخش دوم مبارزه فکری و علمی قرآن و حدیث، اندیشه و عقیده (عقیده جبر، تشبیه و تجسیم)، امامت و ولایت.

مبارزه اجتماعی و عملی، اخلاق و تربیت، اصلاح و امور دولت، مبارزه با فساد، مبارزه با تعصب و نژادپرستی، مبارزه بر ضد فقر، مبارزه با برده داری، عناوینی است که در بخش سوم این کتاب آمده است.

در بخش دیگر، زهد و عبادت، گریستن بر سرور شهیدان علیه السلام، دعا، هدف دورنمایه صحیفه سجادیه، هدف صحیفه، محتوای صحیفه سجادیه و... عناوینی بود که در این کتاب آمده است.

بخش پنجم شامل مواضع سرنوشت ساز امام زین العابدین علیه السلام، موضع امام سجاد علیه السلام نسبت به ستمگران، رساندن اندرزها به گوش زهری از راه مناجات، هشدارهای خصوصی، موضع امام نسبت به حرکت‌های مسلحانه است.

لازم به یادآوری است این کتاب در شمارگان 3 هزار نسخه و در قطع وزیری چاپ و منتشر شده و مطالعه آن به علاقه مندان سیره اهل بیت علیهم السلام توصیه می شود./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات